Opettakaa lapsianne kohtaamaan koira!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oops"

Vieras
Olin lastani vastassa koulun pihamaalla.
Syrjässä piha-alueen laitamilla.

Klo 13.00 alkoi lapsia valua koulusta pihalle. Koirani istuu nätisti ja katselee. Lapsia menee ohi ihan läheltäkin, koira istuu nätisti.

Sitten tulee ovista ulos kolme poikaa. Näkevät koiran ja puolesta pihasta asti huutavat koiran nähtyään "koira koira hauhau tse tse" ja alkavat juoksemaan minua ja koiraani kohti. Koirani, joka käsittää tämän joksikin leikiksi nousee ja menee takakäpälilleen ja pomppii yläpystyä. Lapset pysähtyy kuin seinään (koirani on melko iso) ja sanoo "hullu koira".

Jep. Paljon oon sille opettanut mutta jos lapset kiljuen ja pomppien, koiraa katsoen tulee niin kyllä se vaan innostuu.

Voin vaan kuvitella kuinka EHKÄ nämä piltit kotona kertoo "hullun koiran" olleen koulun pihalla..

No olisit kertonut niille lapsille miten kuuluu lähestyä. Ja painottanut, että vaikka sinun koirasi ei syö lapsia, joku muu voi niin tehdä, jos sitä kohti juoksee huitoen.

Kun itse olen ollut vastassa poikaa koulussa koirien kanssa niin stoppaan lapset heti jos huomaan heidän lähstyvän koiraa ja ohjaan lapsia tulemaan koiran luo. Ei ole mua haitannut vaikka olen joutunut lapsia ohjaamaan.
Ongelma meillä on aikuiset miehet jotka tekevät tätä staffia kohtaan hyökkäysliikkeitä ja murisevat ja ärisevät sille. sitten yrittävät tunkea käden sen nenän eteen....siinä vaiheessa karjaisen, että jos käsi on sinulle kallis niin ei kannata työntää tuon ärsyttämisen jälkeen kättä kuonon lähelle.

Ymmärrän, mutta hei, ne on lapsia, lapset ei ymmärrä vaikka niille sanottais mitä. Koira vaan pitäs oepttaa ite että mitä tahansa tapahtuu niin ei hötkyillä vaan istutaan nätisti ja kuunnellaan omistajaa.

Mä oon yrittäny tuolle meidän kohta neljä vuotiaalle painottaa sitä, että ikinä ei saa juosta koiraa päin ja vaikka huutaa samalla. Oon sanonu että pitää mennä siihen aikuisen lähettyville, joka on koiran kans, ja kysyä ensin että saako silittää. Eli onko näin ok?

Joskus kyllä käy vielä niin ettei asia tuu mieleen ja ehtii lähtä juoksemaan kohti ennenkuin saan kiinni tai mun sanat menee perille siinä hetkessä mutta harjotellaan asiaa kovasti..

no mä olen ainakin tuota opettanut. niin että vieraita koiria kohti ei juosta. vieraaseen koiraan ei kosketa. ja yleensäkin. vaikka koira olis tuttukin, pitää aina kysyä omistajalta lupa. yms. muttqa joskus se vaan unohtuu lasten päästä vaikka sitä olis kuinka sinne taottu. meilläkin kävi kerran niin, että olin luvannut viedä kersat pitseriaan syömään. koska mulla oli silloin neljä lasta, iältä 3-8 vuotiatita. väkisin meni niin, että osa oli jo ulkona kun osaa vielä turvavoistä päästin. no yksi pojista oli taas neuvon siitä vieraaseen koiraan ksokemisesta unohtanut. ja ryntäsi pihalla narussa olevaan koiraan käsiksi. jolloin koira yritti tokaista poikaa. no poika kerkesi karkuun ennen kuin hurtta kiinni sai. oli tietty pojan vika. mutta toisaalta ihmetyttää, että koira jätetään tuollaisessa paikassa lähelle ovea mistä kuljetaan sisään ja ulos. koska siellä olis ollu tilaa ja seinässä pidikkeitäkin ilmeisesti juuri tuohon tarkoitukseen, että koiran voi niihin kiinnittää. omistaja siihen sitten ryntäsi sisältä ja kysyi, että kävikö mitenkään. ja vastasin, että ei käynyt.
itse toimin niin, että jos huomaan vastaan tulevan lapsen olevan kiinnostunut koirastani. otan koiran lähiotteeseen, vaikka se onkin rauhallinen ja kiltti. ja jos lapset ryntää. sanon suoraan, että älkääpä juosko ja hyppikö vaan tulkaa ihan rauhallisesti

itseäni hermostuttaa niin pikku- kuin myös jo aikamiehet jotka HAUKKUVAT sille koiralle, matkivat riehaantuneen koiran räksytystä. miten ihmeessä ne (varsinkin aikuiset) odottavat ja haluavat koiran reagoivan??

