Opettajat ovat kypsähtäneet mamulapsiin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Erityisluokan uupuneet työntekijät: Ei maahanmuuttajia samoihin kouluihin

https://yle.fi/uutiset/3-8495109


Pääkaupunkiseudulla työskentelevä erityisluokanopettaja ja kouluavustaja purkautuvat haastattelussa siitä, millaiselta maahanmuuttajalasten integroituminen heistä näyttää. Heidän karut kokemuksensa perustuvat erityisluokille siirrettyihin oppilaisiin, jotka eivät pärjää koulun yleisopetuksessa.

2.12.2015

– Erityisluokista on tulossa maahanmuuttajaoppilaiden säilytyspaikkoja, puuskahtaa toistakymmentä vuotta erityisluokanopettajana työskennellyt Katri.

Hän ei halua esiintyä oikealla nimellään, koska aihepiiri on arka. Hän pitää opettamista melko mahdottomana, jos samassa pienryhmässä on erityistukea tarvitsevia kantasuomalaisia oppilaita ja toisaalta lukutaidottomia tai suomea heikosti osaavia maahanmuuttajia.

Ongelmiin puuttuminen on kouluavustajana työskentelevän Hannan (nimi muutettu) mukaan kuitenkin vaikeaa, ilman että heti leimautuu rasistiksi.

Heidän kouluunsa vieraskielisiä oppilaita on kerääntynyt paljon. Taakka on heidän mielestään yhdelle koululle liian suuri. Heistä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ei pitäisi antaa keskittyä samoille alueille ja samoihin kouluihin, koska se haittaa lasten kotoutumista.

Keskustelun avaaminen asiasta olisi heistä tärkeää nyt, kun kouluihin tulee entistä enemmän vieraskielisiä lapsia turvapaikanhakijoina.
Ymmärtävätkö kaikki suomalaista koulua?

Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Suomi on hyvin koulukeskeinen yhteiskunta, ja koulu on lähtökohta hyvään elämään. Voi olla, että maahanmuuttajat eivät ole edes omassa maassaan käyneet koulua ja silloin alkaa tulla yhteentörmäyksiä, Katri sanoo.

Hanna korostaa, että vanhempien pitää ottaa vastuuta lapsensa pärjäämisestä.

– Vanhemman täytyy motivoida lasta, oli sitten suomalainen, irakilainen, mikä tahansa.

Maahanmuuttajalapsi on yleensä vuoden ajan valmistavassa opetuksessa. Jos huomataan, ettei hän sen jälkeen pärjää yleisopetuksessa, hänelle järjestetään erityisopetusta.

Katrin opetettavana erityisluokassa on kymmenen oppilasta, maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia. He ovat myös eri luokkatasoilta.

– Aika ei riitä opettamiseen, kun siellä on yksi opettaja ja yksi avustaja. Eikä myöskään siihen, että ymmärrettäisiin kunkin lapsen ongelma. Monien on hyvin vaikea ottaa vastaan käskyjä, miten pitäisi käyttäytyä. Ei totella, nauretaan päin naamaa, Katri sanoo.

Kouluavustaja Hanna on nähnyt, miten moninaisia vaikeuksia erityisluokalle tulleella maahanmuuttajataustaisella lapsella saattaa olla: heikommat tiedot ja kielitaito, oppimisvaikeuksia ja henkisiä ongelmia. Hannan mielestä erityisluokka ei pysty auttamaan kaikissa ongelmissa.

– Ei heitä voi vaan lykätä erityisluokanopettajalle, että tässä on sulle nämä, yritä pärjätä!
Sujuuko yhteistyö vanhempien kanssa?

Koulun yhteydenpito vanhempiin kärsii Hannan mukaan siitä, jos maahanmuuttajalasten vanhemmat eivät ole opetelleet suomen kieltä.

– On vanhempia, jotka ovat olleet Suomessa kymmenenkin vuotta ja tarvitsevat edelleen tulkkia vanhempainillassa. Täytyisi vanhempien omaa motivaatiota nostaa opettelemaan kieli, Hanna vaatii.

– Jos joutuu puhelimella soittamaan oppilaan kotiin eivätkä vanhemmat osaa kieltä. Vanhemmat pitäisi saada kouluun palaveriin, se on äärettömän vaikeata. Ongelmat on jokapäiväisiä, Katri säestää.

