ootteko ollu raskauspahoinvoinnin vuoksi pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuppu

Vieras
hankala tilanne. raskausviikkoja 6 +6 ja neljä viime päivää menny epämääräisen ällötyksen ja pikkupikkukuumeen merkeissä. olo on hutera ja väsynyt. flunssaakin on vielä jäljellä pari viikkoa sitten sairastetusta kuumeflunssasta. mutta vain kerran olen oksentanut, ruoka pysyy kyllä hyvin sisällä ja ruokahalua on. periaatteessa oisin kai työkykyinen mutta jos saisin valita niin lepäilisin mieluummin kotona kuin hoipertelisin töissä ja arvuuttelisin tuleeko oksennus tai jotain.
mut jos tää on ihan vaan raskauspahoinvointia eikä mitään possunuhaa tms niin tätähän voi jatkua viikkotolkulla!
voiko raskauspahoinvoinnin takia olla pois töistä? voiko raskauspahoinvointiin kuulua pientä kuumeilua?

auttakaa, kun en osaa päättää pitäiskö mennä huomenna ja keskiviikkona jo töihin vai olla vielä omalla ilmoituksella pois...!

Joo ja en. Molemmissa olen oksentanut 24/7 ja saikulla olin toisesta koska olin niin huonossa kunnossa. Toisessakin oksentelin ja olin heikkona mutta kävin töissä, kun oli pakko. Työskentelin yksin ja oksentelin asiakkaiden välissä..

Minä taas yläkoulussa opettajana ja kyllä - olin poissa kaksi viikkoa pahoinvoinnin takia. Olisipa se ollut näky, kun olisin kesken lauseen rynnännyt roskikselle tai lavuaariin laattaamaan. :x Aamupala ei pysynyt sisällä ollenkaan, tuli viimeistään tunnin kuluttua kaikki pois. Viikon söin makuuasennossa, koska pystyasennossa ei tullut mieleenkään laittaa mitään suuhun. Ja jotakin joskus pysyikin sisällä. Mutta varmaan riippuu työnkuvastakin, voiko pahoinvoivana olla töissä.

Esikoisesta olin 5 viikoa saikulla. Pahimmillaan en pääsyt sängystä ylös kun oksensin ja oli päiviä että en voinut kuin maata koko päivän. Onneksi toisen kanssa oli helpompi.
Ei mun mielestä kyllä kuume/lämpö kuulu raskauspahoinvointiin.

olen töissä päiväkodissa, vieläpä alle 3-vuotiaiden ryhmässä. joten työhön kuuluu paljon liikkumista, nostamisia, taivuttelua, ojentelua...en siis voi ainakaan istua vaan rauhassa minkään työpöydän ääressä ja hengitellä syvään silloin kun tuntuu pahalta. hoitolapset eivät kysy multa mitä nyt sillä hetkellä jaksaisin ja kestäisin kun saavat raivareita tai karkailevat tai temppuilevat tai hyppivät syliin..

toisaalta tällaistahan se on raskaana olevien kotiäitien arki. miten te jaksatte! kaikki kunnioitus teille! mulla sentään näin esikoista odottaessa ei ole sitä pulmaa. jos koen etten ole työkykyinen niin voin vaan maata kotona itsekseni sängyllä eikä tarvii todellakaan tehdä mitään...

Olin sairaslomalla, mutta oksentelua oli puolentunnin välein. Kyllä oksensin melkein joka aamu, muttei nyt sen takia voinu töistä olla pois. Noi pahat ajat olin, eli muutamia viikkoja. Jos sulla on vaan etova olo ja oksennat silloin tällöin niin en kyllä jäis töistä pois.

Mä olin 1½ päivää, eli lähdin kesken päivän ja seuraavankin päivän huilailin kotona. Pari päivää myöhemmin tein plussa testin, eli en tiennyt silloin olevani raskaana vaan luulin ihan vaan mahataudista kärsiväni.

