Oon ihan hukassa, mikä nyt ois lapselle parasta ravintoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.
Ravitsemussuosituksia palvovat voivat siis jättää vastaamatta!!! Sen sijaan toivon mielipiteitä asioita selvittäneiltä =)

Eli nämä ovat nyt minulle "selviä" asioita (saa kommentoida):

- äidinmaidon jälkeen annetaan sinistä luomumaitoa (siis yli 1-v).
- ei vaaleita leipiä ja tummista täysjyvää ilman lisäaineita
- voita, ei margariinia
- ei juurikaan perunaa, pastaa, riisiä eikä punaista lihaa, sen sijaan kasviksia, kalaa, kanaa
- marjat hyviä, hedelmät hyviä
- ei mitään lisättyä sokeria sisältävää, korkeintaan marjoihin voi lisätä
- ei missään nimessä valmiita lihatuotteita (E250 nitriitti)
- ei soijatuotteita

Jotain epäselviä asioita on:

- kannattaisiko korviketta antaa 2-vuotiaaksi asti, kun imetyssuosituskin on sinne asti?
- kumpi parempi, sininen luomumaito vai piimä? Mikä piimä?
- paljonko niitä maitotuotteita OIKEASTI pitäisi päivässä saada?
- onko Oivariini hyvä vai täytyykö olla oikeaa voita?
- eikö kylmäpuristettu rypsiöljy ole ihan hyvä asia?
- mikä liha olisi sitten paras punaisista lihoista? Nauta?
- olen kuullut mausteista (ei suola) sekä hyvää että huonoa. Kannattaako niillä läträtä vai ei?
- onko kaura- tai ruispuuro kerran päivässä huono asia?
- onko maissi epäterveellistä?
- Luomu: onko sillä mitään väliä?

Toivottavasti tulisi paljon vastauksia ja asiallista keskustelua! :)

[QUOTE="a p";27246189]Meillä on 1-vuotias ja ravintoa mietin paljon... Olen lukenut ja kuullut satunnaisia ohjeita ja olen päätynyt siihen että ravitsemussuosituksissa on paljon ihan huuhaata.
Ravitsemussuosituksia palvovat voivat siis jättää vastaamatta!!! Sen sijaan toivon mielipiteitä asioita selvittäneiltä =)

Eli nämä ovat nyt minulle "selviä" asioita (saa kommentoida):

- äidinmaidon jälkeen annetaan sinistä luomumaitoa (siis yli 1-v). Joo
- ei vaaleita leipiä ja tummista täysjyvää ilman lisäaineita Mielellään
- voita, ei margariinia Kasvirasvat!!
- ei juurikaan perunaa, pastaa, riisiä eikä punaista lihaa, sen sijaan kasviksia, kalaa, kanaa
- marjat hyviä, hedelmät hyviä Lapset tarvivat PALJON hiilihydraatteja!!
- ei mitään lisättyä sokeria sisältävää, korkeintaan marjoihin voi lisätä Ei lisätty sokeri silloin tällöin tapa
- ei missään nimessä valmiita lihatuotteita (E250 nitriitti) Eikä myöskään valmiit tuotteet
- ei soijatuotteita Mikä vika soijassa?

Jotain epäselviä asioita on:

- kannattaisiko korviketta antaa 2-vuotiaaksi asti, kun imetyssuosituskin on sinne asti? Ei, kevytmaito riittää hyvin
- kumpi parempi, sininen luomumaito vai piimä? Mikä piimä? Sininen, luomulla ei niinkään väliä
- paljonko niitä maitotuotteita OIKEASTI pitäisi päivässä saada?
- onko Oivariini hyvä vai täytyykö olla oikeaa voita? Kasvirasvojakin tarvitaan
- eikö kylmäpuristettu rypsiöljy ole ihan hyvä asia? Joo
- mikä liha olisi sitten paras punaisista lihoista? Nauta?
- olen kuullut mausteista (ei suola) sekä hyvää että huonoa. Kannattaako niillä läträtä vai ei? Ei kai lapsikaan halua maustamatonta ruokaa syödä
- onko kaura- tai ruispuuro kerran päivässä huono asia? Ei
- onko maissi epäterveellistä? On
- Luomu: onko sillä mitään väliä? Ei

Toivottavasti tulisi paljon vastauksia ja asiallista keskustelua! :)[/QUOTE]

:)

Pakko sanoo vaan, että relaa vähän:). No, minäkin olin samanlainen vuosi sitten mutta pikku hiljaa ajattelen lasta jo ihan ihmisenä, joka tykkä jostain ja jostain ei-> ei pysy ihan suositukset hanskassa aina:).