Koulun ja kodin väliseen yhteydenpitoon tarkoitettu Wilma-järjestelmäkin edellyttäisi vanhemmilta suomen taitoa. Hanna ihmettelee, kuinka pitkälle koulun pitää asiassa joustaa.

– Tarvittaisiin kääntäjä, joka istuisi koko päivän koulussa ja kääntäisi arabiaksi, turkiksi, thai-kielelle, somalin kielelle. Ainut vaihtoehto on, että vanhemmat opettelevat suomen kielen.
Tuleeko koulussa uskontoon liittyviä törmäyksiä?

Opettajien on vaikea tietää, mitkä asiat oikeasti kuuluvat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskontoon ja kulttuuriin. Siksi he Katrin mukaan varovat tekemisiään. Herkästi opettajaa kutsutaan rasistiksi.

– Kyllä uskonnolla vedätetään ja se on hirveän helppoa, Katri sanoo.

Hannan mukaan häntäkin on haukuttu rasistiksi, kun hän on vaatinut vain samaa kuin muiltakin oppilailta. Katri kertoo, että rasistiksi sanotaan helposti, jos laittaa oppilaan ulos huonon käytöksen takia. Katria ihmetyttää, että opettajat saattavat kuitata asian vain: "älä nyt tuolla lailla sano".

– Kyllä se aika väljää on ja hyvin hempeätä. Jotenkin tuntuu, ettei uskalleta puuttua. Itse olen uhannut tehdä rasistiksi haukkumisesta rikosilmoituksen, ellei oppilas pyydä julkisesti anteeksi.
Tarvitaanko oppilaille tasotestejä?

Opettaja Katri ehdottaa, että oppilaille järjestettäisiin tasotestit ennen siirtymistä erityisopetukseen. Sen jälkeen oppilaita jaettaisiin ryhmiin oman tasonsa mukaisesti, ja esimerkiksi lukutaidottomia opetettaisiin yhdessä.

– Nyt on täysin mahdotonta, kun joku ei osaa lukea, joku osaa vähän, joku osaa kirjoittaa, joku taas ymmärtää, mutta ei osaa kirjoittaa. Ei sitä voi enää kutsua opettamiseksi, Katri kuvaa.

Pätevistä S2-opettajista (S2= suomi toisena kielenä) on pulaa. Katri uskoo, että heidän avullaan tilanne paranisi huomattavasti.

– 8-10-vuotiaat oppivat kyllä aika kivasti suomen kieltä, jos heille sitä kunnolla opetetaan. He saavat koulukuviosta kiinni ja alkavat saada arvosanoja. Mutta jos sitä alkutyötä ei tehdä, en oikein keksi, miten siinä pystyisi myöhemmin auttamaan.

Erityisluokan oppilaalle tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämissuunnitelma hojks. Katrin mukaan erityisluokan oppilas voi päästä läpi ala-asteelta, vaikka ei osaisi kirjoittaa ja lukea kovinkaan hyvin.
Onnistuuko kotoutuminen maahanmuuttajalähiöissä?

Pääkaupunkiseudulla on useita asuinalueita, joissa lähikoulut täyttyvät eri kulttuureista. Kouluavustaja Hannan mukaan vieraskielisten keskittyminen samoille alueille on kaikkien kannalta epäoikeudenmukaista, eikä se edistä maahanmuuttajien integroitumista.

– Päättäjien pitäisi ymmärtää, että tämä ei saisi kaatua yhden alueen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnalle. Näillä alueilla ympäristö ei vapaa-ajallakaan motivoi integroitumiseen ja kielen oppimiseen.

Hanna ei ihmettele, että kantasuomalaisia muuttaa alueilta pois. Hän uskoo, että heidän lastensa opetus koulussa kärsii.

– Tässä tullaan siihen, että haluaako jokin Lauttasaari, jossa ei ole paljon maahanmuuttajia, ottaa heitä vastaan. Onhan tälläkin hetkellä maahanmuuttajia, jotka ovat lukion käyneet ja hyvin integroituneet, mutta kyllä suurin osa on jäämässä jotenkin jalkoihin, Katri väittää.

– Olisi kaikkien lasten etu, että tehtäisiin enemmän sekaryhmiä, eikä keskitettäisi samoihin kouluihin. Koska siinä me eriytetään juuri maahanmuuttajat ja kantasuomalaiset, Hanna sanoo
 
"Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaasuomalaisessa yhteiskunnassa"

Täh???
Mitä hittoa nyt oikein höpisevät.

