Oon vissiin ihan törkeen huono äiti.. :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono paha äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huono paha äiti;29930947:
Tuolla facessa eräässä ryhmässä jossa keskustellaan äitien elämästä ja ehkä joskus sivutaan lasten hoitoakin, keskusteltiin lasten jättämisestä autoon nukkumaan/odottamaan esim. kaupakäynnin tai ostosten viemisen ajaksi.

Minä tunnustan näin nimettömästi että kyllä mä olen jättänyt nukkuvat lapseni autoon ja käyny kaupassa. Olen jättänyt ne nukkumaan myös omalla pihalla autoon.
Selittäkää mulle mitä siinä niin pahaa on? Jotkut ei ilmeisesti voi ees kauppakasseja viedä sisälle ilman että herättävät lapsen ja raahaavat kassit ja lapsen samaan aikaan sisälle?

Mulla on 2v ja 1v.

auto voi syttyä palamaan (on kuulema yllättävän yleistä). Auto voidaan varastaa. Sinulle voi sielä kaupassa sattua jotain niin ettet pysty kertoa kellekään että sulla on pienet lapset autossa. Unilta heränny lspsi voi säikähtää kovasti jos autossa ei ookaan äitiä. Joku voi kidnapata lapsesi.

Meillä on yksi auto syttynyt palamaan ja päivittelin sitä palomiehille jitka kävi sammuttamassa tulen. Palomies sanoi että autopalot on yleisempiä kuin ihmiset ees tajuaakaan ettei meidän auto oo suinkaan mikään harvinaisuus.

Äh, enkö mä sais suuta auki että mun lapset on hei autossa vai viekö ne mut vankilaan suoraan antamatta suun vuoroa? :D

:D Ei tietenkään saisi suuta auki. Vartijahan on laittanut kapulan suuhun ja olet ennätysnopeasti telkien takana. Ja sitä paitsi ei mene kuin viisi minuuttia, kun auto on palanut, sen perään ja kylkeen on kolaroinut pari autoa, auton lämpötila on noussut 50 asteeseen tai laskenut -50 asteeseen ja marketin pihalla kyttäävät ulkomaalaiset kerjäläiset ovat siepanneet lapsesi Afrikkaan orjiksi. :D

Joo, muistakaahan mammat että voitte saada sen aivoverenvuodon sillä aikaa kun käytte viemässä ne roskat. Tai kun istutte vessanpöntöllä, ihan siellä "turvallisessa" omassa kodissa:D:D

En ole IKINÄ nähnyt lapsia jätettävän autoon Prisman kokoisessa parkkihallissa (parkkihallissa yleensäkään), mutta lähikaupan pihalla kyllä jos äiti/isä kiikuttaa esimerkiksi kirjekuoren postiin tai käy ostamassa maitolitran.

Johonkin vastaavaan ketjuun kirjoitin pari päivää sitten, että vaarallisempaa on lähteä kahden tai useamman unipöhnäisen ja kiukkuisen lapsen kanssa juoksemaan pitkin parkkipaikkaa viiden minuutin takia. Luonnollisesti ryntäisin hakemaan lapset ulos, jos huomaisin auton syttyneen tuleen. En jotenkaan osaa pelätä asiaa, vaikka tiedän että näin on mahdollista tapahtua. Omasta lähikaupasta on autolle kuitenkin näkyvyys, joten pääsen sinne muutamassa sekunnissa jos tarpeen.

Mutta ymmärrän kyllä että joidenkin kotona olevien mammojen hermot on niin pinkeällä, että marttyyripäissään syyllistyvät ylilyönteihin.

Nukkuvaa lasta en jättäisi autoon, koska tiedän että lapsi hätääntyisi jos heräisi. Sama asia kotiin jättämisen kanssa, nukkuvaa lasta en jätä yksin kotiin vaikka käydäkseni ripustamassa pyykit talon viereiselle pyykkinarulle (kerrostalo) tai viedäkseni pyykkitupaan. Sama homma.

En mä nyt mitään auton syttymisiä kuitenkaan pelkää. Joku järki.