Kyllä se on sinun tehtäväsi kouluttaa se koira siten, että ei riehaannu jokaisen huutelun perään. Jos ei taidot riitä siihen, niin ei kannata pitää koiraa ollenkaan.

Kyllä se on sinun tehtäväsi kouluttaa se koira siten, että ei riehaannu jokaisen huutelun perään. Jos ei taidot riitä siihen, niin ei kannata pitää koiraa ollenkaan.

Tottakai koko ajan koulutan koiraani.
Tämän vuoksi en ehtinyt sanoa noille pojille mitään ja opettaa heille, miten lähestyä koiraa.

Halusin vain muistuttaa, että lapsiakin voi opettaa tässä asiassa... vastuu on AINA koiranomistajalla, sitä en kiistä.

mulla käyny niinkin huono tuuri kun olin tossa koiran kanssa ulkona, (koira on tosi kiltti ikinä ei ole edes näyttänyt hampaita vaikka on lapset joskus päässy käsittelemään koiraa vähän kovemmin) kaksi lasta 6-10 v juoksee ja huutaa "koira, koira", no mä sit ajattelin et eihän ne nyt meijän koiran perässä juokse kun tulevat jostain takaapäin. Loppu tulos oli että lapset juos suoraan meijän koiran perään, rupes silittää ja rapsuttaa. No siinähän se pelästy kun kaks hyökkää takaa kiinni ni näykkäs sitten isompaa (ei jääny mitään jälkeä). Sitten lasten kanssa niitten kotiovella selittämään tapahtunutta ja siellä kävi sitten ilmi et tätä kakaraa oli purru aikasemminki koira kun oli juossu suoraan koiran kimppuun.

Toivottavasti ymmärrettävä teksti.

No meidän pihan kakarat juoksevat suoraan kohti ja tunkevat räpylänsä koiran pään päälle. Kerran karjaisin että painukaa nyt helvettiin siitä, sen jälkeen olen saanut kulkea koirani kanssa suht rauhassa... mutta mitä olen tuolla ulkona liikkuessani seurannut, niin ei näytä vanhempia kiinnostavan, miten kakaransa koiran kohtaavat. Ihan vapaasti saavat pikku jessicapamelat ja nicopetterit juosta vieraiden koirien luo ja lääppiä. Sitten tietysti ollaan vaatimassa huikeita vahingonkorvauksia, jos sessu vaikka säikähtääkin ja näykkäisee pikku herranterttua..

mulla käyny niinkin huono tuuri kun olin tossa koiran kanssa ulkona, (koira on tosi kiltti ikinä ei ole edes näyttänyt hampaita vaikka on lapset joskus päässy käsittelemään koiraa vähän kovemmin) kaksi lasta 6-10 v juoksee ja huutaa "koira, koira", no mä sit ajattelin et eihän ne nyt meijän koiran perässä juokse kun tulevat jostain takaapäin. Loppu tulos oli että lapset juos suoraan meijän koiran perään, rupes silittää ja rapsuttaa. No siinähän se pelästy kun kaks hyökkää takaa kiinni ni näykkäs sitten isompaa (ei jääny mitään jälkeä). Sitten lasten kanssa niitten kotiovella selittämään tapahtunutta ja siellä kävi sitten ilmi et tätä kakaraa oli purru aikasemminki koira kun oli juossu suoraan koiran kimppuun.

Toivottavasti ymmärrettävä teksti.
No ihan oikein sille ipanalle, olisi voinut kovempaakin puraista. Kyllä koira nyt saakin vähän näykkäistä, jos tuolla tavalla säikyttää. Kyllä pienenkin lapsen tulee osata sen verran hillitysti käyttäytyä, ettei tuolla tapaa huutele ja säikyttele.

[QUOTE="vieras";23485545]Kannattaa ottaa sellainen koira, jonka kykenee hallitsemaan...[/QUOTE]

Näin toki.
Ei minulla ole hallintaongelmia koirani kanssa.

Uskallan väittää että maailman koiraroduista tippuisi pois noin puolet jos vaatimuksena on se, että koiran pitää istua kiltisti omistajan vieressä vaikka mitä kuka tekisi. Ei kertakaikkiaan vaan ole mahdollista kouluttaa kaikkia koiria sellaiseksi. Eikä ole tarpeenkaan.

Näin toki.
Ei minulla ole hallintaongelmia koirani kanssa.

Uskallan väittää että maailman koiraroduista tippuisi pois noin puolet jos vaatimuksena on se, että koiran pitää istua kiltisti omistajan vieressä vaikka mitä kuka tekisi. Ei kertakaikkiaan vaan ole mahdollista kouluttaa kaikkia koiria sellaiseksi. Eikä ole tarpeenkaan.

Sellaisten koirien kanssa ei sitten mennä kouluun lapsia vastaan...

