Opetanko tällä lapseni rantuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mönkijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mönkijä

Vieras
Mä sain taas täs kuulla ystävältäni,et opetan lapseni rantuiksi.

No tilanne on se,et minä itse en ikinä saanu sitä vaatetta tai tavaraa mitä eniten halusin tai toivoin. Vaatteet perin aina siskolta. Tai sitten saatiin aina samallaiset mut eriväriset. ja ikinä ei saatu itse olla valitsemassa. Äiti toi aina ''halvimman'' ja sitä oli pidettävä tykkäs tai ei.
No mä olen aika monesti omien lasten kans tehnyt niin,et jos jotain on pitäny ostaa.Niin annan muutaman vaihtoehdon joista valita.Tai valitaan yhdessä lapselle mieleinen ja äidin kukkarolle sopiva. Samalla tulee ko lapsen kans kahden keskeistä aikaa ja samalla opin tuntemaan lasta. (meillä suht iso perhe)
Selitin ystävälleni,et etsimme pojalle takkia melkomonesta kaupasta et löyty sopiva. Ystäväni kauhisteli,et miksi opetan lapseni rantuksi,et eihän heille sit mikään koskaan kelpaakkaan:o Olin eka et ööö joo. Enkä osannu sanoa mitään oikeen.
Aika hyvin tiedän jo minkälaisesta kukin lapsi tykkää,et osaan jo ostaa ilman et lapsi olis matkasakaan.

Mut olen itse vaan miettiny monesti,et yritänkö mä miellyttää vaan lapsia sillä,et ostan mitä haluavat? Vai korvaanko mä lapsuuteni epäkohtia sillä kun en itse saanu koskaan päättää?
Mitään hullutuksia en osta. Et en mä mihin tahasa ala. Tai käytä rahaa järenköyhästi.

Mielipiteitä kiitos.

Aika paljon se on varmasti lapsen iästä kiinni. Jos 4-vuotiaan vaatteiden perässä juostaan kaupasta kauppaan koska lapsi ei löydä sitä mistä tykkää, on se aika hullun kuuloista, mutta jos on kyse jo pitkällä ala-asteella olevasta, saati teini-ikäisestä, en ymmärrä ettei anneta lapsen valita itse edes niistä vaihtoehdoista.

Tietenkin pitää pitää rajat hinnoissa ja opettaa ettei ihan kaikkea voi saada, mutta kyllä mun mielestä pitää lapsella valinnanvapautta olla ja itse olen sun kertomalla tyylillä vaatteitani saanut valita, osan tietty äiti vain ostanut, mutta samalla tavalla varmasti tulen omille lapsille tarjoamaan tilaisuuksia valkata kunhan ikää tulee aika paljon lisää :)

Minustakin on kiva käydä lapsen kanssa kaupoilla :) Saa äidin kanssa omaa aikaa ja onhan se kiva valita omia vaatteita välillä lapsihan niitä pitää kuitenkin. Osaan sanoa lapselle, että tätä ei nyt oteta, kun on liian kallis, etsitäänkö halvempi?

Varmasti toimit ihan oikein, mutta saattaa noissa kaverisi jutuissa olla yleisesti ottaen ihan perääkin. Itse ainakin myyjänä näen sellaista käyttäytymistä, että otetaan lapsi mukaan ja sanotaan että "päätä sä mitä haluut" tyyppisesti, ihan kuin lapsi kykenisi shoppailemaan kuin aikuinen. Pitäisikin toimia noin juuri niinkuin sanoit, että antaa valintoja, tämä tai tämä tai tuo tuosta toisesta kaupasta. Mutta on sellaisiakin vanhempia, jotka jättävät päätöksenteon kokonaan lapselleen, mitä ehkä kaverisikin tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja l:
Minustakin on kiva käydä lapsen kanssa kaupoilla :) Saa äidin kanssa omaa aikaa ja onhan se kiva valita omia vaatteita välillä lapsihan niitä pitää kuitenkin. Osaan sanoa lapselle, että tätä ei nyt oteta, kun on liian kallis, etsitäänkö halvempi?

:) Meillä pojat monesti kysyykin,et onko tämä liian kallis?

Jos lapsesi ovat isompia, niin minusta sinä toimit erittäin järkevästi. Kyllä lapsi saa valita muutamasta vaihtoehdosta sen hänen mielestään parhaimman. Siinähän se lapsi saa sellasta tunnetta että äiti kuuntelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Iivi:
Varmasti toimit ihan oikein, mutta saattaa noissa kaverisi jutuissa olla yleisesti ottaen ihan perääkin. Itse ainakin myyjänä näen sellaista käyttäytymistä, että otetaan lapsi mukaan ja sanotaan että "päätä sä mitä haluut" tyyppisesti, ihan kuin lapsi kykenisi shoppailemaan kuin aikuinen. Pitäisikin toimia noin juuri niinkuin sanoit, että antaa valintoja, tämä tai tämä tai tuo tuosta toisesta kaupasta. Mutta on sellaisiakin vanhempia, jotka jättävät päätöksenteon kokonaan lapselleen, mitä ehkä kaverisikin tarkoittaa.

Niin ehkä hän ajatteli sitten näin. Mut ei meillä lapset minua pompota. Ja ''ostata'' mitä tahasa. Siinä sanelee jo sit kukkarokin. Ja toisekseen pitäis pyrkiä olemaan joka lapselle tasapuolinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mönkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja l:

:) Meillä pojat monesti kysyykin,et onko tämä liian kallis?

Samallahan siinä tulee opetettua rahankäyttöäkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Jos lapsesi ovat isompia, niin minusta sinä toimit erittäin järkevästi. Kyllä lapsi saa valita muutamasta vaihtoehdosta sen hänen mielestään parhaimman. Siinähän se lapsi saa sellasta tunnetta että äiti kuuntelee.

Niin ja vaate/tavara on mieleinen,et tulee käytettyä.
Koska mä en osta kuin tarpeeseen ja käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Aika paljon se on varmasti lapsen iästä kiinni. Jos 4-vuotiaan vaatteiden perässä juostaan kaupasta kauppaan koska lapsi ei löydä sitä mistä tykkää, on se aika hullun kuuloista, mutta jos on kyse jo pitkällä ala-asteella olevasta, saati teini-ikäisestä, en ymmärrä ettei anneta lapsen valita itse edes niistä vaihtoehdoista.

Tietenkin pitää pitää rajat hinnoissa ja opettaa ettei ihan kaikkea voi saada, mutta kyllä mun mielestä pitää lapsella valinnanvapautta olla ja itse olen sun kertomalla tyylillä vaatteitani saanut valita, osan tietty äiti vain ostanut, mutta samalla tavalla varmasti tulen omille lapsille tarjoamaan tilaisuuksia valkata kunhan ikää tulee aika paljon lisää :)

tätä mieltä minäkin. jos lapsella ei ole esim kevät tai talvitakkia, niin mitä pahaa siinä on, jos käy useammssa kuin yhdessä kaupassa katsomassa sellaista lapsen kanssa ja lapsi saa sanoa mistä pitää, kun itse sitä takkia tulee pitämäänkin.

kun taas jollekin alle kouluikäiselle tuollainen voisi olla vaan aika rankkaa. ja mitä jos ei tiedäkään vielä mitä haluaa ja valitsee väärin ja tuntee syyllisyyttä kun ei valinnutkaan hyvää vaatetta.

Yhteistyössä