Opettajan toiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aikuinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aikuinen"

Vieras
Mua on jo pidempään ärsyttänyt lapseni opettajan tyyli antaa myös oppilaiden vanhemmille läksyjä.
Aika ajoin tulee lippusia ja lappusia lapsen mukana kotiin, joissa pyydetään tekemään ties mitä. On ollut mm. tehtävä, jossa piti lukea lapselle joka ilta vähintään puoli tuntia kirjaa ja siitä sitten lapsen piti tehdä merkinnät ja opettaja tarkisti, että on kanssa luettu. Olen myös joutunut pitämään viikon ajan päiväkirjaa, jossa kerron kaiken mitä teen lapsen kanssa yhdessä ja muutama päivä sitten oli tehtävä, jossa lapsen piti haastatella mua ja lopuksi mun piti kirjoittaa runo.

Tuon haastattelun kyllä ymmärrän ja ymmärrän kyllä sen pointin, että noilla lukutehtävillä ja muilla yrittää saada vanhempia olemaan enemmän lasten kanssa kahdestaan, mutta onko tuollainen nyt kuitenkaan opettajan tehtävä? Mulle ainakin esim. siitä päiväkirjasta tuli ihan stressi, kun oli muutenkin ihan riittävästi hommaa ja pelkäsin, että jos unohdan jonain päivänä sen kirjoittaa, saa lapsi siitä sitten jonkun merkinnän tekemättömästä tehtävästä.
Opiskelin tuolloin myös itse, joten niitä ihan oikeita omia läksyjäkin oli ihan riittävästi eikä aikaa nyt välttämättä olisi riittänyt johonkin hitsin päiväkirjaan.

Toimiiko teidän lasten opettajat samalla tavalla, eli kuuluuko nuo tehtävät ihan oeptussuunnitelmaan vai onko mun lapseni opettaja vain jotenkin yli-innokas?

Opettajassa on ilmennyt myös muita ärsyttäviä piirteitä. Hän antaa ilmoitukset vaikkapa liikuntapäivistä ja teatteriesityksistä todella viimetipassa. Kerran isänpäivän lähestyessä tuli kotiin lappu, jossa pyydettiin tuomaan seuraavaksi päiväksi kouluun juuri tietyn kokoinen ja muotoinen valokuvakehys ja värikin piti olla juuri tietty. Tuli sitten aikamoinen kiire lähteä etsimään kehyksiä eikä niitä ihan toivotun kokoisia sitten löytynytkään.

Myöskään vanhempien tekstiviestejä ei huomioi tai sitten on vaihtanut puhelinnumeronsa eikä ole ilmoittanut vanhemmille uutta. Hän on itse sanonut, että vaikkapa poissaoloista voi ilmoittaa tekstiviestitse, mutta vaikka juurikin tässä yhtenä päivänä ilmoitin tekstiviestillä opettajalle, että lapsi myöhästyy koulusta hammaslääkärin takia mutta siitä huolimatta opettaja oli antanut tytölle merkinnän myöhästymisestä ja oli kysellyt, että mites sitä noin myöhässä tullaan..

Olen antanut opettajalle itselleen palautetta mm. tuosta viimetipassa ilmoittelusta ja olen pyytänyt, että kun kerta lapsille on annettu ns. reppuvihko/reissuvihko, niin olisi ihan hyvä kirjoittaa tai pyytää lapsia kirjoittamaan vaikka sinne vihkoon ylös jos on jotain tapahtumia tai muita tulossa. Mitään parannusta ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Tuli vielä mieleen, että silloin meinasi jo pälli revetä, kun sain päivää ennen lapsen koulun joulujuhlia opettajalta lapun, jossa kertoi, että oppilaille pitää laittaa mukaan juhlaan valkoinen, yksivärinen paita sekä harmaat tai punaiset gollegehousut sekä tonttulakki. Arvatkaapa vaan löytyikö meiltä sellaisia ja tuliko taas kiire koluta kaupat että ehti ne seuraavaksi illaksi löytämään..

Tulee tunne että ope luulee että kaikilla on projektinaan juuri se yksi lapsi eikä mitään muita aktiviteetteja elämässä.
Niinpä.
Kauhulla odotan ensi syksyä, kun toinenkin lapsi aloittaa koulun. Toivottavasti hänellä ei ole yhtä rasittava opettaja.