Eiköhän tää nyt oo asia, joka riipuu hurjasti elinympäristöstä! Jos asuu maalla, jossa seuraava kauppaantulija sanoo, jos pihala autossa itkee vauva, en näe asiassa isoa ongelmaa, mutta jos menee markettiin, jossa ihmiset ei tunne toisiaan ja kaupassa käynti voi kestää kauan, se ei ole ok. Jos asuu kerrostalossa, lasta ei tietenkään voi jättää autoon nukkumaan, mutta jos sen näkee ikkunasta ja ovelle autosta on pari metriä -joo, mä parkitan aina melkein portaille- en näe siinäkän ongelmaa. Ikkunat tietty auki lämpimän vuoden aikaan -ja jos on autosta ikkunat ja talosta ovi auki, niin senhän kuulee kun lapsi herää.
Mut arvatkaa mitä, mulle tuli oikeesti huono äiti fiilis, kun oli esikoisen ja sen poikaystävän kanssa laivalla ja seisovassapöydässä poikaystävä kuvaili miten äiti opetti (no ok, sana jota käytettiin oli pakotti) maistamaan simukoita ja mulle ei ikinä oo tullu mieleen, et pitäs opettaa lapset syömän simpukota...16v maistoi ny elämänsä ensimmäistä kertaa simpukkaa :D! Mä siis en ole opettanu apsille tapoja enkä oo vaatinu maistamaan kaikea:ashamed:

Minä jätin kanssa ennen lapset oottelee, mutta sen jälkeen, kun naapurin uudenkarhee opel palo s-marketin pihalla hetkessä karrelle, en ole jättäny. Tajusin, että riski on todellinen.

Varmaan maalla on eri kuin kaupungissa, mutta täältä kaupungista käsin ajatus lapsen jättäminen parkkikselle autoon tuntuu yhtä hurjalta, kuin vaikkapa rattaiden jättäminen kaupan eteen. Kyllä pieneen lapseen pitää olla näköetäisyys kodin ulkopuolella ollessa. Hyvä pointti oli, kun joku kirjoitti, että ei ole muita kohtaan oikein jättää niitä lapsia sinne autoon, koska ulkopuolisen sattuessa paikalle jokainen vastuullinen aikuinen jää päivystämään, tuleeko vanhempi kohtuullisessa ajassa takaisin. Mitenköhän poliisi reagoi, jos näkee 1-2 -vuotiaita autossa keskenään?

On aika turhauttavaa jos puhutaan eri asioista. Ajattelin että se olis kaikille selvää, että lapsen yksin valvomatta autoon jättäminen ei ole sitä, että ajat pankkiautomaatin eteen ja menet nostamaan siltä rahaa selkä autoonpäin...

Kun puhutaan lapsen yksin jättämisestä autoon, moni varmaan käsitti sillä että se auto jätetään sinne parkkipaikalle ja sit itse mennään esim kauppaan sisälle ostoksille tms, mistä ei ole minkäänlaista näköyhteyttä autolle. Jolloin siellä voi tapahtua mitä vain, mihin ei pysty reagoimaan kun on itse onnellisesti ostamassa appelsiineja tai yleisövessassa paskalla.

Kannattaa tehdä aloituksesta täsmällisempi ja määritellä mistä puhutaan, niin jokainen ei tee omaa tulkintaansa ;)

Meillä on muuten lähikaupan kassalta näköyhteys parkkikselle. Eli näköyhteys katkeaa noin 5-10 sekunniksi, kun nappaa sen maitopurkin hyllystä - tuskin kukaan nyt on lähdössä tekemään isosta automarketista viikon ruokaostoksia kun lapset nakottaa pihalla autossa...

[QUOTE="Jenis";29931255]Moniko lapsi esim. Suomessa on vaikkapa viimeisen 30 vuoden aikana sinne autoon palanut? Kun tää tuntuu olevan palstalla kovinkin yleistä, että sammuksissa olevat autot leimahtelee tuleen ;)[/QUOTE]

Tiedän ainakin kaksi autoa viimeisen 20 vuoden sisältä jotka ovat syttyneet palamaan ja palaneet poroiksi. Toisessa oli lapset sisällä. Toinen pelastui, pienempi ei päässyt turvavöistä... Koska itsellä tällainen kokemus niin en pysty jättämään lapsia nukkumaan autoon. Vain sen ikäiset lapset olen jättänyt yksikseen autoon, jotka osaavat itse päästä autosta tarvittaessa pois.

