Oonko mä ainoa, joka ei halua antaa vauvaansa muille hoitoon tai edes syliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainut varmaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun tultiin laitokselta kotiin, niin silloin olin vauvasta hyvinkin omistushaluinen. Mun teki mieli kaapata se mummojen sylistä omaan syliini, mutta yritin hillitä itteäni :D

Nykyäänkin (vauva 2kk) huomaan ärsyyntyväni jos vauva on jonkun muun sylissä ja hermostuu, enkä pääse heti hoitamaan vauvaa. Kun kerran tiedän aina mikä sillä on hätänä :D Ainakin siis luulen tietäväni...

Mutta kyllä mä silti annan mummojen ja kavereiden pitää vauvaa sylissä, ja nyt on ollut mummolla jo hoidossakin hetken. Se on varmaan joku äidin suojeluvaisto.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Toivottavasti edes isä saa vauvaan koskea?

Ehkä omani ei vierastanut, vaan päinvastoin nautti erittäin paljon isovanhempiensa seurasta jo vauvasta alkaen. Erityisesti suhde vaariin syntyi ihan muutaman kuukauden ikäisenä, koska se oli juuri vaari, joka kuljetti poikaa joka paikkaan puhui, leikki ja nautti aidosti lapsesta.

Jos olisin napannut vauvan heti ekasta vinkasusta pois, niin lapsi olisi saanut ensinkin viestin, että on vaarassa isovanhempien luona ja toiseksi isovanhemmat eivät olisi oppineet lohduttamaan oikein lasta. Katsos kun eihän se ihan ajatusta lukemalla onnistu ensimmäisellä kerralla.

Eihän oikeasti vauva edes vielä vierastakaan... Isompi vauva, joka osaa vierastaa osaa jo karata sieltä sylistä pois.

Tietenkin isä saa hoitaa lasta mielin määrin. Samoin vauvan sisarukset. Mutta, jos vauva ei viihdy muiden hoivissa, en häntä halua siihen pakottaakaan.

Ehkä omani ei vierastanut, vaan päinvastoin nautti erittäin paljon isovanhempiensa seurasta jo vauvasta alkaen. Erityisesti suhde vaariin syntyi ihan muutaman kuukauden ikäisenä, koska se oli juuri vaari, joka kuljetti poikaa joka paikkaan puhui, leikki ja nautti aidosti lapsesta.

Jos olisin napannut vauvan heti ekasta vinkasusta pois, niin lapsi olisi saanut ensinkin viestin, että on vaarassa isovanhempien luona ja toiseksi isovanhemmat eivät olisi oppineet lohduttamaan oikein lasta. Katsos kun eihän se ihan ajatusta lukemalla onnistu ensimmäisellä kerralla.

Eihän oikeasti vauva edes vielä vierastakaan... Isompi vauva, joka osaa vierastaa osaa jo karata sieltä sylistä pois.

No, meillä ainakin poika vierastaa ja on 5 kk vanha. Eikä varmasti osaa itse kiivetä sylistä pois...

Ja onhan kohteliasta kysyä että saako ottaa vauvan syliin. Meillä appivanhemmat tempo sylistä ja nukkuvana sängystä kysymättä. Eivätkä antaneet takaisin vaikka lapsi alkoi itkeä. Seuraus: nyt 1-v ei halua olla lainkaan pappansa sylissä ja mummonkin sylissä vain niin että näkee minut. Että kyllä sillä vaikutusta on.

minä olen kyllä antanut esikoisesta lähtien kaikki vauvat syliin, jos vaan mummot, kummit tai vieraat on halunnut. Kun on vierastanut niin ollaan vauvan kanssa vähän aikaa tutustuttu ja sitten syliin.
Ihana on edes kahvikuppi juoda rauhassa, kun vauva jokeltelee muille sillä välin :)

hoidossa ei ole vauvana olleet mutta isompana kyllä ja 1v on nyt vasta saattanut pari tuntia olla mummilla hoidossa jos olen asioilla käynyt, mutta yökylässä ei vielä kertaakaan.
yökylään isomatkin meni ensimmäisen kerran pari vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

Meidän tyttö alkoi vierastamaan 6 viikon ikäisenä, mutta ei vaan osannut vängätä itseänsä pois sylistä.

No, meillä ainakin poika vierastaa ja on 5 kk vanha. Eikä varmasti osaa itse kiivetä sylistä pois...

Alle vuoden (5-8 kk) ikäisten vauvojen vaikeus erota vanhemmastaan on kehitykseen kuuluva piirre. Sanotaan, että lapsi vierastaa. Vierastaminen on sitä, että lapsi on saavuttanut uuden kehitysvaiheen, oppinut erottamaan tutun ja vieraan. Kuitenkin on todettu sellaisten lasten vierastavan vähemmän, jotka ovat ovat olleet 2-3 tutun ja turvallisen ihmisen hoidossa. Äidin lisäksi isän, mummin, hoitotädin jne. kanssa. Nämä lapset eivät pelkää uusia tilanteita ja ihmisiä yhtä paljon kuin vain äitinsä hoidossa olleet.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsen_on_vaikea_erota_vanhemmistaan.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

Meillä tämä on pitänyt niin paikkansa. Olemme olleet sinänsä hyvässä tilanteessa, että poitsu on vastasyntyneestä alkaen nähnyt 1-2 kertaa viikossa isovanhempiaan.