Mulla on itelläni kolme lasta ja lisäksi olen raskaana, joten ei ihan riittäis virtaa eikä aikaa pelkästään yhden lapsen kouluhommia tehdä/vahtia.

ei minulla olisi aikaa höösätä kolmen lapsen läksyjä tuossa määrin. Tai taikoa extempore vaatteita tai tavaroita viime tipassa.

Sen jaksan, että pari ekaa vuotta pitää kuunnella kun lapsi lukee ääneen lukuläksyjään; noitakaan ei joka päivä ole. Muutoin ei ole tarvinnut vahtia läksyjen tekoa; helposti nuo ovat koulunsa hoitaneet.

Se muuten vielä unohtui kertoa, että lapseni luokka katsoo vähintään kerran viikossa jonkun leffan ja tyttöni kertoi ettei opettaja ole tuolloin edes paikalla. Sitten tulee kuitenkin vanhemmille lappuja, joissa pyydetään esim. opettamaan lapselle kellonajat. Eikö niiden opettaminen ole kuitenkin ihan yksi osa opetussuunnitelmaa, kun ainakin tytön matematiikan kirjassa oli kellonajoista ihan oma alueensa. Jotenkin siis tuntuu olevan lusmuilija tuo opettaja ja sysää vanhemmille todella paljon tekemistä ja paineita.

Ei sillä etteikö vanhempien pitäisi opettaa lapsilleen asioita. En minä sitäkään ääripäätä ymmärrä että vanhemmat olettavat lasten oppivan koulussa ihan kaiken eivätkä itse opeta yhtään mitään.

Onhan tuo ärsyttävää, mutta kun lähtee tuohon hommaan mukaan, antaa samalla opettajalle luvan jatkaa noin. Eli jos opettaja ilmoittaa päivää ennen esim. vaatevalinnasta juhliin tai pyytää jotain valokuvakehystä, niin lappu lapsen mukaan, jossa ilmoitat, että emme ole näin lyhyellä ilmoitusajalla ehtineet hankkia pukua/tavaraa ja jos jatkossa jatkuu sama systeemi, toivomme, että opettaja hommaa tarvittavan rekvisiitan mihin milloinkin omalla kustannuksellaan.

Meillä on tuollaisista ilmoitettu aina ajoissa, pari viikkoa enneminkin ja ilmoitettu myös vaihtoehdot, jos ei kotoa löydy jotain, esim. vaatetta, mitään ei tarvitse lähteä ostamaan jonkun koulujutun takia.

6xäiti: Minä siis olen opettajalle aiheesta sanonut ja uskon että on moni muukin oppilaan vanhempi, koska samaa asiaa ovat huokailleet. Opettaja lupasi illmoittaa ajoissa, mutta niinpä vaan taaskin tuli lappu kotiin, jossa pyydettiin seuraavaksi päiväksi tietynlaista materiaalia askartelua varten.

Nää on just näitä että oletetaan kaikkien vanhempien olevan illat ja viikonloput kotona ja harrastavan kivaa pikku koulujuttua! Sitten otetaan nokkiinsa kun sanoo ettei nyt ole haastattelut tällä viikolla onnistunu kun on ollut töissä.

Kuulostaapa rasittavalta opettajalta. Minä en tuollaiseen pelleilyyn lähtisi mukaan. Parina päivänä viikossa teen niin pitkän päivän, etten edes ehdi nähdä lapsia kuin juuri ennen nukkumaan menoa. Ei siinä enää mihinkään kauppoihin ehditä. Jos opettaja ei voi ajoissa ilmoittaa, niin se on hänen ongelmansa, ei vanhempien.

no mä en kyllä mitään raportteja meidän elämästä opettajalle kirjoittas, enkä kyllä muutenkaan ottas tehtäviä vastaan. Ymmärrän tuon lukujutun sinänsä että sillä pyritään siihen että lapselle lluetaan. mut ei jeesus jos sieltä tulis tuollaisia.. niin lähtisi kyllä rehtorille noottia!

Minä en ole tilivelvollinen opettajalle ja omat läksyni olen aikanaan jo tehnyt! Mä touhuun lapsen kanssa ja luetaan joka ilta, että sinänsä mitään ei ole vialla, mutta ihan vaan periaatteesta kieltäytyisin!

