Opettajan kohtuuton työtaakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaksamisen rajoilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaksamisen rajoilla

Vieras
Olen luokanopettaja ja itsekin äiti. Ymmärrän, että huoli lasten koulunkäynnistä on suuri, mutta tuntuu että opettajaan ollaan yhteydessä mitä kummallisimmista pikkuasioista. Välillä tuntuu, että vastuu lasten kasvatuksesta kaatuu opettajan ja koulun harteille. Jos vanhemman viestiin ei ehdi vastaamaan välittömästi, oli vuorokauden aika mikä hyvänsä, se koetaan opettajuuden ja oppilaan laiminlyömisenä. Naurettavaa, että viesteihin pitäisi olla vastaamassa kellon ympäri ja lomilla. Eikö vanhemmat keskustele enää lastensa kanssa koulupäivän kuulumisista, kun opettajan puoleen käännytään aiheessa kuin aiheessa. Ennen Vilman käyttöönottoa yhteydenottojen määrä ja sisältö oli huomattavasti kohtuullisempi.

Tuota olen mielessäni ihmetellyt, että miten te opet jaksatte. Ei-opena sanoisin, että pitää vaan laittaa raja, että ei vastaa enää esim. klo 21 jälkeen ja vastaa tiiviisti, mutta lyhyesti ja voihan sitä Wilman-kautta lähettää kaikille vanhemmille viestiä, että koska opettajalla on omakin elämä, eikä kaikkea aikaa voi käyttää vielä yölläkin työasioihin, niin vastaukset kiireettömiin kysymyksiin saattavat viipyä. Useimmat ymmärtänevät. Ei tulisi mieleenkään vanhempana laittaa opelle viestiä kuin silloin jos todella on aihetta.

Kuka lähettää opettajalle viestiä jatkuvasti? Omituista sakkia. Meidän perheessä on nyt esikoinen kuudennella luokalla ja hänellä on kaksi nuorempaa koulua käyvää sisarusta - olen tainnut näinä vuosina noin pari kertaa lukuvuoteen per lapsi laittaa tekstiviestin opettajalle, että lapsi on sairaana. Olemmeko poikkeuksellisen onnekkaita ettei ole ollut tuon kummempia asioita minkä tiimoilta olla yhteydessä opettajaan vai missä asioissa muut vanhemmat ottavat yhteyttä? Olen ajattellut niin, että koulu hoitaa sen koulun ja minä hoidan kaiken muun.

Mulla on päinvastaista kokemusta. Mulla on enää viimenen jäljellä joka käy koulua. Mä olen täysin loppu tohon wilmaan mä vihaan sitä. Kenelläkään muulla ei ole noin pitkät lomat ja niistä vielä täysi palkka. Päivät ainakin ala-asteella ihan älyttömän lyhyet. Mun mielestä on törkeetä alkaa opettajien marisemaan. Jos on 3 kuukautta lomaa niin kai siihen opettajan työhön kuuluu jotain muutakin kuin vaan se aika mikä menee koulussa. Rehtorina varmaan kaikkein helpointa mut niinhän se on aina että se joka on pomo.

Open pitää laittaa rajat ja ilmoittaa niistä vanhemmille. Meillä on ollut esim. ope, joka vastaa vain kouluajalla viesteihin. Iltaisin on turha tavoitella. Tiedän kyllä, että on opeja, jotka eivät rajoja laita. Facebookissa saa lukea, miten työssä menee kaikki viikonloputkin valmistellessa oppitunteja. Viesteihinkin on "pakko" vastata heti sunnuntaina, vaikka kyse olisi asiasta, jonka voi hoitaa normaaliin virka-aikaan.

Henk koht en pidä Wilmasta. Viestejä tulee iltaisin ja viikonloppuisinkin. Opettajana voit Wilman kautta laittaa viestin vanhemmille, että sinut tavoittaa arkisin kello xx asti, viikonloppuisin ei. Toivoisin samaa huomaavaisuutta koulun henkilökunnalta.

Hello!
Samaa mieltä siitä, että opettjat marisevat turhista. Siis viikossa noin 20 tuntia opetusta ei paljon. Itsellä 3 lasta ja ei ole wilma vietejä paljon laiteltu.