Aluksi pystyin olemaan töissä niin, että suussa oli koko ajan joku pastilli (salmiakki) tai purkka (sininen Jenkki auttoi jostain syystä). Sitten tuli noin neljän viikon ajaksi niin paha olo, että makasin vaan sohvalla koko ajan ja jäin töistä pois. Työkseni teen aikuisten koulutusta.

ap, kyllä olen!!

Jäin saikulle n. 2vko:a plussaamisesta. Koetin käydä töissä muutamia kertoja-en voinut:x kauhea olo ja pyörrytti-sain taas s.lomaa. Sairaslomaa sain aina n. 2-4vko:a kerrallaan.( kävin siis lääkärissä lisää pyytämässä ) Lopulta fiksu lääkäri kirjoitti raskauden loppuun saakka lomaa kun ymmärsi tilani, etten todellakaan voi olla työssä!!

Olo oli vaihteleva, toisinaa pyörrytti enämpi-säännöllistä huonovointisuutta kuitenkin koko ajan.

Jos olo sellainen, ettei vain kykene työhön, on jäätävä kotio lepäämään. :)..alkuraskauden huono olo menee monasti ohi vko:lle 16 menessä, ei toki aina ..tarvittaessa toimita lääkärintodistus työnantajalle.

Hyviä vointeja siulle!!:heart:

Yksi päivä oli pakko olla, oksensin yli 10 kertaa.

Muuten pitänyt sinnitellä vaan, milloin pitänyt oksentaa takahuoneen roskikseen, milloin ehtinyt vessaan asti.

Mun mielestä pahoinvointi on ihan hyvä syy jäädä saikulle, jotkuthan joutuu jopa tiputukseen, kun menee niin huonoksi tila. Jos oksentaa paljon, voi tulla vähän kuumetta, pieni lämmönnousu kuuluu muutenkin alkuraskauteen. Tsemppiä! :hug:

Lapsillani on ollut pahasta alkuraskauden pahoinvoinnista kärsinyt hoitaja. Oma mielipiteeni on se, että sairausloman hakeminen olisi ollut paras vaihtoehto. Jos on tosi sairas olo, niin työnteko ei luonnistu.

Mun mielestä etova ja hutera olo ei vielä riitä poissaolon syyksi. Eri asia sitten kun tosiaan oksentaa useasti päivässä niin, että olo on todella heikko. Hae apteekista pahoinvointirannekkeet, auttaa ainakin osalla (itselläni vei kaikkein pahimman olon pois). Syö jotain pientä tunnin välein ja loppuaika imeskele pastillia. Näillä keinoin itse pärjäsin, myös ihmisten keskellä. Se vähän sapetti, kun kesäloma meni pahoinvoinnin kourissa, ei tuntunut lomalta.

Vielä: pientä lämpö oli itsellänikin monena päivänä raskauden alussa, kuuluu "taudinkuvaan", mutta itselläni se oli ainakin ihan vain lämpöä, en ottaisi siitä turhaa stressiä.

Mä oon miettiny myös, että pitäskö jäädä lomalle. Työt alkaa 06:00 ja aina on paha olo siitä ainakin kymmeneen ja oksennan joka päivä. En sais siis palkkaa, jos jäisin lomalle ja palkasta on jo aika paljon lähteny sen takia kun oon työaikana joutunu käymään sairaalassa.

Olen tällä hetkellä viikola 24, jäin sairaslomalle viikolla 6. Ja loppuun asti todennäköisesti joudun olla. "Jatkuvasti" tiputuksessa.

Yritin töissä käydä, mutta tahtia ei voi itse määrätä vaikka kuin tuntuu että pakko istua hetki ettei pyörry, aivot sumussa virhe riski suuri (lääkkeet yms) ja vaikea jättää asukas yksin tietyissä tilanteissa jos joutuu juosta oksentamaan. Eikä muille työntekijöille yhtään kiva jos yksi käy puoliteholla.

Lähihoitaja olen.

Uskosin että jos olisin esim. toimistotyössä voisin tehdä ainakin osa-aikaista.

Yhteistyössä