Opettajan kohtuuton työtaakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaksamisen rajoilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaksamisen rajoilla

Vieras
Olen luokanopettaja ja itsekin äiti. Ymmärrän, että huoli lasten koulunkäynnistä on suuri, mutta tuntuu että opettajaan ollaan yhteydessä mitä kummallisimmista pikkuasioista. Välillä tuntuu, että vastuu lasten kasvatuksesta kaatuu opettajan ja koulun harteille. Jos vanhemman viestiin ei ehdi vastaamaan välittömästi, oli vuorokauden aika mikä hyvänsä, se koetaan opettajuuden ja oppilaan laiminlyömisenä. Naurettavaa, että viesteihin pitäisi olla vastaamassa kellon ympäri ja lomilla. Eikö vanhemmat keskustele enää lastensa kanssa koulupäivän kuulumisista, kun opettajan puoleen käännytään aiheessa kuin aiheessa. Ennen Vilman käyttöönottoa yhteydenottojen määrä ja sisältö oli huomattavasti kohtuullisempi.

Tuota olen mielessäni ihmetellyt, että miten te opet jaksatte. Ei-opena sanoisin, että pitää vaan laittaa raja, että ei vastaa enää esim. klo 21 jälkeen ja vastaa tiiviisti, mutta lyhyesti ja voihan sitä Wilman-kautta lähettää kaikille vanhemmille viestiä, että koska opettajalla on omakin elämä, eikä kaikkea aikaa voi käyttää vielä yölläkin työasioihin, niin vastaukset kiireettömiin kysymyksiin saattavat viipyä. Useimmat ymmärtänevät. Ei tulisi mieleenkään vanhempana laittaa opelle viestiä kuin silloin jos todella on aihetta.

Kuka lähettää opettajalle viestiä jatkuvasti? Omituista sakkia. Meidän perheessä on nyt esikoinen kuudennella luokalla ja hänellä on kaksi nuorempaa koulua käyvää sisarusta - olen tainnut näinä vuosina noin pari kertaa lukuvuoteen per lapsi laittaa tekstiviestin opettajalle, että lapsi on sairaana. Olemmeko poikkeuksellisen onnekkaita ettei ole ollut tuon kummempia asioita minkä tiimoilta olla yhteydessä opettajaan vai missä asioissa muut vanhemmat ottavat yhteyttä? Olen ajattellut niin, että koulu hoitaa sen koulun ja minä hoidan kaiken muun.