ONX NORMAALIA KÄYTÖSTÄ 1V3KK???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kisu

Jäsen
01.07.2004
283
0
16

Eli mulla tyttönen kohta 1v3kk ja nyt on muutamia päiviä ollu TOSI tuhma! Tekee kaikki kielletyt asiat kai uhallaan (vääntää lieden nappuloita, räpsii valoja, laamii telkkaria, menee kaappeihin/laatikoille joihin ei mitään asiaa jne. jne. jne......)! Yhtään ei omat lelut kiinnosta, vaan ainoastaan noi kielletyt asiat.. sit ku kielletään tai viedään pahanteosta pois, rupee huutaa tai muuten saa raivokohtauksen :o
Tyttö sairastu reilu viikko sit flunssaan ja kuumeilikin, mutta enää jäljellä rippeitä mm.yskää ja vähän räkäisyyttä. Aattelin, voiko käytökseen millään liittyä se ettei ole päässyt samalla tavalla ulkoilemaan kuin terveenä?? Nyt kyllä laitoin ulos päikkäreille ja aamupäivälläkin ulkona käytiin.. ihan kokeex aattelin kattoo vaikuttaako käytökseen tuo että saako raitista ulkoilmaa vai ei.. Mutta tosi rasittavaa!
Vai onx tää joku vaihe!! KOKEMUKSIA, KOKEMUKSIA :attn:

meidän samanikäinen tekee samoja asioita, kaiken kielletyn on aina tehnyt.koko ajan.vaikka käydään pihalla ja jumpissa.ei se juuri omiaan leiki.ja raivareita saanut tissisltä asti.

Tuttua on B) Meillä puoltoista vuotias jonka kanssa on jo pitkään ollut just tommosta. Rassaavaahan se on. Me ollaan viritelty kiellettyihin paikkoihin kaikkia lukkoja ym. Kannattaa hankkia hellaan liesisuoja. Ei mulla ainakaan kestä hermot kieltää viittäsataa kertaa päivässä jostain jutusta... Ulkona olo kyllä auttaa asiaa kun saa vähän sinne purettua energiaansa. Minä tykkään siitäkin syystä olla ulkona pojan kanssa kun ei ole sitten sisällä tekemässä tuhojaan =)

On ihan normaalia. Ja rasittavaa |O Meillä poika 1.v2kk ja samanlaisia vinkeitä. Meillä ainakin tekee ihan tahallaan ja oikein katsoo mua, että näkeekö äiti nyt varmasti kun menen tänne laatikolle mihin en saa mennä.

Meillä puolitoista vuotias on aika samanlainen toisinaan eli tekee kaikkea kielloista huolimatta (ja pyrkii tekemään niitä myös laitetuista esteistä huolimatta: lieden suojat yms. ovat vaan "hidaste"...) eli vääntelee lieden nappuloita ristikosta huolimatta, availee ja tutkii kaappeja ja laatikoita joihin ei ole lupa mennä, räpsii valoja siten että kukaan ei näe mitään, vääntää sähköpattereiden säätöjä maksimilämpöihin, huljuttelee käsiään vessan pöntössä, kiipeilee ja juoksentelee vaarallisesti sohvalla yms. Kun kielletään, niin protestihuudot ovat mahtavat.

Aika normaalia ikäisensä toimintaa tuo taitaa olla ja menee toivottavasti edes tämän pahin vaihe pian ohi :whistle:

Meillä oli myös korvatulehduskierrettä syksyn ja alkutalven aikana. Sen olen huomannut, että kun korvatulehdusta oli päällä, toiminta oli erityisen hurjaa ja samoin suhtautuminen kieltoihin erityisen dramaattista itkua ja huutamista. Kai jotenkin yritti unohtaa korvien juilimisen toiminnalla.

Kiitos kaikille vastanneille, lohdutti paljon kun huomasin etten ole ainoa "kärsijä" :D
Ei auta ku kestää vaan ja antaa ajan kulua, että jospa se sitten siitä!
AHMUTAR mainitsit tuosta korvatulehduskierteestä teillä.. tiedätkö milloin voi korvatulehdusta epäillä? Meillähän siis tuo flunssa oli (ja rippeitä edelleen), mutta en ole osannut tuota epäillä, sillä tyttö nukkuu hyvin (eix luulis että makuullaan ei viihtyis?) ja ruokakin taas maistuu hyvin flunssan jälkeen. Tosin sen olen huomannu, että ennenkun yöllä jos heräs, sain untenmaille uudelleen antamalla maitoa tai velliä, niin nyt jos samaa yrittää, kääntää pään pois pullosta eikä halua maistaakaan :o Toisaalta hyvä, jos meillä yösyöminen jää nyt näinkin helposti pois, mutta tuli vaan mieleen, että oisko siellä korvissa sit jotain kun pulloa ei kelpuuta!

Uhmaa ja tutkimisintoa on meilläkin :whistle: Ilokseni huomasin että hellasta saa nappulat irti :D Kyllä oli pikku-ukkeli ihmeissään kun olikin vaan tapit jäljellä :laugh: Mitenhän sais nappulat tiskikoneesta irti..

Minusta tuo kuulostaa aivan normaalilta, ainakin täydellisen tutulta :laugh:

Meilläkin poika 1v4kk teki vähän pienempänä ja tekee edellleen noita asioita, vääntää lieden nappulat päälle ja uunin 300asteeseen, rämppää valokatkaisijoita sekä kaikkia muita laitteita joissa on jotain nappuloita, heittelee kaukosäätimiä, yrittää työntää pistorasioihin pumpulipuikkoja yms mitä mieleen juolahtaa.
SILTI en osaa ajatella että hän olisi tuhma :heart: Kun enemmän tuntuu että poika etsii rajoja mitä saa/ei saa tehdä ja alkaa osoittaa sitä omaa tahtoaan. Tietysti se vaatii välillä hermoja mutta ajattelen vaan aina että se on meidän vanhempien tärkeä tehtävä kasvattaa lapsi ymmärtämään ne rajat.