No niin, tuo nyt on jo vähän saivartelua. Kyllä keskimäärin kauppaan mennessä näköyhteys katkeaa kauemmaksi aikaa kuin 5-10 sekuntiksi.

Mut saivartelu on ihan mukavaa. ;)

[QUOTE="Jenis";29935476]Kannattaa tehdä aloituksesta täsmällisempi ja määritellä mistä puhutaan, niin jokainen ei tee omaa tulkintaansa ;)

Meillä on muuten lähikaupan kassalta näköyhteys parkkikselle. Eli näköyhteys katkeaa noin 5-10 sekunniksi, kun nappaa sen maitopurkin hyllystä - tuskin kukaan nyt on lähdössä tekemään isosta automarketista viikon ruokaostoksia kun lapset nakottaa pihalla autossa...[/QUOTE]

Meillä on yksi auto syttynyt palamaan ja päivittelin sitä palomiehille jitka kävi sammuttamassa tulen. Palomies sanoi että autopalot on yleisempiä kuin ihmiset ees tajuaakaan ettei meidän auto oo suinkaan mikään harvinaisuus.

Juuri näin. Saman vastauksen olen itsekin saanut palomieheltä. Tai olisko ollut joku palopällikkö tms...

[QUOTE="...";29935493]No niin, tuo nyt on jo vähän saivartelua. Kyllä keskimäärin kauppaan mennessä näköyhteys katkeaa kauemmaksi aikaa kuin 5-10 sekuntiksi.

Mut saivartelu on ihan mukavaa. ;)[/QUOTE]

Mä en muiden kaupoista puhunutkaan, kun omastani vaan ;)

En jättäisi ikimaailmassa, mihinkään kauppaan ei ole pakko mennä justiinsa sillä sekunnilla kun vauva autossa nukkuu.

Juuri sunnuntaina täällä paloi kaupan pihassa yksi auto, onneksi ei tosiaan ollut nukkuvia lapsia kyydissä...

Ja aattele, jos omistais kauppa-auton ja kirjoittais siitä, että ne vekarat nukkuu siellä kauppa-autossa, kun käy siellä ostoksilla. Siis siellä omassa kauppa-autossa. Niin, eihän siinä edes näköyhteys katkeis! :)

[QUOTE="Jenis";29935497]Mä en muiden kaupoista puhunutkaan, kun omastani vaan ;)[/QUOTE]

[QUOTE="Jenis";29935476]Kannattaa tehdä aloituksesta täsmällisempi ja määritellä mistä puhutaan, niin jokainen ei tee omaa tulkintaansa ;)

Meillä on muuten lähikaupan kassalta näköyhteys parkkikselle. Eli näköyhteys katkeaa noin 5-10 sekunniksi, kun nappaa sen maitopurkin hyllystä - tuskin kukaan nyt on lähdössä tekemään isosta automarketista viikon ruokaostoksia kun lapset nakottaa pihalla autossa...[/QUOTE]

Monikin. Mutta jatka sinä nyt tuota saivartelua niin saadaan 8 sivua tekstiä lisää tyhjästä.

Jos sä näet koko ajan siihen autoon tai näköyhteys katkee 5 sekunniksi, se ei ole lapsen yksin ja valvomatta jättämistä autoon.

Näin viideltä aamulla tää ketju tuntuu ihan sairaan lapselliselta huippumarttyyrien ja hälläväliä-äitien taistolta.

Joku autoon jättäminenkö on nyt kaiken mittari? Eikö oo mitään "pahempaa" mitä lapselleen voisi tehdä?

Kyllä meillä Suomessa lasten asiat on hienosti, kun tämä on se kompastuskivi tämä autoonjättö :)

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Yhteistyössä