Ootteko vaihtaneet lapsen nimeä viime hetkellä, koska

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"melissa"

Vieras
Onko teille käynyt niin, että olette harkinneet yhtä tai useampaa nimeä lapselle ja sitten ette voikaan antaa sitä jostain syystä? Vaikka jos kaveri yhtäkkiä sanoo, että on 'varannut' tämän nimen tulevalle lapselleen? Jos joku ehdottomasti kieltää antamasta sitä nimeä? Jos joku saman niminen on äskettäin kuollut? Jos huomaattekin, että sama nimi on jo käytössä lähipiirissä? Jos joku ei vaan tykkää nimestä?

Onko sillä väliä, mitä muut ihmiset ajattelee? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Mulle kaveri suuttui, kun nimesimme koiramme Ronjaksi, koska hän oli kyseisen nimen varannut kuulemma lapselleen.. En vaihtaisi meidän lapsellemme sopivaa nimeä minkään vuoksi, koska ainahan noita sattumia tulee.

[QUOTE="vieras";28753964]Mulle kaveri suuttui, kun nimesimme koiramme Ronjaksi, koska hän oli kyseisen nimen varannut kuulemma lapselleen.. En vaihtaisi meidän lapsellemme sopivaa nimeä minkään vuoksi, koska ainahan noita sattumia tulee.[/QUOTE]

Ette varmaan tienneet asiasta etukäteen? Kurjaa, että noin kävi. Kyllä se varmaan harmitti tätä kaveria ja halusi purkaa sen teihin.

Me ollaan mietitty kuumeisesti sitä, että ehkä annettaisiin yksi nimi, jossa on vaan kirjaimen ero toiseen samantyyppiseen nimeen. Tätä nimeä ollaan mietitty ihan kunnolla annettavaksi, mutta tuli mieleen yksi keskustelu läheisen sukulaisperheen kanssa, että hekin ovat miettineet tätä toista nimeä. Kyseessä siis Nea ja Neea. He ovat siis miettineet Neea nimeä, joka mitä luultavimmin tulisi heidän seuraavalle lapselleen... Jos se olisi tyttö. Jos nyt itsepintaisesti valitsisimme tämän Nean, niin he saattaisivat suuttua. Muutenkin olen miettinyt, että jos meillä sitten on Nea ja Neea lapset, niin menevätkö ne sitten ihan sekaisin aina, kun lapset vaikka leikkivät keskenään?

[QUOTE="vieras";28754078]Ette varmaan tienneet asiasta etukäteen? Kurjaa, että noin kävi. Kyllä se varmaan harmitti tätä kaveria ja halusi purkaa sen teihin.

Me ollaan mietitty kuumeisesti sitä, että ehkä annettaisiin yksi nimi, jossa on vaan kirjaimen ero toiseen samantyyppiseen nimeen. Tätä nimeä ollaan mietitty ihan kunnolla annettavaksi, mutta tuli mieleen yksi keskustelu läheisen sukulaisperheen kanssa, että hekin ovat miettineet tätä toista nimeä. Kyseessä siis Nea ja Neea. He ovat siis miettineet Neea nimeä, joka mitä luultavimmin tulisi heidän seuraavalle lapselleen... Jos se olisi tyttö. Jos nyt itsepintaisesti valitsisimme tämän Nean, niin he saattaisivat suuttua. Muutenkin olen miettinyt, että jos meillä sitten on Nea ja Neea lapset, niin menevätkö ne sitten ihan sekaisin aina, kun lapset vaikka leikkivät keskenään?[/QUOTE]

Antakaa juuri se nimi jonka te haluatte lapsellenne antaa, mikäli olisitte sen lapsellenne keksineet antaa ilmankin kyseistä keskustelua näiden tuttujenne kanssa.

me meinattiin laitaa tytölle nimeksi Nuppu,mutta aika moni sanoi,että "ei kai sitä voi laittaa...sopii hyvin kyllä vauvalle,mutta entäs sitten kun on aikuinen täti-ihminen".Nyt harmittaa kun en laittanut.

