oonko ainoa jonka mielestä tässä on jotain pielessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purnari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purnari

Vieras
kun perheessä on vammainen/sairas lapsi Kelalta saa sairaan/vammaisen lapsen hoitotukea, joka on perheen tuloista riippumaton, koska katsotaan että lapsen sairaus/vammaisuus on niin köyhille kun rikkaille yhtä rankkaa.

MUTTA omaishoidon tuki jota haetaan kunnalta sosiaalivirastolta, hyödyttää vain perheitä jotka eivät muita tukia tarvitse, esim asumistukea, koska omaishoidon tuki on veronalaista tuloa joka huomioidaan kaikkialla ylimääräisenä tulona, ja siitä seuraa asumistuen pieneneminen, mahdollisten päivähoitomaksujen nouseminen ja se vähentää toimeentulotukea ja jos lapsen vanhempi on työmarkkinatuella, omaishoidontuki vähennetään siitä.
Eli omaishoidontuki hyödyttää vain perheitä joilla on taloudelliset asiat hyvin, ja he kuitenkin saavat MYÖS Kelan hoitotuen lisäksi.
Omaishoidontukea määriteltäessä on siis lähdetty ajatuksesta että sairaan/vammaisen lapsen hoito on vähävaraisille perheille helpompaa kuin varakkaammille, vai mitä?

Pitäs ite perehtyä tuohon asiaan. En koskaan tukiasioissa luota toisten sanoihin ym, kun ihmiset saattaa ymmärtää asioita väärin.

Toisaalta sanotaanko, että keskiluokka maksaa Suomen viulut. Että turha on olla katkera. Siitä ne sinunkin tuet maksetaan.

täälläpäin kyllä on hoitotukikin (nykyinen vammaistuki) laskettu tuloksi kun tehdään toimeentulotukilaskelmia...

Omaishoidontuki taas ei ole subjektiivinen oikeus joten sitä ei maksella ollenkaan, joten se ei hyödytä yhtään ketään kun sitä ei saa. Mutta sehän on silti palkkaa sen omaisen hoitamisesta joten tavallaan ihan ymmärrettävää että se lasketaan tuloksi. tosin ei kait se muutama satanen kovin paljon voi kaikkia muita tukia edes laskea

ja kyllä, se todellakin ottaa päähän ja rankasti |O

Mä en ymmärrä tota, että jos joku hoitaa 24/7 omaistaan kotona, niin sille ei tarvii maksaa palkkiota!!!! Jos kaikki omaishoidon piirissä olevat potilaat vietäis laitoksiin, miettikääs mitä maksais yhteiskunnalle |O |O Suuuuuri vääryys, sanon minä :o Mä voin kyl maksaa jonkun prosentin lisää veroja jos sillä helpotetaan omaishoitajien elämää, mun sydän särkyis jos mulla ois lapsi joka ois niin sairas ettei nk. normaalielämään pystyis, ja ihan varmasti haluisin hoitaa hänet itse, mut jos menis asunto ja auto ym omaisuus alta, niin ketäs se sit hyödyttäis, eli kunnon korvaukset niille joille se kuuluu, onhan sossulla varaa hyysätä juoppojakin!!!! |O |O

Kiristää mun pipoa aivan sairaaaaaasti |O nih!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
täälläpäin kyllä on hoitotukikin (nykyinen vammaistuki) laskettu tuloksi kun tehdään toimeentulotukilaskelmia...

Omaishoidontuki taas ei ole subjektiivinen oikeus joten sitä ei maksella ollenkaan, joten se ei hyödytä yhtään ketään kun sitä ei saa. Mutta sehän on silti palkkaa sen omaisen hoitamisesta joten tavallaan ihan ymmärrettävää että se lasketaan tuloksi. tosin ei kait se muutama satanen kovin paljon voi kaikkia muita tukia edes laskea

ja kyllä, se todellakin ottaa päähän ja rankasti |O

missäspäin vammaistuki lasketaan tuloksi sosiaalitoimistossa, tää olikin ihan uutta tietoa, mutta ei kyllä ollenkaan hämmästytä, koska vähävaraisten perheiden ei kuulukaan yleisen asenteen mukaan saada mitään helpotusta elämään

Ei taijeta vammaistukea ottaa tuloina huomioon toimeentulotukea kun hakee
Tää pätkä mein kaupungin sivuilta. Ja googlea kun selailin, aika monen kaupungin sossusivuilla lukee samoin ettei vammaistukea katota tuloksi

Tulot

Laskelmassa otetaan huomioon perheen käytettävissä olevat nettotulot ja varallisuus. Toimeentulotukilaissa on tarkemmin säädetty tuloista, joita ei tule huomioida laskelmassa. Kansaneläkelain mukainen hoitotuki ja vammaistuki on esimerkki tällaisesta tulosta. Alle 18-vuotiaan lapsen omat tulot huomioidaan siltä osin, kun tulot kattavat hänen osuutensa menoista (perusosa ja omat terveydenhuoltomenot). Ylimenevää osuutta ei huomioida tulona. Käytettävissä olevana varallisuutena ei huomioida esim. omassa käytössä olevaa asuntoa, kalusteita ja työvälineitä. Säästöt, arvopaperit, luotot ja mm. auto voidaan laskea varoiksi, joilla asiakas voi rahoittaa elämistään.

Yhteistyössä