Tuntui että joka asiasta saisi kieltää niin tehtiin kompromissi-ratkaisu. En usko että se on hyväksi lapsen itsetunnon kehitykselle, jos aina kun hän keksii jotain uutta sanotaan vaan EI!
Suljettiin kaikki ehdottoman kielletyt ja vaaralliset paikat laatikkolukoilla, pistorasiatulpilla jne. Tuo hella on tosin ongelma nyt kun on oppinut miten suojuksen saa nostettua tai sormet sinne väliin vääntämään nappuloita.
Annettiin esim. keittiöstä yksi kaappi, missä saa tutkia purkkeja ja purnukoita ja tv-tasosta yksi kaappi missä on pojan omat levyt mitä saa lontata (kuuntelukelvottomaksi naarmuttuneita cd-levyjä ja mainos-dvd Bengalin tiikeri).

Muistan itsekin lapsuudesta miten huippua oli, kun äiti antoi meille lattialle kattiloita ja vispilöitä ja saatiin soittaa niillä rumpuja! Se homma voitti kaikki maailman lelut silloin hauskuudessaan, ja samanlaisia kokemuksia haluaisin antaa omalle lapsellekin.

Aika pian poika oppi mitkä on "aikuisten kaappeja" niin kuin hänelle sanotaan ja missä hän saa käydä tutkimassa tai laittamassa tavaroita.

Tuosta ulkona olemisesta vielä, niin mä oon huomannut ainakin että jos ei olla päästy ulkoilemaan kunnolla sairaana ollessa tai jonkun menon takia, niin poika käy ihan ylikierroksilla ja silloin keksii sisällä paljon enemmän "kiellettyjä" asioita.

Hän nukkuu vielä päiväunet ulkona 2,5-4,5h mutta ne ei luonnollisestikaan riitä meidän energiselle pikkumiehelle vaan tarvitsee lisäksi sen aamupäivä- ja/tai iltaulkoilun että saa kunnolla purkaa energiaa ja temmeltää pihalla. Silloin sujuu leikit sisällä omilla leluillakin paljon paremmin, jaksaa paremmin keskittyä.

kisu: Meillä korvatulehdukset oireilivat pojalla vaihtelevasti ja epämääräisestikin. Välillä oli aaltoilevaa kuumeilua ja välillä tulehdukset olivat kuumeettomia. Öisin oli vaihtelevasti heräilyä ja päivisin just tuota kuvailemaani ylitseampuvaa touhuilua erityisesti kiellettyjen mutta toki hänelle itselleen hurjan mielenkiintoisten asioiden parissa sekä ärtyisyyttä. Nenä vuoti hieman jatkuvasti. Mitään suuria kipuitkuja ei oikeastaan ollut. Mutta kun mentiin korvalääkärille, niin tulehduksia löytyi. Viimein korvien putkitus helpotti.

Siksakkia: mekin on otettu se kanta, että on pyritty tekemään kotiympäristö mahdollisimman paljon sellaiseksi turvajärjestelyillä, että ei tarvitsisi koko ajan kieltää ja sanoa "ei". Lisäksi on esim. kaappeja, joita hän saa tutkia. Mäkin uskon, että ihan jatkuva kieltäminen ja "ei" sanan käyttö alkaisi vaikuttaman tämän ikäisen itsetuntoon. Tutkiminen ja touhuilu on kuitenkin pienelle taaperolle tärkeä kehitysvaihe, jossa hän muodostaa omaa minäkuvaansa suhteessa ympäristöönsä. Niin, ja myönteinen palaute ja kehuminen uusien asioiden oppimisesta esim. arkipäivän tilanteissa (ojentaa äidille lautasen ja lusikan syötyään, jotta ne voi laittaa astianpesukoneeseen) tasapainottaa tilannetta myöskin.

Joo mäkii oon aatellu, että pitäs vähän järkätä esim.tuolla keittiössä noita kaappeja ja laatikoita mihin sitä kiinnostusta tuntuu olevan vähän uuteen uskoon, jotta neitillä ois niitä turvallista tutkia/sotkea. Mäkään en haluais koko aikaa olla kieltämässä.
Nyt on onnex pari viime päivää menny jo vähän paremmin (koputtaa puuta!) eikä koko aikaa ole tarvinnukaa olla kieltämässä =)
On kyllä ihana huomata sekin, kuinka tyttö just haluaisi olla kodin askareissa mukana ja ollaankin tehty mm. sillee että kun ulkoakin tullaan, niin hän saa ojentaa ulkovaatteitaan minulle, jotka sitä mukaa laitan kaappiin :D

kisu Meillä myös poika on todella innoissaan auttamisesta, kaupasta tullessa on heti kauppakassia purkamassa ja ojentelee tavaroita sinne minne ne kuuluu. Jotkut tutut jutut muistaa jo, kuuluuko jääkaappiin vai ei :) Ja just nuo kotityöt muutenkin kiinnostaa. Tekee sitten omassa leikkikeittiössään samoja asioita mitä on nähnyt minun tai isin tekevän keittiössä :heart: Olenkin miettinyt pitäisikö siirtää se hänen oma keittiö keittiöön pois lastenhuoneesta :)
Vaatteet osaa myös viedä pesuun, kun sanoo että vietkö tämän pyykkiin niin kiikuttaa heti pyykkikorille :heart:

Yhteistyössä