Sori, kun en osaa vastailla, mutta eikös se ole rasvaton maito ja margariini,joita pitäis popsia.. Meiläkin kyllä on ykkösmaitoa ja Oivariinia..

Miksi hiilihydraateja ei muka sais antaa lapsille (peruna, pasta, riisi) Mistäs ne sen energian kasvuunsa saa?

Toivottavasti joku muu vastaa paremmin..

Pakko sanoo vaan, että relaa vähän:). No, minäkin olin samanlainen vuosi sitten mutta pikku hiljaa ajattelen lasta jo ihan ihmisenä, joka tykkä jostain ja jostain ei-> ei pysy ihan suositukset hanskassa aina:).

Sori, kun en osaa vastailla, mutta eikös se ole rasvaton maito ja margariini,joita pitäis popsia.. Meiläkin kyllä on ykkösmaitoa ja Oivariinia..

Miksi hiilihydraateja ei muka sais antaa lapsille (peruna, pasta, riisi) Mistäs ne sen energian kasvuunsa saa?

Toivottavasti joku muu vastaa paremmin..

Oikeastaan koko perheen ravitsemus on vähän hakusessa, ja ihan rennolla mielellä siis mennään, mutta kyllähän sitä haluaisi mahdollisimman hyvin syödä :) Suositusten mukaan joo margariini ja rasvaton maito, mutta oikeasti ne ovat pahaksi.

Niitä hiilareita tulee kyllä täysjyväviljasta, maidosta, puurosta. Nuo peruna-pasta-riisit ovat käsittääkseni aivan turhia, niissä ei siis ole mitään muuta hyvää kuin että pitävät hengissä jos ei ole muuta ruokaa :D

[QUOTE="a p";27246288]Oikeastaan koko perheen ravitsemus on vähän hakusessa, ja ihan rennolla mielellä siis mennään, mutta kyllähän sitä haluaisi mahdollisimman hyvin syödä :) Suositusten mukaan joo margariini ja rasvaton maito, mutta oikeasti ne ovat pahaksi.

Niitä hiilareita tulee kyllä täysjyväviljasta, maidosta, puurosta. Nuo peruna-pasta-riisit ovat käsittääkseni aivan turhia, niissä ei siis ole mitään muuta hyvää kuin että pitävät hengissä jos ei ole muuta ruokaa :D[/QUOTE]

Sulla tuntuu nyt olevan kyllä jo perusasiat hukassa

[QUOTE="a p";27246288]Oikeastaan koko perheen ravitsemus on vähän hakusessa, ja ihan rennolla mielellä siis mennään, mutta kyllähän sitä haluaisi mahdollisimman hyvin syödä :) Suositusten mukaan joo margariini ja rasvaton maito, mutta oikeasti ne ovat pahaksi.

Niitä hiilareita tulee kyllä täysjyväviljasta, maidosta, puurosta. Nuo peruna-pasta-riisit ovat käsittääkseni aivan turhia, niissä ei siis ole mitään muuta hyvää kuin että pitävät hengissä jos ei ole muuta ruokaa :D[/QUOTE]

Ehkä olisi hyvä antaa lapsi sijaiskotiin. Voisti sillä aikaa pohtia elämän suuria kysymyksiä.

Kommetteja sun "selviin asioihin"
en ymmärrä miksi
-ei perunaa,miksi ei pastaa(voi valita täysjyvävalmisteen valkoisen mötön sijaan)miksi ei punaista lihaa
-miksi ei silloin tällöin voi käyttää "valmisjuttuja",miksi nipottaa aina.arkena ihan hyvä juttu,mutta miksi ei esim.metsäretkellä voi antaa nuotiomakkaraa.
-miksi pelätä sokeria,enemmän kammoaisin keinotekoisiamakeutusianeita(aiheuttaa yli-vilkkautta yms.)

