Opettajien vaitiolovelvollisuudesta

24.05.2005
137
0
16
Mitä mieltä te olette seuraavalaisesta tapahtumasta:

Maija Meikäläinen tapaa tyttärensä vanhan opettajan joka on nyt Maijan naapurin ekaluokkalaisen pojan opettaja. Maija kysyy opettajalta mites naapurin Villellä on koulunalku sujunut. Opettaja vastaa että hyvin on sujunut. Rikkoiko opettaja näin vastatessaan vaitiolovelvollisuutensa???

Mun mielestä ei! Tästä aiheesta tuli eilen keskustelua parin Julman luokkakaverin äidin kanssa. Heidän mielestään opettaja teki ison virheen vastatessaan Maija Meikäläiselle noin. Mitä opettajan olisi pitänyt sanoa?? Että: en voi kommentoida! Siitähän Maija Meikäläinen olisi vetänyt johtopäätöksen että naapurin Villellä ei ole koulunalku sujunut toivotulla tavalla. :/

Sinänsä vähäpätöinen asia mutta alkoi taas ärsyttää tuo opettajien parjaaminen. Täällä nimittäin se on enemmän sääntö kuin poikkeus! Tikulla kaivetaan asiaa että voidaan sitten kahvipöydässä haukkua lasten opettajat maanrakoon!! :kieh: :xmas:

Naurettavaa. Tuohan on ihan yleisluontoinen vastaus. tuo on oikeastaan varmaan ihan semmonen perusvastaus, jonka ope antaa, koska ei halua sanoa sitä tylyä "en voi kommentoida" lausetta.

Ei tuo ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, vaan ympäripyöreä vastaus, joka voi tarkoittaa mitä tahansa hyvän ja "v***uakos se sulle kuuluu, kyylä" väliltä.
Jos joku puolituttu kysyy mitä kuuluu, vastaat toki että hyvää, vaikka mies olisi juuri lähtenyt, koira kuollut, ja marsukin vetelisi viimeisiään. Samalla lailla tuo opettaja mielestäni on vastannut =)

No aika herkkänahkaista, minusta ainakin :whistle:

Ja tuosta opettajien haukkumisesta olen ihan samaa mieltä, ainakin siis yleisellä tasolla, koulun arvostus on menny ihan persiilleen, onhan siellä jokunen huonokin opettaja, ja niistä virheistä aina jauhetaan, mut kuinka moni jaksaa tuota työtä jos ei siitä hyvästä työstä sit vastaavasti saa kehuja..

mä ainakin palvon paria meidän vanhaa opettajaa (Sällin siis) B) Ihania ihmisiä, ja ovat sen kyllä moneen kertaan kuulleet :D

Mukava kuulla että olette mun kanssa samoilla linjoilla! Toi oli mun mielestä niin uskomaton juttu. Tosiaan tuntuu että ihmisten on pakko keksiä jotain valitettavaa. Mä jo ilmoitin miehelle että se saa mennä Julman vanhempainiltaan. Mä en jaksa kuunnella näiden "täydellisten vanhempien" märinöitä siellä!!! Tämä opettaja on mulle ennestään tuttu ja tiedän minkälainen tapa hänellä on opettaa ja hoitaa luokan asioita. Odotan vain pääseväni vanhempainvarttiin kuulemaan miten Julman koulunalku on sujunut. =)

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Aika outoa mennä kyselemään opettajalta naapurin lapsen koulunkäynnistä yhtään mitään.

Tämä tuli myös itselleni ensimmäisenä ajatuksena mieleen.

Samaa ihmettelen minä... Taitaa sitä "Maija Meikäläistä"+kahvittelu kavereitaan harmittaa enemmän se että opettaja vastasi kaiken olevan ok. Kuin PALJON kivempaa olisi ollut juoruta jos vastaus olisi ollut esim. -"kyllähän hänellä melko hyvin menee, kotiolot huomioon ottaen" tms. ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Aika outoa mennä kyselemään opettajalta naapurin lapsen koulunkäynnistä yhtään mitään.

Jotkut vaan kyselee tehdäkseen puheenaiheen, ei sen kummempaa. ei välttämättä sillä tavalla, että hykertelis, kun toisen lapsie ei pärjää tai jotain sellaista. Voihan olla, ettei se oikeasti edes kiinnosta, miten sillä lapsella menee, vaan vähän niinkuin onpas nyt kylmät ilmat.

Ympäripyöreä ja hyvä vastaus. Mielestäni ope olisi voinut toisaalta sanoa suoraan, että en voi puhua toisten lasten asioista. Mutta riippuu niin tilanteesta. "En voi kommentoida" olisi aiheuttanut jatkospekulointia, että ei varmaan Villellä hyvin mene ja varmasti tämän opettaja tiesi vastatessaan näin.

Yhteistyössä