Oonkohan mä tiukkapipo vai miten oisitte itse tehneet tässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maija"

Vieras
Eli lapsi, ekaluokkalainen, soitti noin vartti koulun loppumisen jälkeen luokkakaverinsa äidin kännykästä.

Kysyi, että saanko jäädä "Maijalle" leikkimään? Läksyjä ei tullut.
Kysyin, että missä olet, kun "Maijan äidin puhelimesta soitat"?
Vastaus: Maijalla.

Käskin tytön kipin kapin kotiin (matkaa noin 400m). Välipalan syönnin ja läksyjen tarkastuksen jälkeen annettiin sitten lupa hetkeksi mennä kaverille.

Olisiko pitänyt antaa lupa heti, juoksutinko lasta "ilkeyttäni" kylmässä tuulessa?

Mutta. Ihmettelen vähän. Maijan äiti ottaa tytön kyytiin ja vie kotiinsa, koska Maija niin halusi. Maija nimenomaan sanonut, että suoraan heille ja sitten vasta soitetaan. Äiti olisi voinut ajaa meidän kautta ja kysyä lupaa tai soittaa itse (asutaan heidän matkan varrella).
En minä ainakaan veisi lapsen kaveria meille suoraan koulusta ja sitten laittaisi lasta soittelemaan lupaa.

Kun tämä oli minusta selkeää taktikointia heidän puolelta, aattelivat, etten kehtaa kieltää, kun on jo siellä.
Usein lapsi heillä leikkiikin, nyt ollut vain hetken tauko, kun heillä oltiin kipeitä, tosin yrittivät sillonkin saada lasta sinne leikkimään.

No minä olisin antanu olla siellä mutta olisin jututtanu tätä Maijan äitiä asian tiimoilta. Koska minä tykkään että asia on sovittu etukäteen.
Tuon ikäiset lapsethan nyt saattaa sanoa vaikka mitä ja unohtaa säännöt.

[QUOTE="mä";22536450]Voi hyvänen aika. Sinulla ei ole murheita. Toivon, ettei niitä kohdallesi koskaan osukaan. :)[/QUOTE]

Voi kuule, kun tietäisit. Uskon, että tässä elämässä on meidän perheen niskaan kaatunut melkoisesti kaikenlaista, mitä harvat kokeekaan...
Perhe on kuitenkin pysynyt koossa, joka on kaikkein tärkeintä.
Tämä juttu on vaan ihan tavallinen tapahtuma normaalissa päivässä ja mukava "puhella" joistain tavallistakin ongelmista joskus, johon löytyy helposti ratkaisu.
Mm. viimeksi tänään taas on puitu asiaa, joka on ollut iso juttu jo 4v ja todella paljon vaikeuttanut meidän perheen elämää ja arkea ja sairastuttanut yhden perheestä psyykkisesti ja fyysisesti.

[QUOTE="mä";22536450]Voi hyvänen aika. Sinulla ei ole murheita. Toivon, ettei niitä kohdallesi koskaan osukaan. :)[/QUOTE]

Ai murheita.
Kylläpä olisin minäkin ollu ihmeissään ja murheissaan jos tyttöä ei näy koulusta ja soittaa sit naapurista. Ja mikä tässä minua eniten ärsyttäis on se että tyttö ei totellut äidin neuvoja. piste.

[QUOTE="maija";22536471]Voi kuule, kun tietäisit. Uskon, että tässä elämässä on meidän perheen niskaan kaatunut melkoisesti kaikenlaista, mitä harvat kokeekaan...
Perhe on kuitenkin pysynyt koossa, joka on kaikkein tärkeintä.
Tämä juttu on vaan ihan tavallinen tapahtuma normaalissa päivässä ja mukava "puhella" joistain tavallistakin ongelmista joskus, johon löytyy helposti ratkaisu.
Mm. viimeksi tänään taas on puitu asiaa, joka on ollut iso juttu jo 4v ja todella paljon vaikeuttanut meidän perheen elämää ja arkea ja sairastuttanut yhden perheestä psyykkisesti ja fyysisesti.[/QUOTE]

Elä välitä. Kyllä niitä ''pikkumurheitakin'' pitää ruotia ja puhua niistä.

aina välillä meillä tyttö menee kaverille suoraan vaikka pitäisi ensin soittaa.
Tai tänään tuli yksi kaveri koulusta suoraan meille ilman soittamatta. laitoin hänen äidilleen viestin että tyttö meillä, ettei ihmettele. Käski kyllä kotiin aika pian.

Mutta epäilen että maijan äiti olisi kiusallaan näin toiminut. ja mikäs se 400metriä nyt lapsella on poiketa kotona

[QUOTE="vieras";22536492]aina välillä meillä tyttö menee kaverille suoraan vaikka pitäisi ensin soittaa.
Tai tänään tuli yksi kaveri koulusta suoraan meille ilman soittamatta. laitoin hänen äidilleen viestin että tyttö meillä, ettei ihmettele. Käski kyllä kotiin aika pian.

Mutta epäilen että maijan äiti olisi kiusallaan näin toiminut. ja mikäs se 400metriä nyt lapsella on poiketa kotona[/QUOTE]

En minäkään usko, että kiusallaan. Ajattelematon ehkä lähinnä ja lapsensa vietävissä (lapsi saa todella monessa asiassa tahtonsa läpi).