Ja puheet siitä, että opettajat valmistelevat seuraavaa päivää tai kokeita monta tutia viikossa on täyttä pas... Oppikirjojen valmistajat lähettävät opettajien oppaiden mukana valmiit kokeet ja antavat kullekkin oppitunnille valmiit materiaalit mitä opettaa.
Olen lukenut monta opettajan opusta ja samat kokeet ollut minun kaikilla lapsilla. Voin sanoa osaavani osan kokeista itsekkin jo ulkoa.

minä taas en pidä virkaintoisista opettajista. Mun lapsella oli viime vuonna opettaja joka laitteli wilmaviestejä esim klo 23 koskien jotakin seuraavan päivän asiaa.
En minä ole enää illalla koneella vaan nukkumassa koska herään aamulla viideltä töihin. "Hei, ajattelin että huomenna voisimme katsoa koulussa elokuvaa, jotain pientä hyvää saa ottaa mukaan". Justjust, ja tätäkö esim ei voi suunnitella yhtään etukäteen :| Aika moni lapsi sitten ilman leffaherkkuja.b

Yksi ystävä on ala-asteen ope ja on tosi väsynyt siihen miten paljon aikaa menee muuhun kuin opetustöihin tai niiden valmisteluun.

Jokaisesta tukiopetusta tarvitsevasta pitää kuulemma nykyään kirjoitella raportit ja pitää palaveri isolla porukalla ym. Samoin kielitaidottomat maahanmuuttajat vie paljon opettajan aikaa kun äidit ei osaa auttaa läksyissä, pukea säähänsopivia varusteita tai ees lähettää lapsia oikeaan kellonaikaan kouluun. Tapaamisiin tarvitaan tulkki.

Ja osa vanhemmista tosiaan kuulemma pommittaa viesteillä ahkerasti. Koulussa ei ole enää talonmiestä eikä koulusihteeriä, et opettajat hoitaa itse niidenkin hommat. Nykyisessä koulussaan oppilaat myös keskimäärin kuulemma paljon levottomampia kuin edellisessä paikassa.

Et varmaan riippuu paljon missä on töissä...

Kannatan lapsiin/nuoriin panostamista.
Joten voisitko miettiä ennalta ehkäisevää toimintaa, viestintää etukäteen. Suunnittelua jopa viikko syklillä.

=> Kannattaa muistaa että opettajan tunti on alle 45 minuuttia..

Viikkokirje tai viikkotiedote pelastaa open paljolta, joskin se on hieman työläs laatia joka viikko.
Siinä on kaikki retket ja kokeet ja valokuvaukset... Vanhemmat eivät voi valittaa, jos eivät ole huomanneet jotain asiaa. Tai sillä valituksella valittajan törkeys mitataan.

Oppilaat kannattaa laittaa tekemään myös vaativia juttuja jo koulussa. Silloin voi teetättää esimerkiksi esitelmiä, jotka valmistetaan kotona. Kukin oppilas voi tehdä kykyjensä mukaan. Tosin jotkut vanhemmat tekevät niitäkin lapsensa puolesta! Kun oppilaat laittaa hommiin kunnolla, eivät halua tai edes ehdi jäynäillä. Vaativa ope on hyvä ope mun mielestä!

Wilma on meilenkiintoinen juttu. Koulussa rehtori mainostaa, että ottakaa herkästi kaikissa asioissa yhteys opettajaan Wilman kautta. Mut tämähän ruokkii vanhempia laittamaan mitä turhempiakin asioita sinne. Ehkä tätä mainostamista tulisi muuttaa niin, ettei opettajaraukat saa hermoromahdusta.Wilma on hyvä viestittämisen, mutta vanhempainvarteissa voisi ottaa muut askarruttavia asiat naamatusten esille.

Myös opettajan tulee ymmärtää, että viestit vanhemmille laitetaan arkisin klo 8-16 välillä, eikä odoteta, että kukaan pystyy niitä iltaisin lukemaan. Ihan turha laittaa iltakuudelta viestiä, että huomenna on uintia, tuo viesti luetaan vasta seuraavana päivänä töissä, kun on jo liian myöhäistä ruveta etsimään niitä uimavaatteita.

