Oonko kauhee äiti jos en vie lastani rahan takia päiväkotiin? Erityispäivähoitolausunto.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huono äitikö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huono äitikö"

Vieras
Eli meillä päin ei saa kuntalisää, jos ei kaikkia alle kouluikäisiä hoideta kotona. Nyt puheterapeutilta tuli kuitenkin suositus että lapsi (3v) pitäis viedä päiväkotiin joka päivä. Hän kirjoitti tästä myös erityispäivähoitolausunnon.

Mä en vaan tiedä, onko meillä rahaa laittaa lasta päiväkotiin. Osapäivähoito maksaisi 150 euroa ja sen lisäksi tuo kuntalisän menetys 150 euroa. Yhteensä siis tulomme olis 300 euroa enemmän jos lapsi olis kotona. Lapsi myös viihtyy hyvin kotona enkä koe että päiväkodilla ois aiemminkaan ollu vaikutusta puheen kehitykseen. Enemmän tuo lapsi tuntuu oppivan kotona puhetta, kun on rauhallisempi ympäristö.

Oonko mä kauhee, jos vain pitäisin tuon lapsen kotona? Lapsi saa käydä kuitenkin kerhoissa ja muutenkin meillä riittää tekemistä ja puuhaa ihan kotiympyröissäkin.

En veisi minäkään jos ei mistään massiivisesta ongelmasta ole kyse. 3 vee on niin pienikin vielä, ehtii puhe kehittyä muissakin ympyröissä. Tärkeintä on että näkee muita lapsia, ei niinkään oleminen juuri päiväkodissa.

Meillä ei mene eli olen selvittäny kaupungilta, että vaikka olis tuo erityispäivähoitolausunto, kuntalisää ei siltikään saa.

Mun mielestä tyhmä systeemi. Kun todellakin haluaisin muutenkin pitää lapseni kotona, niin sitten siitä vielä rahallisestikin rankaistaan että lapsi menee päiväkotiin. ap

Sama meilläpäin, että kuntalisää ei menetä jos lapsi on kuntoutuksen takia päiväkodissa. Siis et emenetä MUISTA lapsista, mutta tästä kyseisestä joka on päiväkodissa menettää.
Mulla on itsellä sama tilanne, että 3-vuotias sai lausunnon puheen takia ja on kuntoutuksen takia poäiväkodissa. Hänestä en saa kuntalisää mutta vauvasta saan.

[QUOTE="huono äitikö";23524444]Eli meillä päin ei saa kuntalisää, jos ei kaikkia alle kouluikäisiä hoideta kotona. Nyt puheterapeutilta tuli kuitenkin suositus että lapsi (3v) pitäis viedä päiväkotiin joka päivä. Hän kirjoitti tästä myös erityispäivähoitolausunnon.

Mä en vaan tiedä, onko meillä rahaa laittaa lasta päiväkotiin. Osapäivähoito maksaisi 150 euroa ja sen lisäksi tuo kuntalisän menetys 150 euroa. Yhteensä siis tulomme olis 300 euroa enemmän jos lapsi olis kotona. Lapsi myös viihtyy hyvin kotona enkä koe että päiväkodilla ois aiemminkaan ollu vaikutusta puheen kehitykseen. Enemmän tuo lapsi tuntuu oppivan kotona puhetta, kun on rauhallisempi ympäristö.

Oonko mä kauhee, jos vain pitäisin tuon lapsen kotona? Lapsi saa käydä kuitenkin kerhoissa ja muutenkin meillä riittää tekemistä ja puuhaa ihan kotiympyröissäkin.[/QUOTE]

Käsittääkseni kuntalisää voidaan tarveharkintaisesti maksaa, jos päiväkotiin viemisessä on jokin erityinen syy. Saat sen tietää Kelasta tai kuntasi sosiaalitoimesta. Soita sinne ja kysy.

Ja eihän lapsen tarvitse päivähoidossa olla koko päivää, vaan esim max 6t päivässä tai ehkä 3 pv/vko. Kysy ja neuvottele, niin eiköhän tuo selviä.

Onko päiväkodilla riittävät resurssit? Meillä 2,5-vuotiian puheenkehitys taantui, kun oli 3 kertaa viikossa puolipäivää päiväkodissa. Sitten kun sai myöhemmin oman avustajan toisessa päiväkodissa, niin kehittyi hyvin.