kommetteja epäselviin asioihin:
-en ymmärrä miksi pitäisi antaa korviketta kun se on tehty lehmänmaidosta,jos kroppa kestää lehmänmaitoa niin antaa sitä mahdollisimman käsittelemättömänä(meillä Hilja käytössä)
-lihoista varmaan eettisesti parasta olisi riista,ja onneksi meidän perhe pääsee niistä nauttimaan.
-miksi mausteet olisi huono juttu?miksi on paha juttu että ruokamaistuu joltakin?
-miksi puuro olisi epäterveellistä?auttaa suolta toimimaan yms.

en jaksa kaikkia kommentoida mutta tästä nyt jotakin

Mites sit kun lapsi menee päiväkotiin tai kouluun? Saako siellä syödä puuroa, keittoa (sis. perunaa), pastoja, kanaa ja riisiä tms? lapsi tarvii hiilihydraatteja kasvuun.

[QUOTE="vieras";27246244]:)[/QUOTE]

Kiitos :) Voisitko kertoa kuinka paljon olet selvittänyt asiaa ja mihin lähteisiin perustat vastauksesi? Ja vastaus soijakysymykseen, että soija vaikuttaa hormoneihin, varsinkaan poikalapsille ei saisi soijaa antaa lainkaan. Joskus selvitin enemmänkin asiaa kun kiinnosti kokeilla, mutta jätin sitten kaupan hyllylle.

[QUOTE="hmmm";27246331]Mites sit kun lapsi menee päiväkotiin tai kouluun? Saako siellä syödä puuroa, keittoa (sis. perunaa), pastoja, kanaa ja riisiä tms? lapsi tarvii hiilihydraatteja kasvuun.[/QUOTE]

Saa, eihän siellä syödä kuin 5 ateriaa viikossa, kotiruokaa syödään sen 9 kertaa viikossa.

mitä pahaa mausteissa voisi olla? että paprika tuoreena on jees, mutta kuivattuna ja jauhettuna no-no? Tai tilli tai persilja? toki maustesekoituksissa on kaikkea turhaa, mutta voithan vaikka ostaa tuoretta basilikaa ja kiuivata itse jos huolestuttaa..

[QUOTE="a p";27246346]Saa, eihän siellä syödä kuin 5 ateriaa viikossa, kotiruokaa syödään sen 9 kertaa viikossa.[/QUOTE]

päiväkotiin jos menee, niin syö 3 ateriaa päivässä (aamupala, lounas, välipala).

[QUOTE="a p";27246346]Saa, eihän siellä syödä kuin 5 ateriaa viikossa, kotiruokaa syödään sen 9 kertaa viikossa.[/QUOTE]

Kuinka ajattelit lapsen syövän niitä ruokia kun ei ole niihin tottunut?

Tekstissä vastaukseni, t. ap:

Kommetteja sun "selviin asioihin"
en ymmärrä miksi
-ei perunaa,miksi ei pastaa(voi valita täysjyvävalmisteen valkoisen mötön sijaan)
Koska niissä ei ole mitään hyvää, täysjyvät saa ruisleivästä, mieluummin kasviksia ruoalla

miksi ei punaista lihaa
Ilmeisesti ei ole niin terveellistä kuin kana ja kala (tämän olisin kyllä voinut laitta epäselvien listaan) ja on ympäristölle haitallisempaa

-miksi ei silloin tällöin voi käyttää "valmisjuttuja",miksi nipottaa aina.arkena ihan hyvä juttu,mutta miksi ei esim.metsäretkellä voi antaa nuotiomakkaraa.
En ole nipottamassa aina, mietin nyt vaan suuria linjauksia ;)

-miksi pelätä sokeria,enemmän kammoaisin keinotekoisiamakeutusianeita(aiheuttaa yli-vilkkautta yms.)
Molempia kammoan ;)

kommetteja epäselviin asioihin:
-en ymmärrä miksi pitäisi antaa korviketta kun se on tehty lehmänmaidosta,jos kroppa kestää lehmänmaitoa niin antaa sitä mahdollisimman käsittelemättömänä(meillä Hilja käytössä)
-lihoista varmaan eettisesti parasta olisi riista,ja onneksi meidän perhe pääsee niistä nauttimaan.
-miksi mausteet olisi huono juttu?miksi on paha juttu että ruokamaistuu joltakin?
Siis minä haluan käyttää mausteita mutta olenpahan kuullut sellaisenkin jutun että ovat haitaksi jotkut mausteet. Sitä mietinkin onko huuhaata vai onko siinä perää.