Alle vuoden (5-8 kk) ikäisten vauvojen vaikeus erota vanhemmastaan on kehitykseen kuuluva piirre. Sanotaan, että lapsi vierastaa. Vierastaminen on sitä, että lapsi on saavuttanut uuden kehitysvaiheen, oppinut erottamaan tutun ja vieraan. Kuitenkin on todettu sellaisten lasten vierastavan vähemmän, jotka ovat ovat olleet 2-3 tutun ja turvallisen ihmisen hoidossa. Äidin lisäksi isän, mummin, hoitotädin jne. kanssa. Nämä lapset eivät pelkää uusia tilanteita ja ihmisiä yhtä paljon kuin vain äitinsä hoidossa olleet.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsen_on_vaikea_erota_vanhemmistaan.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

Meillä tämä on pitänyt niin paikkansa. Olemme olleet sinänsä hyvässä tilanteessa, että poitsu on vastasyntyneestä alkaen nähnyt 1-2 kertaa viikossa isovanhempiaan.

Kyllä meilläkin toinen mummo käy joka viikko poikaa katsomassa; siitä huolimatta poika alkoi mummoaan vierastamaan jo nelikuukautisena. Muutenkin meillä käy vieraita ihan kivasti, ettei siitä luulisi olevan kysymys.

Meillä ollaan sinänsä hyvässä tilanteessa, että vauva on vastasyntyneestä asti alkaen nähnyt päivittäin isäänsä ja viihtyy hyvin hänen kanssaan. Tuolla mll:n sivulta lainasin:
"Totuta alle vuoden ikäinen lapsi äidin lisäksi vähintään yhden muun aikuisen hoitoon, mieluiten isän. Kun hoito on hellää ja johdonmukaista, lapsi oppii turvallisin mielin hyväksymään toisen tutun äidin rinnalle."
:)

Olen joka lapsen kohdalla tuntenut samoin. Tämä on täysin TUNNEkysymys. Tietenkin muilla on oikeus haluta pitää ihanaa vauvaa sylissä, mutta mielestäni mulla on oikeus juuri synnyttäneenä myös ärsyyntyä hormonieni kanssa. En ole kellekään sanonut ilkeästi ja olen vastahakoisesti antanutkin syliin, mutta kyl se ärsyttää välillä, varsinki ku anoppi omii tän kokonaan.

Meillä mennyt juuri näin. Nuorempi vierastaa enemmän, kun on lähinnä vain minun kanssani ollut. Vanhempi on aina ollut suvereenimpi uusissa tilanteissa. Hänellä oli enemmän isä ja mummo hoitamassa, kun pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noinhan se menee.
Vauva-aika on lyhyt.
Sitten kun lastenhoito on oikeasti rankkaa (kun lapset isompia, 5 kertaa päivä sapuskaa pöytään siivoa jäljet) ja MIELeLÄÄN antaisi lapset hoitoon, ottajia ei ole.

Joo kokemusta on.meil täl hetkel nuorin 5,5kk ja aina ku vieraita tulee ni ottavat,neidin syliin yms....

mut ku myöhemmi apua tarviis ni ei millään....

Minusta ois outoa, jos antais lapsen vieraitten syliin, jos kerran selvästi huomaa että vauva ei taho siinä olla, ei koe oloaan turvalliseksi. Jos vauva viihtyy vieraitten sylissä, ni mikäs siinä sitte.

En mäkään halunnut antaa. Ja tosiaan muutaman kerran vedin herneet nenukkiin,kun joku otti vauvan kysymättä syliin eikä meinannut antaa pois vaikka vauva vierasti ja alkoi itkeä. Yrittivät vaan hyssytellä vaikka monta kerta pyysin että anna vauva takaisin mun syliin. Ärsyttävää.. toki saa syliin ottaa vieraatkin,kunhan ensin kysyvät eivätkä vain "kaappaa" vauvaa yllättäen.

Ei tuossa ole mitään outoa.

Ainakin esikoisen kohdalla ajattelin aivan samoin. Hyvänen aika, hänhän oli vasta aivan pieni tulokas ja minä sekä mieheni vasta tutustuimme häneen ja rakensimme suhdetta. En minäkään halunnut antaa vauvaani toisten syliin ja touhuta itse kotitöitä!!

Tutustu rauhassa lapseesi, muut odottakoot vuoroaan! Lupaan sinulle, että se aika tulee, kun haluat muiden välillä katsovan lapsesi perään, että saat touhuttua omiasi. Siihen asti: nauti vauva-ajasta, he ovat pieniä vain hetken!

Uusimmat

Yhteistyössä