vauvan vierastamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Oisko kellään tiedossa nettisivua missä olis kirjoitettu hyvin vauvan vierastamisesta ja siitä että vauvaa ei ole hyvä väkisin totuttaa vieraisiin ihmisiin ja antaa vierastavaa vauvaa vieraan syliin?

Anopin kanssa on ollut ongelmaa kun hän tahtoo liikaa osallistua meidän kasvatukseen ja omia vauvaa itselleen. No nyt anoppi sitten sanoi että meidän on pakko alkaa totuttaa vauvaa olemaan muidenkin kuin äidin kanssa, eli toisin sanoen vaativat että antaisin vauvaa (3kk!) heille hoitoon sillä verukkeella että tottuu muihinkin hoitajiin kuin äitiin.

Olen vähintään kerran viikossa pari tuntia pois kotoa jolloin vauva on isän kanssa ja pärjäävät hienosti. Hiukan on alkanut vierastaa jo muita, juurikin esim. isovanhempiaan. Ja tämä aiheuttaa heti sen että mummo haluaa väkisin pitää vauvaa sylissä "että tottuu", ja hän on sitä mieltä että tietää kyllä mikä on parasta kun näin on toimittu 25vuotta sittenkin kun hänellä on ollut vauva. Haluaisivat jo vauvaa myös yökylään ja vähän väliä heille hoitoon vaikka meillä ei ole mitään menoa.

Tähän ei olla suostuttu ja on tehty selväksi että vauvaa ei heille huvin vuoksi anneta hoitoon, ainoastaan silloin jos on pakko käydä asioita hoitamassa. No anoppihan nyt pitää minua ilkeänä ja itsekkäänä kun en anna hänen hoitaa lapsenlastaan ja se on sitten minun vika kun lapsi vierastaa eikä osaa olla äidistä erossa. Ja siis mummi kyllä saa hoitaa ja pitää sylissä mutta nuo puheet että minun on PAKKO antaa lapsi hoitoon saa karvat nousemaan pystyyn!

Eli meidän sanomiset ei auta, ja sen takia haluaisinkin löytää jonkun tekstin jossa olisi faktatietoa siitä että lasta ei voi väkisin totuttaa olemaan vieraiden kanssa vaan kaikki tulee aikanaan kun lapsi on siihen valmis. En kuitenkaan halua välejä pilata isovanhempiin niin sen takia haluaisin antaa sille luettavaa jotta ymmärtäisi että en ilkeyttäni näitä juttuja tee vaan ajattelen lapseni parasta.

Joo siis vieraillaan kyllä ja silloin saa olla sylissä ja saavat hoitaa, mutta kyse on siitä että en todellakaan halua isovanhempien mieliksi antaa 3kuista vauvaa heille hoitoon saatikka sitten yökylään!

Ja tarkennan vielä että anoppi nimenomaan tarkoitti että on pakko totuttaa vauva olemaan heidän kanssaan niin että äiti ei ole paikalla, eli vaatii minua olemaan erossa vauvasta vaikka ei olisi mitään menoja, haluaa mut kokonaan pois paikalta kun hän on vauvan kanssa. Yritän vielä hakea sopuisaa ratkaisua mutta jos multa aletaan vaatimaan että mun on pakko olla erossa omasta lapsesta joka on vielä pieni vauva niin pian on välit poikki!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja tarkennan vielä että anoppi nimenomaan tarkoitti että on pakko totuttaa vauva olemaan heidän kanssaan niin että äiti ei ole paikalla, eli vaatii minua olemaan erossa vauvasta vaikka ei olisi mitään menoja, haluaa mut kokonaan pois paikalta kun hän on vauvan kanssa. Yritän vielä hakea sopuisaa ratkaisua mutta jos multa aletaan vaatimaan että mun on pakko olla erossa omasta lapsesta joka on vielä pieni vauva niin pian on välit poikki!

Urpo anoppi. Sanot vaan, et sinä tiedät kuinka toimit ja toimit omalla tavallasi. Ei 3 kk ikäisiä kuulu antaa mihinkään hoitoon, ja vierastaminen on merkki, että vauvalla on luottamus omiin vanhempiin. Tsemppiä!

Mullakin nousi karvat pystyyn tuosta sun anopin meiningistä! Kamala ämmä! Mun anoppi on myös omalla tavallaan ja neuvomisillaan tosi ärsyttävä välillä, mutta tuollaista ei ole tullut enkä olisi voinut tuota sulattaakaan.
Tämä löytyi
http://www.nicehouse.fi/lastenhu/vauvaika/kasvatus/kehity.htm

Sinä ja miehesi päätätte perheenne asioista. Sanokaa ystävällisesti ja varmasti,että ette halua vielä pikkuista muiden hoitoon yöksi yms. Kyllä se anoppi oppii. Ei kannata pilata välejä. Olkaa miehesi kanssa yhtä mieltä asiasta. Ette ole mitenkään epänormaaleja. Anoppisi on hiukan tunkeilevainen ja määräilevä,mutta pitäkää rintama yhdessä. Kyllä se anoppikin sit oppii että miten TEIDÄN perheenne elää :)

Yleensä kun puhutaan vierastamisesta, niin se kehitysvaihe on siinä 6-8kk kohdalla. Mutta niinkuin tuolla nettisivullakin sanotaan, vauvan turvallisuudentunne on ehdottomasti kaiken a ja o. Vauvan elämän alkutaipaleella se on ensiarvoisen tärkeää. Varhaisen kiintymyssuhteiden järkkyminen voi johtaa ongelmiin ja turvattomuuden tunteeseen. Mun mielestä vauva nimenomaan tuntisi itsensä turvattomaksi mummon sylissä huutamassa. Herran jesta, toinen on vasta 3kk! Kyllä tuon ikäinen kuuluu olla isän ja äidin kanssa mahdollisimman paljon, varsinkin jos ei ole pakkoa hoitoon antamiselle!

Yhteistyössä