[QUOTE="aikuinen";28330833]6xäiti: Minä siis olen opettajalle aiheesta sanonut ja uskon että on moni muukin oppilaan vanhempi, koska samaa asiaa ovat huokailleet. Opettaja lupasi illmoittaa ajoissa, mutta niinpä vaan taaskin tuli lappu kotiin, jossa pyydettiin seuraavaksi päiväksi tietynlaista materiaalia askartelua varten.[/QUOTE]

En epäilekään, ettetkö olisi asiasta sanonut, mutta niinkuin olet huomannut, tietynlaisille ihmiselle ei vaan sanomiset auta. Siksikin olisi tärkeää, ettei kukaan vanhemmista suostu tuohon eli ette tee kuten opettaja pyytää/käskee. Kun teette niin, hyväksytte samalla opettajan toiminnan. Vaikka kuinka valitatte ja huomautatte asiasta, ei se auta, jos omalla toiminnallanne annatte opettajalle luvan jatkaa.

Esimerkki: lapsi ottaa kaverilta lelun kädestä. Äiti kieltää "ei saa ottaa, anna takaisin". Lapsi pitää lelun edelleen eikä palauta kaverille. Äiti antaa asian olla, onhan hän kieltänyt ja lapsi nyt "tietää" ettei näin saa tehdä.
Mitä lapsi tekee ensi kerralla? Ottaa taas kaverin lelun, koska ei joutunut sitä edellisellä kerrallakaan palauttamaan eli sai luvan pitää tavaran.
( Tätä valitettavasti näkee jatkuvasti perhekerhoissa yms. paikoissa).

Ihan sama pätee aikuisiin. Jos muuta antavat luvan jatkaa väärää toimintaa, se jatkuu.

[QUOTE="tyttis";28330849]Lapsia ei saisi jättää luokkaan yksin. Se ei taida olla sallittua.[/QUOTE]

Ei todellakaan saisi jättää. Edes yläasteelaisia ei saa jättää keskenään yksin luokkaan, paitsi aivan pakon edessä hetkeksi.

just. Kun on työ kummallakin vahemmalla ja työn puolesta joskus iltamenoa, neljä lasta joista kolme koulussa, lasten iltaharrastukset ja kuskaukset niin en kyllä tosiaan pystyisi repeämään tuollaiseen määrään "työtä" yhden lapsen koulujuttuja varten. En millään. Kuuntelen kyllä mielelläni lapsen lukemista ja tarkastan läksyt. Muutenkin olen lasten käytettävissä koulu-projekteissa ja läksyissä. Mutta jos jonkun pettaja antaisi läksyjä mulle... runon kirjoittamista ja päiväkirjan pitämistä meidän elämästä... ei tulisi kuuloonkaan. Laittaisin varmaan viestiä, tai menisin itse koululle asian kertomaan, että ei riitä aika tuollaiseen. Varsinkin kun niiden muidenkin lasten opettajat saattavat keksiä yhtä paljon läksyjä MULLE...

[QUOTE="...";28330902]Ei todellakaan saisi jättää. Edes yläasteelaisia ei saa jättää keskenään yksin luokkaan, paitsi aivan pakon edessä hetkeksi.[/QUOTE]
Heillä on luokassa myös ns. apuopettaja eli siis varmaan joku koulunkäynninohjaaja tai muu vastaava. Ovat siis varmaan hänen kanssaan, mutta ihmettelen silti noiden videoiden määrää. Omana kouluaikana oli oikeastaan lukukauden kohokohta, kun opettaja tosiaan ehkä 1-3 kertaa vuodessa laittoi kivan videon pyörimään.

Viestiä rehtorille! Ihan vinkkinä kouluasioista yleensä, kerran palautetta opettajalle ja sen jälkeen rehtorille jos ei muutosta tapahdu. Ei kannata samasta asiasta alkaa vääntämään, jos ei viesti mene perille. Kokoat epäkohdat vaikka paperille ja käyt puhumassa ne rehtorille. Rehtori on opettajiensa pedagoginen johtaja ja tällaiset opettajien ohjaukset kuuluvat hänen toimenkuvaansa.

Mulla on vuorotyöt miten sattuu ja saattaa olla iltavuoroa vaikka koko viikko, joten jäisi meiltä tuollaiset koulutehtävät tekemättä. Samoin jäisi hankkimatta askarteluvälineet ja jos koulu vaatii tietyt esiintymisvaatteet juhlaan niin koulu ne hankkii.