Juurihan sipilä kertoi, että maahanmuuttajien opiskelumotivaatio on vahvaa kuin mikä!?!
Kyllä Juha nämä asiat paremmin tietää kun joku opettaja-raasu.
 
Lapsen, joka oli erityisluokalla koko ala-asteen, äitinä tuo kuulostaa ihan liiankin tutulta. Tuntuu että lapseni koulutus meni pilalle täysin, koska oli luokalla joka oli täynnä kielitaidottomia ja väkivaltaisia mamupoikia. Olen hyvin katkera ja vihainen edelleen. On niin totta että erityisluokat ovat mamujen kaatopaikkoja ja joissa kantaväestön oikeasti apua tarvitsevien oppilaiden opetus vaarantuu eikä edes toteudu. Opettajat eivät pystyneet pitämään minkäänlaista kuria, nämä lapset eivät osanneet edes istua paikallaan pientä hetkeä eivätkä edes kolmannella luokalla osanneet lukea. Meno oli kuin eläintarhassa.
 
"Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaasuomalaisessa yhteiskunnassa"

Täh???
Mitä hittoa nyt oikein höpisevät.

Juurihan sipilä kertoi, että maahanmuuttajien opiskelumotivaatio on vahvaa kuin mikä!?!
Kyllä Juha nämä asiat paremmin tietää kun joku opettaja-raasu.
Minäkin usko Sipilään, koska eihän poliitikko koskaan valehtele.
 
"Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaasuomalaisessa yhteiskunnassa"

Täh???
Mitä hittoa nyt oikein höpisevät.

Juurihan sipilä kertoi, että maahanmuuttajien opiskelumotivaatio on vahvaa kuin mikä!?!
Kyllä Juha nämä asiat paremmin tietää kun joku opettaja-raasu.

Näin Sipsukka kertoi kuulleensa joltakin muulta. Jussipussi ei ehkä ole kuullut sitä, ettei kaikkiea kuulemaansa kannata uskoa.
 
"Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaasuomalaisessa yhteiskunnassa"

Täh???
Mitä hittoa nyt oikein höpisevät.

Juurihan sipilä kertoi, että maahanmuuttajien opiskelumotivaatio on vahvaa kuin mikä!?!
Kyllä Juha nämä asiat paremmin tietää kun joku opettaja-raasu.
Mistä ihmeestä tuo ukkeli on tuollaisen keksinyt? Valehteleminen näytää olevan maan tapa nykyään.
 
Siis anteeksi kuinka? Ettäkö ihan "kypsähtäneet". Mitä hittoa tuokin tarkoittaa ja tuskin on suomea. Kypsyneet vielä menisi. Sillä tarkoitetaan hassun hauskasti, että henkilö on väsynyt/antanut periksi... mutta että kypsähtänyt. Voi hyvää päivää.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Mörköäiti ja Aisankannattaja voisivat tulla kertomaan meille miten asiat ovat oikeasti.
Sanotaanko näin, että jos mä hakisin turvapaikkaa vaikkapa Kiinasta niin eiköhän oleellista olis, että mä hyvin nopeasti opettelisin kieltä ja tapakulttuuria? Mua olis jokseenkin turha laittaa peruskoulun ala-asteen matematiikan, maantiedon, historian, biologian, englannin jne tunneille koska kyllä mulla ne on hallussa, mutta kieltä taitamattomana mä en pärjäisi ala- asteenkaan tahdissa.

Erityisluokalle tietääkseni on laitettu (pienempään oppilasryhmään) niitä joilla on vaikeuksia koulunkäynnin kanssa, mutta muita vaikeuksia kuin kyky ymmärtää kieltä. Kieltä osaamatonhan ei edes ymmärrä olevansa erityisopetuksessa. En minäkään Kiinassa pärjäisi erityisluokalla yhtään paremmin sen historian kanssa, joten erityisluokka nyt olisi ihan väärä paikka.
Niin se on Suomessakin.

Se, että koulujärjestelmä Suomessa ei ole asiaa fiksusti kyennyt ratkaisemaan on osoitus puutteista koulujärjestelmässä tai poliittisesta tahdosta.