Minusta opettajilla olisi petraamista Wilman käytössä. Sinne pitäisi laittaa joka päivä kaikki läksyt, jotta vanhemmat tietäisivät, pitääkö se oikeasti paikkansa, kun lapsi sanoo jo 5. päivää putkeen, ettei tullut mitään läksyä. Ja sitten lapset voisivat myös itse tarkistaa sieltä, unohtuiko jokin läksy. Korkeakouluissa kaikki tehtävänannot ja palautukset on nähtävissä oppimisalustoilla, eikä tarvitse miettiä, että mitähän se opettaja mahtoi viime viikolla sanoa. Korkeakouluissa osa opettajista laittaa koko lukukauden kaikki tehtävänannot nettiin heti lukukauden alussa, josta niitä saa sitten vapaasti tehdä omaa tahtia, toki takarajoja kunnioittaen. Kun opetussuunnitelma ja tuntimäärät ovat jokseenkin samat joka vuosi, ei tällaisen pitäisi olla peruskoulun opettajallekaan kohtuuton tehtävä.

? Ei meidän tokaluokkalaisen ope vastaa kuin kouluaikana, yleensä ei edes jos koulu on jo loppu, vaikka olisi edelleen "virka-aikaa". Vastaa sitten seuraavana päivänä, kun sopiva rako.

Jos laitan viestiä illalla klo 21.30., ei se tarkoita että odottaisin vastausta silloin, vaan että mulla oli silloin aikaa kirjoittaa se viesti. Jos joku jättää asiat niin viime tippaan, että kiireellisiä asioita pitää kysellä edellisenä iltana, niin itseään voi syyttää.

Läkyistä valehteleva lapsi on sitten ihan huoltajan oma ongelma. Ei varmaan sinunkaan kouluaikanasi mitään wilmaa ollut?? Eikös ne läksyt pitäis merkata kirjaan tai vihkoon joka oppilaan ihan itse...

Ei ole useinkaan open vika, jos vanhemmat kärkkäitä valittamaan! Opet ovat äärimmäisen valikoitunutta porukkaa, palkka on surkea vastuulla ja työmäärällä mitattuna. Koulutus on erittäin kovaa, siihen eivät todellakaan kaikki pysty. Seulan läpi päässeet ovat kyllä varmasti pääosin asiansa osaavia, mutta tuossa luokan ja vanhempien ja hallinnon myllytyksessä kaikki vaan eivät kestä. Se on taas eri asia. Työrauhaa niille, jotka yrittävät jaksaa ja selviytyä.

Jotkut lasten opettajista ovat jo alussa kertoneet, milloin vastailevat Wilman viesteihin ja se on mun mielestä selkeää. Viikko/kuukausitiedotteet helpottavat mun mielestä molempia osapuolia. Toki hiukan työläs opettajalle, jos haluaa kirjoittaa pitkiä viestejä, mutta lyhyemmilläkin pärjää, eikä asioita tarvitse toistella montaa kertaa, kun vanhemmat tietävät selata viikkoviesteistä tulevat tapahtumat. Meiltä lähtee opettajalle noin 4-5 viestiä vuodessa ja suurinpiirtein sama määrä juuri meille tarkoitettuja tulee takaisin. Yleensä eivät ole kiirellisiä vastattavia.

Vanhempana ärsyttävimpiä on juuri nuo ilta-aikaan tulevat seuraavaa päivää koskevat viestit. Ps. ottakaa luistimet huomenna mukaan tms. joihin on välillä hankala ehtiä reagoida. Joskus luen viestin vasta aamulla, kun lapsi on jo lähtenyt kouluun. Ja toinen ärsytys on opettaja, joka ei vastaa ei sitten koskaan.

Ymmärrän erittäin hyvin sen, ettei opettaja oo vastaamassa joka viestiin ihan samantien. Ja ymmärrän senkin, että varmaan opettajaa välillä ottaa pataan se viestitulva. Mutta kyllä mua ainakin kiinnostaa lapsen elämä sen verran, että jos joku asia ihmetyttää niin siihen haluan vastauksen. Samoin jos mä kuulen, että koulussa on joku ongelma. Opettajathan ne yleensä etunenässä on peräänkuuluttamassa kodin ja koulun yhteistyötä ja sitä, että kasvatusvastuu on molemmilla. Sittenkö ei saakaan olla kontaktissa opettajaan jos on jotain kysyttävää tai joku ongelma? Ihme touhua...

Wilma on meilenkiintoinen juttu. Koulussa rehtori mainostaa, että ottakaa herkästi kaikissa asioissa yhteys opettajaan Wilman kautta. Mut tämähän ruokkii vanhempia laittamaan mitä turhempiakin asioita sinne. Ehkä tätä mainostamista tulisi muuttaa niin, ettei opettajaraukat saa hermoromahdusta.Wilma on hyvä viestittämisen, mutta vanhempainvarteissa voisi ottaa muut askarruttavia asiat naamatusten esille.