Oman lapsen kanssa on ihan selvästi sovittu, että AINA ensin suoraan kotiin. Haluan tietää, että lapsi selviää turvallisesti matkastaan ja haluan nähdä lapsen myös koulun jälkeen eikä vasta joskus myöhemmin.

Ja muutenkin haluan, että lapsi syö kotonaan eikä sitten kerjää ruokaa kaverilla.

Ihania ihmisiä nuo ovat, mutta niin kuin sanoin, ajattelemattomia monissa asioissa, jotka minun käsitykseni mukaan kuuluvat ihan normaaliin kasvatukseen ja lasten turvallisuuteen.

[QUOTE="vieras";22536445]No minä olisin antanu olla siellä mutta olisin jututtanu tätä Maijan äitiä asian tiimoilta. Koska minä tykkään että asia on sovittu etukäteen.
Tuon ikäiset lapsethan nyt saattaa sanoa vaikka mitä ja unohtaa säännöt.[/QUOTE]

En varmaan jututtaisi Maijan äitiäkään asian tiimoilta koska se ei ole Maijan äidin asia huolehtia minun lapseni kotiin tulemisista ja menemisistä, ellei asiasta ole erikseen niin sovittu. Jututtaisin lähinnä omaa lastani ja muistuttaisin meidän kodin säännöistä ja tavoista. Nehän saattavat vaihdella hyvinkin paljon kodista riippuen....

Riippuu siitä mitä tytön kanssa on sovittu? Onko sovittu, että aina tullaan suoraan kotiin? Onko sovittu, että koskaan ei mennä suoraan kaverin luo? Jos jälkimmäisestä ei ole ollut erikseen puhetta, ekaluokkalainen ei välttämättä tajua tehneensä väärin.

Outoa on, jos Maijan äiti on ottanut molemmat lapset autokyytiin ja ajanut kotiin? Sen ymmärtäisin, jos kahdestaan olisivat kävelleet Maijalle ja sen jälkeen äiti laittanut soittamaan. Oletko selvittänyt asiaa Maijan äidiltä? Ettei tyttäresi ole sanonut esim. jotain tyyliin "kyllä mä varmaan saan tulla. "

[QUOTE="vieras";22536565]Riippuu siitä mitä tytön kanssa on sovittu? Onko sovittu, että aina tullaan suoraan kotiin? Onko sovittu, että koskaan ei mennä suoraan kaverin luo? Jos jälkimmäisestä ei ole ollut erikseen puhetta, ekaluokkalainen ei välttämättä tajua tehneensä väärin.

Outoa on, jos Maijan äiti on ottanut molemmat lapset autokyytiin ja ajanut kotiin? Sen ymmärtäisin, jos kahdestaan olisivat kävelleet Maijalle ja sen jälkeen äiti laittanut soittamaan. Oletko selvittänyt asiaa Maijan äidiltä? Ettei tyttäresi ole sanonut esim. jotain tyyliin "kyllä mä varmaan saan tulla. "[/QUOTE]

Kyllä, siis Maijan äiti otti molemmat kyytiinsä ja ajoi kotiinsa.
Ja Maijan äiti kyllä tietää, että ollaan tarkkoja kotiintuloajoista ja koulumatkoista yleensä.
Tyttö sanoi, että Maija oli asian päättänyt ja käskenyt äitiään ajamaan suoraan kotiin, sanoen, että sitten vasta soitetaan.
Tuo tyttö on hyvin dominoiva. Olen nähnyt sen leikeissä kuinka komentelee muita ja sitten jos eivät tottele, itkee ja parkuu. Äitiään "komentelee" myös ja yleensä äiti antaa kaikessa periksi.

Niin ja vielä edelliseen lisäys: lapsen kanssa on siis sovittu, että aina suoraan kotiin. Kotona neuvotellaan sitten mahdolliset kylään menot ym.
Ja tiedän itse toimineeni lapseni kohdalla oikein, nimittäin jos tälle antaa pikkusormen, vie koko käden..:)
Ihan vaan ajattelin, miten tiukkoja tai ei tiukkoja muut olisivat vastaavassa asiassa ja onko muista ok, että kaverin äiti toimii noin?

Olisin antanut olla siellä tietyn ajan ja sitten olisi tullut kotiin syömään ja läksyjen tarkastukseen.

Samalla tavalla me tehtiin silloin 80 luvulla. Ei silloin tosin ollut kännyköitä, mutta kaverilta me soitettiin että saako täällä olla.

Jos kerran asuvat lähellä, niin mitä se haittaa jos nappasi koulusta kyytiin??

Onhan tuo toimintasi ainakin jonkinlainen viesti sille Maijan äidille, kuinka teillä menetellään. Joudut kuitenkin vielä sanomaan hänelle itselleen, että et halua tehtävän noin.

Meillä kun oli pieniä koululaisia, oli sovittu vanhempien kesken, keiden lapset saavat mennä kenenkin kyytiin, jokaista kertaa ei tarvinut erikseen varmistaa. Mutta noin yleensä, oli tiedossa kuka ei tahdo oman lapsensa menevän kyydeissä ja kenelle se passasi. Ja meillä oli tapana, että ensin kotiin ja sitten kavereille. Joskus meille tuli kavereita suoraan ja pyysin heitä ilmoittautumaan vanhemmille ja samalla sai tietää olisiko kuinka pitkään, välipalaa tai päivällistäkin ajatellen. Jotkut lapset sanoivat aina, että he saavat kyllä olla, ei tarvi kysyä kotoa. En minä siihen sitten sen enempää.

Uusimmat

Yhteistyössä