Asia voitaisiin hoitaa fiksustikin, mutta eiköhän siinä heräisi aika monta huutamaan, että nyt mamut saa parempaa opetustakin kuin kantasuomalaiset. Johan tuosta taannoisesta Helsingin päätöksestäkin antaa "laittomille" rokotukset ettei tuperkkelit tai hepatiitit ala leviämään nousi hemmetinmoinen haloo.
 
Lapsen, joka oli erityisluokalla koko ala-asteen, äitinä tuo kuulostaa ihan liiankin tutulta. Tuntuu että lapseni koulutus meni pilalle täysin, koska oli luokalla joka oli täynnä kielitaidottomia ja väkivaltaisia mamupoikia. Olen hyvin katkera ja vihainen edelleen. On niin totta että erityisluokat ovat mamujen kaatopaikkoja ja joissa kantaväestön oikeasti apua tarvitsevien oppilaiden opetus vaarantuu eikä edes toteudu. Opettajat eivät pystyneet pitämään minkäänlaista kuria, nämä lapset eivät osanneet edes istua paikallaan pientä hetkeä eivätkä edes kolmannella luokalla osanneet lukea. Meno oli kuin eläintarhassa.

Periaatteessa rauhattomuuden takia oppimisessaan kärsinyt voisi olla oikeutettu saamaan koululta korvauksia. Oppilaallahan on lain takaama oikeus opetukseen ja jos sitä ei kyetä tuntihäiriöiden takia antamaan, niin silloin kunta ei ole hoitanut velvoitteitaan.
 
Periaatteessa rauhattomuuden takia oppimisessaan kärsinyt voisi olla oikeutettu saamaan koululta korvauksia. Oppilaallahan on lain takaama oikeus opetukseen ja jos sitä ei kyetä tuntihäiriöiden takia antamaan, niin silloin kunta ei ole hoitanut velvoitteitaan.
Tämä on ihan mielenkiintoinen pointti ja varmasti näin pitäisi ollakin mutta todellisuudessa et saa minkäänlaista oikeutta, ikävä kyllä varsinkin kun on kyse maahanmuuttajaoppilaista. Keksitään kaiken maailman tekosyitä, esim että lapsen kotimaassa, jossa ei ikinä ole edes käynyt tai asunut, on sota. Oikeasti kyse on vain täydellisestä kasvatuksen ja kunnioituksen puutteesta, ei mistään muusta. Tuskin oma lapseni on ainoa joka tästä kärsii, hän ei tällä hetkellä voi käydä koulua ollenkaan, koska tilanne koulussa kärjistyi niin väkivaltaiseksi ettei uskalla olla siellä. Pahimmat mamut on erotettu mutta monta on vielä jäljellä. Hänellä oli myös mamukavereita ettei kyse ole mistään rasismista, joillekin vain käyttäyminen on liian vaikeaa.
 
Sanotaanko näin, että jos mä hakisin turvapaikkaa vaikkapa Kiinasta niin eiköhän oleellista olis, että mä hyvin nopeasti opettelisin kieltä ja tapakulttuuria? Mua olis jokseenkin turha laittaa peruskoulun ala-asteen matematiikan, maantiedon, historian, biologian, englannin jne tunneille koska kyllä mulla ne on hallussa, mutta kieltä taitamattomana mä en pärjäisi ala- asteenkaan tahdissa.

Erityisluokalle tietääkseni on laitettu (pienempään oppilasryhmään) niitä joilla on vaikeuksia koulunkäynnin kanssa, mutta muita vaikeuksia kuin kyky ymmärtää kieltä. Kieltä osaamatonhan ei edes ymmärrä olevansa erityisopetuksessa. En minäkään Kiinassa pärjäisi erityisluokalla yhtään paremmin sen historian kanssa, joten erityisluokka nyt olisi ihan väärä paikka.
Niin se on Suomessakin.

Se, että koulujärjestelmä Suomessa ei ole asiaa fiksusti kyennyt ratkaisemaan on osoitus puutteista koulujärjestelmässä tai poliittisesta tahdosta.

Asia voitaisiin hoitaa fiksustikin, mutta eiköhän siinä heräisi aika monta huutamaan, että nyt mamut saa parempaa opetustakin kuin kantasuomalaiset. Johan tuosta taannoisesta Helsingin päätöksestäkin antaa "laittomille" rokotukset ettei tuperkkelit tai hepatiitit ala leviämään nousi hemmetinmoinen haloo.