Kun itse olen ollut vastassa poikaa koulussa koirien kanssa niin stoppaan lapset heti jos huomaan heidän lähstyvän koiraa ja ohjaan lapsia tulemaan koiran luo. Ei ole mua haitannut vaikka olen joutunut lapsia ohjaamaan.
Ongelma meillä on aikuiset miehet jotka tekevät tätä staffia kohtaan hyökkäysliikkeitä ja murisevat ja ärisevät sille. sitten yrittävät tunkea käden sen nenän eteen....siinä vaiheessa karjaisen, että jos käsi on sinulle kallis niin ei kannata työntää tuon ärsyttämisen jälkeen kättä kuonon lähelle.

Meillä oli kanssa ennen staffi ja toi oli niin ärsyttävää.Ensin yllytetään ja ärsytetään ja sitten annetaan just jotain takin hihaa että tartu siitä kiinni...|O

[QUOTE="vieras";23485595]Sellaisten koirien kanssa ei sitten mennä kouluun lapsia vastaan...[/QUOTE]

Todennäköisesti mennään, ilman mitään ongelmia.
On päiväkodistakin käyty hakemassa.
Onneksi sinä et kuitenkaan päätä kuka saa koirineen missäkin liikkua. ;)

Meillä oli kanssa ennen staffi ja toi oli niin ärsyttävää.Ensin yllytetään ja ärsytetään ja sitten annetaan just jotain takin hihaa että tartu siitä kiinni...|O

Tämähän vaikuttaa ystävälliseltä koiralta, missä vika?

Staffi on ihanteellinen perhekoira avoimen, ystävällisen ja toiminnanhaluisen luonteensa ansiosta. Lasten kanssa se on omassa elementissään, eikä hätkähdä kovakouraistakaan käsittelyä.

Verenhimoiseksi vahtikoiraksi rotu sopii vain uskottavan ulkonäkönsä puolesta. Toisiin koiriin staffi ei välttämättä suhtaudu yhtä suopeasti kuin ihmisiin, joten pentuajan sosiaalistaminen on tehtävä huolella, kuten toki jokaisen rodun kohdalla. Jo hallittavuuden kannalta on näinkin vahvan koiran oltava kunnolla koulutettu arjen tarpeisiin. Staffin liikunnantarve on suuri ja se onkin aktiivisen, paljon ulkoilevan perheen koira.

Staffordshirenbullterrieri – Wikipedia

Huvittavaa tekstiä joiltakin! Koiria ei tosiaankaan pidä lähestyä huutaen, riehuen ja hyppien, etenkään tuntemattomien! Ja sit vielä nuo että aikuiset ärsyttää tahallaan koiraa... huh, huh! Meidän koirille jos joku tekisi noin voisin aivan hyvin sanoa että nyt lasken koiran irti ja ärsytäppä sitten sitä, voisi olla viimeinen kerta kun niin tekisi.

Meillä on opetettu pienestä lähtien lapset siihen, että koira ohitetaan nätisti ja hiljaa. Eli ei huudella koiralle, eikä muutenkaan mölytä. Ja koiran ohi kävellään, ei juosta eikä hypitä. Yleensä siirrymme vielä toiseen reunaan pyörätietä nätisti hyvissä ajoin, jos koira omistajansa tulee vastaan samalla puolella tietä (usein tulee omistaja koiran kanssa väärää reunaa pyörätietä. Omalla tavalla kyllä ymmärrän, että koiralla on mukavempaa kulkea siinä reunassa missä ei ole autotietä).

Mutta kuinka minä toivoisin (ihan vaan nyt vastapainoksi), että koiranomistajat näkisivät sen pienen vaivan, että kuljettaisivat pussia mukanaan, ja keräisivät koiran ulosteen. Kun joutuu sitten kieltämään lapsilta astumisen sivuun pöyrätieltä (esim hyppelehtimään, poimimaan kukan jne) jos ei tahdo lapsen astuvan koiran jätökseen. Ehkä meillä on "huonot" reitit kulkea, kun nuo koiran jätökset eivät ole siellä tai täällä. Vaan yleensä pitkät matkat pitkin pyörätien varsia.

eikai koiria saa edes viedä koulun pihaan. tossa meidän vieressä olevan koulun pihassa on ainakin suuret kyltit ettei koiria sinne pihaan. mikä on ihan ymmärrettävää ettei lasten tarvi koulun pihassakin leikki koiran kakassa, joka paikassa muualla sitä onkin.. ja just ettei satu mitää ja kenenkää koira käy lapsen päälle. koulun pihassa kai kuitenki pienet lapset juoksee, leikkii ja huutaa ja tollastahan koira voi säikähtää

vaikka meillä kylläkin on opetettu että vierasta koiraa ei saa mennä lähelle. siinä voi käydä pahasti. vaikka nätisti lapsi lähestyiskin, eihän sitä vieraasta koirasta koskaan tiedä

Yhteistyössä