Oon ihan surkea äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dana

Vieras
Vai kuinka moni muu ei saa lapsiaan nukkumaan?

Mulla siis muutaman viikon ikäinen vauva ja 1,5 vuotias esikoinen. Vauva huutaa illat läpeensä kipeää vatsaansa (ei mitään vienoa itkua...) ja päivälläkin joskus - kuten esim. tänään - ja esikoisen nukuttaminen on muutenkin yhtä härdelliä, saati sitten nyt kun kärsii ummetuksesta ja on flunssassa (kuumettakin on). En sitten saanut niitä mitenkään nukkumaan kun aina jos meinasi esikoinen nukahtaa, niin vauva alkoi rääkyä naama violettina. Ja sitten esikoinen pyytää koko ajan potalle, mutta mitään ei tule... Ja silloin kun ei pyydä potalle, nousee istumaan, yskii, aivastelee ja tulee äitin kainaloon kyhnyttämään. Silloin herää vauva jos on sattunut syliin nukahtamaan.

Miten mulle käy kun mies palaa töihin? :'(

Yritä ap selvittää yksi juttu kerrallaan. Kokeile vauvalle mahajumppa, vyöhyketerapia, maitohappobakteerit, jos imetät niin jättää ruokavaliosta mahakipuja aiheuttavat ainekset pois, jos annat korviketta niin vaihda merkkiä. Ehkä näillä saisit pienen mahakivut helpommaksi. Esikoisen yrittäisin saada nukahtamaan itsekseen eli unikoulua KUNHAN ON PARANTUNUT flunssasta. Ei tuo vaihe kauaa kestä. Tsemppiä ja muista ettet ole huono äiti vaan päinvastoin hyvä koska yrität parhaasi! :hug:

Pienellä ikäerolla (lasten kasvaessa toi on ihan täydellinen ikäero) JA huonolla tuurilla... Kuka tahansa olisi helisemässä, jos oma vauva kärsisi vatsakivuista.

Sä et ole huono äiti. Rauhotu, hyväksy kaaos ja yritä vasta sitten keksiä, millä saisit homman rullaamaan :)

Vaikka kuinka monella on lapset 1,5 v ikäerolla, ja kyllä monet muut pärjää hyvin. Jos olet itse valinnut aloittaa pottailun esikoisen kanssa jo noin pienestä, niin siitähän olet tilannut itsellesi isomman ongelman. Muista aina, että sinä olet se vanhempi, ja päätät miten toimitaan. Älä hypi tuolla lailla lastesi pillien mukaan. Ennen uniaikaa on esikoisella kerran mahdollisuus tehdä tarpeensa pottaan, ja jos ei mitään tule, niin sitten ei tule. Älä anna mitään uusia mahdollisuuksia koko ajan, vaan sitten annata tulla tavarat vaippaan, jos sellaista on tullakseen. Ota tilanteesta kontrolli. Meillä ollaan menty kahteen otteeseen tuollaisilla ikäeroilla. Apteekista mallasuute voi myös auttaa vauva masuvaivoihin.

:hug: Tsemppiä! Itellä lapset vähän päälle 2½ vuoden ikäerolla ja heijänkin kans oltiin joskus helisemässä..en osaa kuin kuvitella teijän tilanteen.

Onko mies miten paljon mukana päivittäisissä jutuissa? Pystyisitkö saamaan jonkun auttamaan sit kun mies menee töihin?

Täysimetän. Mitkä ovat niitä ruoka-aineita joita pitäisi välttää? Esikoiselle annoin kerran uuden mahdollisuuden potalle, sen jälkeen sanoin, että tee vaippaan jos jotain tulee. Mutta pyytää silti koko ajan. Isompi lapsi nukahtaa siis periaatteessa itsekseen (eli istun hänen huoneen sohvalla vain, kun hän haeskelee unta sängyssä). Eli ei tarvitse mitään silittämistä jne.

Eniten mua ahdistaa, kun meille on varattu yhtä sun toista lääkäriaikaa ekalle viikolle kun mies palaa töihin, ja ajat ovat ennen klo.09 aamulla... Nuo ajat siis määrättiin meille tk:sta ja ovat tärkeitä tutkimuksia. En tajua, miten selviän lasten kanssa sinne asti, jos en edes kotona pärjää.

Nytkin kun olin nukuttanut noita 1,5 tuntia, niin mies tuli, vei lapset ja sanoi että hän nukuttaa loppuun (vaikka vauva nukkui jo ja esikoinen oli juuri nukahtamassa) ja nyt hän koki, että ihan helppoahan tuo oli saada nuo nukkumaan :'( :'( Vauva ei huutanut koko sinä aikana kun mies nukutti ja esikoinenkin oli jo järkyttävän väsynyt, että oli juuri nukahtamassa. Nyt sitten mulle ei tullut edes sitä onnistumisen kokemusta, niin viimeinenkin itseluottamus karisi, että en selviä noiden kanssa.