-miksi puuro olisi epäterveellistä?auttaa suolta toimimaan yms.
Olen vähän skeptinen sen suhteen miksi se auttaa suolta toimimaan... Myös puhutaan viljan haitoista ja liioista hiilareista.

[QUOTE="hmmm";27246357]päiväkotiin jos menee, niin syö 3 ateriaa päivässä (aamupala, lounas, välipala).[/QUOTE]

Aivan joo, enpäs hoksannut :) No, siellä syö samaa kuin muutkin, pääasia että kotona syö hyvää ruokaa.

Lapset tarttee hiilareita! Täysjyvä on hyvä. Ihan typerää mun mielestä jättää noi pois lapsen ruokavaliosta. Ymmärrätkö että lapsen ruokavalio on eri kuin aikuisella, koska lapsi kasvaa ja kasvuun hän tarvitsee monipuolisen ja terveellisen ruokavalion, johon sisältyy täysjyväleipää, -pastaa, -riisiä, juureksia (esim. PERUNA, lanttu, bataatti, nauris yms yms yms) + sitten muut mitkä kuuluu ruokaympyrään.

[QUOTE="Ilona";27246376]Kuinka ajattelit lapsen syövän niitä ruokia kun ei ole niihin tottunut?[/QUOTE]

Siis ihan vaan suuria linjauksia tässä mietin, eli kyllä varmasti lapseni saa ihan kaikkea maistaa, ei siitä ole kyse :D

[QUOTE="a p";27246428]Siis ihan vaan suuria linjauksia tässä mietin, eli kyllä varmasti lapseni saa ihan kaikkea maistaa, ei siitä ole kyse :D[/QUOTE]

No mitäs jos lapsi syö vaikka mummulassa makaronilaatikkoa eikä sen jälkeen suostu enää sun pöperöjä syömään?

Enkä oikein ymmrrä että täysjyväviljasta tehty leipä on jees, mutta samasta viljasta tehty pasta "saatanasta". Leivässä yleensä on kuitenkin kaikkea muutakin suolaa ym.

[QUOTE="allukka";27246425]Lapset tarttee hiilareita! Täysjyvä on hyvä. Ihan typerää mun mielestä jättää noi pois lapsen ruokavaliosta. Ymmärrätkö että lapsen ruokavalio on eri kuin aikuisella, koska lapsi kasvaa ja kasvuun hän tarvitsee monipuolisen ja terveellisen ruokavalion, johon sisältyy täysjyväleipää, -pastaa, -riisiä, juureksia (esim. PERUNA, lanttu, bataatti, nauris yms yms yms) + sitten muut mitkä kuuluu ruokaympyrään.[/QUOTE]

Miksi täysjyväleivällä ei voi korvata täysjyväpastaa? Eihän sitä nyt joka aterialla tarvitse kauheaa hiilaritankkausta?

Ruoalla kasviksia paljon, eli niitä juureksia mm. sekä salaattia.

Esimerkkiateriat:

Aamupala
- täysjyväruisleipä voilla, hedelmää, maitoa

Ruoka
- kasviksia, kanaa, salaattia, maitoa

Välipala
- marjoja, hedelmiä, jugurttia, vettä

Ruoka
- kasviksia, kalaa, salaattia, maitoa

Iltapala
- puuroa, marjoja, maitoa

Eikö tässä tule tarpeeksi hiilareita? Kasviksissahan niitä on ja viljoissa.

[QUOTE="a p";27246428]Siis ihan vaan suuria linjauksia tässä mietin, eli kyllä varmasti lapseni saa ihan kaikkea maistaa, ei siitä ole kyse :D[/QUOTE]

Provohan sä oot. Mutta sateinen päivä on, joten antaa mennä:

Miten lapsi jaksaa päiväkodissa, jos vaan maistaa ruokaa niillä kolmella aterialla, joihin osallistuu?

[QUOTE="a p";27246417]Aivan joo, enpäs hoksannut :) No, siellä syö samaa kuin muutkin, pääasia että kotona syö hyvää ruokaa.[/QUOTE]

Päiväkodin ruoka ei ole hyvää ruokaa?

:D

Yhteistyössä