Lapset oppivat kielen nopeasti. Ongelma ei ihan pelkästään liity kielen osaamiseen vaan enemmänkin asenteeseen. Näitä ongelmia ei tunnu olevan kiinalaisten, japanilaisten, intialaisten, venäläisten tai virolaisten lasten kanssa. He taitavat itseasiassa suoriutua koulussa paremmin kuin kantaväestö. Ongelmaa kannattaisi kaivaa jostakin muualta kuin kielitaidosta. Ongelmat eivät nimittäin ratkea sillä, että ongelmaa etsitään sieltä missä sitä ei ole.
 
Lapset oppivat kielen nopeasti. Ongelma ei ihan pelkästään liity kielen osaamiseen vaan enemmänkin asenteeseen. Näitä ongelmia ei tunnu olevan kiinalaisten, japanilaisten, intialaisten, venäläisten tai virolaisten lasten kanssa. He taitavat itseasiassa suoriutua koulussa paremmin kuin kantaväestö. Ongelmaa kannattaisi kaivaa jostakin muualta kuin kielitaidosta. Ongelmat eivät nimittäin ratkea sillä, että ongelmaa etsitään sieltä missä sitä ei ole.

Näinhän se on, mutta täällä hölmölandiassa suvakit ja päättäjät tykkäävät pitää silmät kiinni ja uskoa omiin unelmavalheisiinsa. Seurauksista piittaamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Lapset oppivat kielen nopeasti. Ongelma ei ihan pelkästään liity kielen osaamiseen vaan enemmänkin asenteeseen. Näitä ongelmia ei tunnu olevan kiinalaisten, japanilaisten, intialaisten, venäläisten tai virolaisten lasten kanssa. He taitavat itseasiassa suoriutua koulussa paremmin kuin kantaväestö. Ongelmaa kannattaisi kaivaa jostakin muualta kuin kielitaidosta. Ongelmat eivät nimittäin ratkea sillä, että ongelmaa etsitään sieltä missä sitä ei ole.
No uutisen mukaan päällimmäinen ongelma on kielitaito. Ja myös se vanhempien kielitaito.
Jos kouluikään tuleva lapsi (joka on mahdollisesti täällä syntynyt?) ei osaa kieltä tarpeeksi pärjätäkseen koulussa niin miten se voi olla mahdollista? Missä tynnyrissä pitää kasvaa ollakseen oppimatta kieltä? Missä päiväkoti, missä esikoulu? Missä hiekkalaatikko jossa jo oppii sanomaan tule hyvä kakku älä tule paha kakku?

Jos lapsi ei kouluun mennessään osaa suomea niin jotain oleellista on jäänyt puuttumaan. Ai nii, ne säästöt. Päiväkotipaikathan ei enää kuulu kaikille. Tai jos vanhemmat itse eivät vie muksua juurikaan ovesta ulos saamaan kielikylpyä niin miten ja miksi se on mahdollista?

Sit ne ongelmat kaatuu syliin koulussa. Ja tulevat kaatumaan jatkossa monta kertaa koska huonoilla koulupapereilla ei tee just mitään.
 
No uutisen mukaan päällimmäinen ongelma on kielitaito. Ja myös se vanhempien kielitaito.
Jos kouluikään tuleva lapsi (joka on mahdollisesti täällä syntynyt?) ei osaa kieltä tarpeeksi pärjätäkseen koulussa niin miten se voi olla mahdollista? Missä tynnyrissä pitää kasvaa ollakseen oppimatta kieltä? Missä päiväkoti, missä esikoulu? Missä hiekkalaatikko jossa jo oppii sanomaan tule hyvä kakku älä tule paha kakku?

Jos lapsi ei kouluun mennessään osaa suomea niin jotain oleellista on jäänyt puuttumaan. Ai nii, ne säästöt. Päiväkotipaikathan ei enää kuulu kaikille. Tai jos vanhemmat itse eivät vie muksua juurikaan ovesta ulos saamaan kielikylpyä niin miten ja miksi se on mahdollista?

Sit ne ongelmat kaatuu syliin koulussa. Ja tulevat kaatumaan jatkossa monta kertaa koska huonoilla koulupapereilla ei tee just mitään.
Eli mamuista ja niiden kersoista ei tule koskaan veronmaksajia?
 

Yhteistyössä