Ja ummetus on aivan kamalaa. Hae siihen melko nopeasti apua, äläkä päästä pahaksi. Sitten on helvetti irti. Oliko sulla eka helppo ja tää toinen huutava malli? Vai huusiko ekakin? Milloin loppui?

tsemiä, meillä oli kaksoset 1v4kk kun kuopus synty, ja oli kyllä sellasia päiviä välillä että kaikki 4 itkettiin.... ja silti en vahtas mitään pois. Nyt kun ovat reilu 3v kaksoset ja pienin kohta 2 niin on tosi helppoa! ja kohta saadaan taas vauva:heart:

kyl sie selviit. Eikä se oo niin vaarallista, jos joskus menee päivät ja yöt sekasin, ei se siusta huonoa äitiä tee! päinvastoin, hyvä äiti huomaa olevansa välillä "pulassa". niinkun joku sanokin, asia kerrallaan ja varmsti kun isompi parantuu niin helpottaa. toki vie aikansa että uudet koko perheen yhteiset kuviot tasottuu, mut siiät se!

Meillä lapset nukahtaa täysin itsekseen, ei siis olla jääty edes huoneeseen istuskelemaan. Kun olet laittanut lapsen sänkyyn, älä noteeraa hänen höpinöitään enää millään tavalla, älä edes katso häntä päin. Mikäli lapsi kiipeää itse sängystään pois, kannat vain takaisin, muttet anna mitään muuta huomiota. Kyllä se siitä.

Poikkeustapauksissa voi joustaa. Laita esikoinen katsomaan vaikka piirettyjä ja keskity vauvaan, saattaa jopa nukahtaa. Joskus on lupa mennä siitä mistä aita on matalin <3

Mulla on 3 alle 5 vuotiasta tässä kotona. Koskaan ei ole ollut hankalaa vaikka tuntuu ettei joskus kädet vain riitä. Sitten luovitaan :)

Toki mies auttaa illalla nukuttamisessa, mutta päikkäriaikana...

Päikkäreitä pystyy soveltamaan helpommin, varsinkin näin kun ulkoilusäät alkaa olla kivat. Itse toisinaan nukutan sekä vauvan että 2v:n molemmat rattaisiin tekemällä pikkukävelyn tai kauppareissun leikkipuistoilun jälkeen. Tai sitten niin että vauva nukahtaa rattaisiin ja pääsee sitten sisällä rauhassa nukuttamiseksi isompaa. Tai vaikka niin että sängyllä imetän vauvaa ja isompi tulee toiselle puolelle pötköttelemään, hyvässä lykyssä nukahdetaan kaikki. Tai sitten opettaa isomman nukahtamaan yksin omaan sänkyynsä ja vauva nukkuu kun nukkuu.

Yrita parjata!

Meilla ikaeroa tuli tytoille 1v10kk ja alku oli ihan samanlaista! Ekalla on myos refluksitaustaa ja vauvalla oli kanssa, ei onneks yhta pahana, mutta oli kuitenkin. Itsella muuten vahan auttoi maidoton dietti, vaikkei varsinaista maitoallergiaa ikina todettukaan. Yksi, mihin vauva oli hyva nukuttaa oli sylissa (meilla aina kaytossa sellainen kapalomallinen unipussi) ja isolla jumppapallolla "pomppien", ei itselle niin raskasta kuin pelkka kanniskelu.

Mutta tosta esikoisen ummetuksesta, niinkuin joku jo sanoikin ALA PAASTA PAHAKSI! Heti vaan kunnolla asiaan huomiota ja tarvittaessa "laakkeet". Itse suosittelisin Movicol Junior Plus -jauhetta esimerkiksi. Pehmentaa sita massaa, muttei tule samanlaisia sivuvaikutuksia kuin laksatiiveista. Pahimpaan tukokseen ihan lasten peraruiske tai sellainen suppo. Meilla esikoisella alkoi ummetus kun vauva syntyi ja paheni siitta vaan niin, etta reilun puolen vuoden paasta puhuttiin jo kroonisesta ummetuksesta. Todella kamala ja raskas vaiva lapsella, eli koita ratkaista asia, ennen kuin kakkaaminen muuttuu todella kivuliaaksi ja ummetuksesta tulee pysyva tila! Huomiota kannattaa kiinnittaa tietty ruokavalioon, liikuntaan ja juomiseen. Koita saada apua neuvolasta tai vaikka yksityiselta.

Tohon nukuttamisasiaan, koita menna silla asenteella, etta kylla ne sitten joskus nukahtaa.. ennemmin tai myohemmin. Yrita olla stressaamatta asiasta (helppoa, eiko:)). Toiset paivat on vaikeita ja toiset sitten ihan sietamattomia, mutta koita jaksaa. Itse yritin useimmiten niin, etta ensin nukuttamaan vauvaa ja esikoinen katsomaan piirrettyja ipadilta ja sitten jos/kun vauva nukahtaa, olisi se isompikin jo "valmis" petiin.

Kylla se siitta kuitenkin ajan kanssa vahan helpottaa, tulee ainakin sita rutiinia. Tai ei ehka helpota, mutta ongelmat muuttaa muotoaan, tsemppia!

Yhteistyössä