TÄYSIN eri mieltä! Jos vanhempi haluaa tietää jotain lapsen sen hetkisestä tilanteesta tai koulussa on joku ongelma, lapsi kertoo tulleensa härnätyks välitunnilla, koulukirja unohtunu mummolaan viikonloppuna tms. niin näistäkö sitte keskustellaan kolmen kuukauden kuluttua vanhempainvartissa?! Tai jos se oli just viime kuussa niin odotellaan vuoden päähän?! Ihmiset, kohtuus kaikessa mutta etenkin pienten koululaisten kohdalla kodin ja koulun välinen tiedonkulku on todella tärkeetä. Moni asia kasvaa ongelmaks tai härnääminen ehtii paisua kiusaamiseks jos ei asioita selvitä sillon kun tilanne on kohalla.

Kuten näillä palstoilla monesti on todettu, opettajat perustelevat pitkiä lomiaan sillä, että työssäolokuukausien ajan tekevät niin hirveän hirveästi töitä.

Jospa opettajat ottaisivat omaan liittoonsa oajiihin yhteyttä, ja lähtisitte muuttamaan työaikaanne sellaiseksi kuin muidenkin ihmisten. Työviikko 40 h ja loma 4 - 5 viikkoa. (virkavuosista riippuen). Ja töitä tehdään silloin kun ollaan töissä.

Läkyistä valehteleva lapsi on sitten ihan huoltajan oma ongelma. Ei varmaan sinunkaan kouluaikanasi mitään wilmaa ollut?? Eikös ne läksyt pitäis merkata kirjaan tai vihkoon joka oppilaan ihan itse...
Itse olinkin lapsena juuri tällainen läksyistä valehteleva lapsi, joka ei merkannut läksyjä kirjaan eikä vihkoon. Itse aikoinani sain ala-asteella sovittua joidenkin opettajien kanssa, ettei minun tarvitse tehdä läksyjä ollenkaan, kun osaan asiat riittävällä tasolla ilmankin. Yläasteella kukaan opettaja ei enää ollut edes kiinnostunut siitä, onko läksyt tehty vai ei. Lukiossa en edes aikonut tehdä yhtään läksyä ja lintsasin tunneilta -- silti tuli laudaturin paperit. Yliopistosta en sitten koskaan valmistunutkaan, koska siellä ei toiminut tuo läksyistä lintsaus -asenne.

Toki osasin asiat, mutta läksyjä tekemällä olisin oppinut ne vielä paremmin, ja mikä vielä tärkeämpää, olisin oppinut, että elämässä pitää tehdä sellaisiakin asioita, jotka eivät ole pelkästään kivoja.

Tämän lusmuilun yritän nyt estää kun omat lapseni aloittavat koulun, mutta veikkaan, että he ovat tasan yhtä älykkäitä kuin minäkin, ja onnistuvat vedättämään kaikkia tässä asiassa, joten en todellakaan aio jättää läksyjä lasten vastuulle.

No vähän sama homma mullakin kyllä. Et peruskoulu ja lukio oli liian helppoja. Ttein kyllä kilttinä oppilaana läksyt yleensä aamupalalla. Ei niihin montaa minuuttia ala-asteella tuhraantunut. Vähällä opiskelulla hyvät arvosanat, mut nyt oon sit gradua vaille maisteri ollut monta vuotta kun sitä en vaan saa aikaseksi...

se on vähä mitä kukin pitää turhana, joku loukkaantu ystävistäni siitä, kun sillä oli poika, jolle äiti ei saanut tai halunnut saada kuria, niin tottakai siellä vilmassa oli sitten joka päivä jotain tyyliin, että tänään ville kiusasi petteria, tai tänään ville kusi luokan nurkkaan. ei kuulema tarvitsisi tiedottaa kotiin joka risauksesta.
ja sit se ärsyttää, että meidän poja opet saattaa laittaa vaikka tänä iltana, että huomenna on retki sinne tai tänne ja pitää olla mukaan evästä. se on sit kiva kun tulet iltavuorosta puoli kymmenen aikaan, ja huomaat että nyt pitäs huomiseksi olla sitä ja tätä, niin alkaa ilta myöhään jostain kioskilta lähtee eväitä metsästämään tai etsimään jotain pyörätelinettä varastosta että saat lapselle pyörän aamuksi kouluun. tällaiset pitäs ilmoittaa hieman aikaisemmin

Yhteistyössä