[QUOTE="mie vaan";28754180]me meinattiin laitaa tytölle nimeksi Nuppu,mutta aika moni sanoi,että "ei kai sitä voi laittaa...sopii hyvin kyllä vauvalle,mutta entäs sitten kun on aikuinen täti-ihminen".Nyt harmittaa kun en laittanut.[/QUOTE]

Pääasiassa mä olen sitä mieltä, että jokainen antakoon lapselleen sen nimen minkä itse haluaa, muista piittaamatta. Mutta joskus voi olla ihan hyvä kuunnella muitakin, kuten tässä tapauksessa...

Meillä oli harkinnassa yksi nimi, joka löytyi miehen (lähi)suvusta. Kaunis nimi, ja varsinkin mieheni olisi pitänyt siitä kovasti. Tämä sukulainen (joka ei edes ollut kovinkaan vanha) kuolikin sitten yllättäen ihan pari viikkoa ennen lapsemme syntymää. Joo ei annettu vauvalle sitä nimeä...

[QUOTE="vieras";28754522]Meillä oli harkinnassa yksi nimi, joka löytyi miehen (lähi)suvusta. Kaunis nimi, ja varsinkin mieheni olisi pitänyt siitä kovasti. Tämä sukulainen (joka ei edes ollut kovinkaan vanha) kuolikin sitten yllättäen ihan pari viikkoa ennen lapsemme syntymää. Joo ei annettu vauvalle sitä nimeä...[/QUOTE]

Miksi ette? Sehän olisi ollut kiva tapa jatkaa nimen jatkuvuutta suvussa. Itse antaisin mielummin jo edesmenneiden sukulaisten nimiä kuin vielä elossaolevien nimiä.

[QUOTE="Hanna";28754542]Miksi ette? Sehän olisi ollut kiva tapa jatkaa nimen jatkuvuutta suvussa. Itse antaisin mielummin jo edesmenneiden sukulaisten nimiä kuin vielä elossaolevien nimiä.[/QUOTE]

Joo, ja sitten se kuollut sukulainen olisi tullut sekä muille että kaikille muille perheenjäsenille mieleen aina, kun oltaisiin puhuttu meidän lapsesta... Olis ehkä voinut harkita, jos ko. henkilö olisi kuollut jo aikaisemmin, mutta hautajaiset oli just vähän meidän lapsen syntymän jälkeen...

Minun ystävä suuttui, kun annettiin lapselle nimi. Jälkikäteen tietysti sanoi, että oli itsekin tätä nimeä ajatellut. Hän on sinkku. Minä olin ajatellut useampaa nimeä ja kyllähän niitä erityisiä suosikkejakin oli. Mielestäni on kuitenkin turhaa kantaa tuosta kaunaa, jos ei ole edes puhuttu asiasta etukäteen, eikä hänelläkään ole mikään kiire lastenteossa. Sitä paitsi, mistä sitä tietää, jos hänen tuleva miehensä ei tätä suunniteltua nimeä hyväksyisikään. Nimi on kuitenkin jo annettu, eikä sitä vaihdeta. Asiaa olen pahoitellut, ikävää että pahoitti mielensä, mutta mitään anteeksipyydettävää meillä ei ole. Ehkä hän tuosta vielä rauhoittuu.

moni harkinnassa ollut nimi on jäänyt valitsematta siksi, että on jo "käytössä". Ja siis ihan jomman kumman meistä vanhempien päätöksestä. Saman nimen voisin kuvitella antavani kunniotuksesta jotain henkilöä kohtaan, esim. juuri jos joku tärkeä ihminen on menehtynt (tuskin kovin tuoretta kuolemantapausta kuitenkaan).
Ei olla koskaan kerottu nimeä etukäteen muille, joten ehkä senkin ansiosta ollaan säästytty muiden vaikutteilta.

Yhteistyössä