Opettakaa lapsianne kohtaamaan koira!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä opetankin. Vieraisiin koiriin ei kosketa, lähestyvää koiraa ei hyökitä katsomaan, kaupan eteen jätetty koira kierretään ja annetaan olla.

Tutummalta koiranomistajalta voi kysyä, että saisinko silittää. Ventovierailta ei kysellä. Ei koiranomistajan tarvi jokaisen tenavan kohdalla antaa rapsutella ja neuvoa koirankäsittelyssä ja kehua vielä, kuinka fiksuja tenavia ovat. Höpöhöpö.

Tuttavaperheiden koiria saa hoitaa ja leikkiä niiden kans. Niitä voi tuoda kylään ja lenkittää. Omaa ei juuri nyt ole. On ollut kyllä.

juu meitä koirien omistajiakin on varmasti monia sellasia jotka eivät käyttäydy suopeasti lähestyviä lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan, eivät vastaa vaikka heitä puhutellaan ja heillä on varmasti jokaisella omat syynsä käyttäytymiseensä.

Ite pyrin vastaamaan, mutta mikään ei velvoita vastaamaan.

yhdelläkään ihmisellä ei lapsella eikä aikuisella ole oikeutta tulla koskemaan toisen OMAISUUTEEN. Ei ne lapsukaiset vieraiden autojakaan voi tosta vaan mennä pitelemään, vai voivatko?

Kohti juoksevaa lasta koitan ensin kehoittaa olemaan juoksematta meitä kohti, mikäli ei tehoa käytän kyllä ääntäni erilailla käskiessäni pysähtyä, jonka jälkeen voin rauhallisesti kertoa lapselle ettei minun koiriani kohtaan voi tulla tuollatavoin. Mikäli käyttäytymiseni ei sovi lapsen vanhemmille niin se on sit voi voi vaan. Opettakoon lapsensa siten ettei tule OMAISUUTENI kimppuun.

Tutummalta koiranomistajalta voi kysyä, että saisinko silittää. Ventovierailta ei kysellä. Ei koiranomistajan tarvi jokaisen tenavan kohdalla antaa rapsutella ja neuvoa koirankäsittelyssä ja kehua vielä, kuinka fiksuja tenavia ovat. Höpöhöpö.

oon samaa mieltä!

[QUOTE="vieras";23487477]Itse asiassa ei ole. Jos koira on asianmukaisesti kytketty ja omistajan hallinnassa ja henkilö lähestyy koiraa kiellosta huolimatta, omistaja ei ole vastuussa mahdollisesta puremasta millään tavalla. Sama koskee sitä jos lähestyy aidatussa pihassa tai autossa olevaa koiraa.[/QUOTE]

Kiitos :flower:

Jätin tänään auton käyntiin ja lukitsematta kaupan eteen. Kyydissä istuvalle koiralle sanoin, että vahtisi kulkupeliä.

Kauppaan mennessäni mietin, että jos joku sillä aikaa yrittää nyysiä sen auton, tai jotain kamaa sieltä, tai sen koiran, niin meneekö mun piikkiin jos mun hurtta puree siltä sormet irti tai ranteen siruiksi, mutta ei sit vissiin :saint:

[QUOTE="vieras";23487477]Itse asiassa ei ole. Jos koira on asianmukaisesti kytketty ja omistajan hallinnassa ja henkilö lähestyy koiraa kiellosta huolimatta, omistaja ei ole vastuussa mahdollisesta puremasta millään tavalla. Sama koskee sitä jos lähestyy aidatussa pihassa tai autossa olevaa koiraa.[/QUOTE]

Olen varma, että lain mukaan ei ole mahdollista, että koira olisi omistajan hallinnassa jos se pääsee puremaan. Mikään aita tai muurikaan ei poista omistajan vastuuta koiran purressa, vaikka portissa olisi millainen varoituskyltti tai uhkaus. Laita toki lainkohta, joka todistaa väitteesi oikeaksi.

[QUOTE="palma";23488691]Olen varma, että lain mukaan ei ole mahdollista, että koira olisi omistajan hallinnassa jos se pääsee puremaan. Mikään aita tai muurikaan ei poista omistajan vastuuta koiran purressa, vaikka portissa olisi millainen varoituskyltti tai uhkaus. Laita toki lainkohta, joka todistaa väitteesi oikeaksi.[/QUOTE]

Mun naapuri joutui n. vuosi sitten tarkistamaan asiaa poliisilta.
Puhelimeen vastannut poliisi oli silloin sitä mieltä, että jos koira on juoksunaruun kytkettynä (tässä tapauksessa oli) tai aidatulla alueella ja tontin pihatiellä on varoitus koirasta, niin omistajan piikkiin ei homma silloin mene jos joku varoituksesta huolimatta kävelee juoksunarun kantomatkan päähän tai aitauksen sisäpuolelle.

[QUOTE="palma";23488691]Olen varma, että lain mukaan ei ole mahdollista, että koira olisi omistajan hallinnassa jos se pääsee puremaan. Mikään aita tai muurikaan ei poista omistajan vastuuta koiran purressa, vaikka portissa olisi millainen varoituskyltti tai uhkaus. Laita toki lainkohta, joka todistaa väitteesi oikeaksi.[/QUOTE]

Asia menee juuri näin.
Vaikka portti olisi lukittu ja se murretaan auki on omistaja vastuussa jos koira puree.

Näitä tapauksia on puitu oikeudessa Suomessa joten päätöksiä kyllä löytyy, jos joku muuta väittää :)

Mun naapuri joutui n. vuosi sitten tarkistamaan asiaa poliisilta.
Puhelimeen vastannut poliisi oli silloin sitä mieltä, että jos koira on juoksunaruun kytkettynä (tässä tapauksessa oli) tai aidatulla alueella ja tontin pihatiellä on varoitus koirasta, niin omistajan piikkiin ei homma silloin mene jos joku varoituksesta huolimatta kävelee juoksunarun kantomatkan päähän tai aitauksen sisäpuolelle.

Se poliisi on kyllä ollu tossa asiassa väärässä

On sekin toki mahdollista. Siksi sanoinkin, että ko. poliisin mielipide oli tämä. Koska itse en ole jaksanut kaivella ennakkopäätöksiä asiasta tms, ja ainoastaan yhden poliisin mielipide silloin asiaan tuli.

Mutta mitenköhän se mun autoasia sitten....

Kyllä sä oot vastuussa jos sun koiras puree on tilanne mikä hyvänsä, ellei koira ole juuri sillä hetkellä sellaisessa virantoimituksessa, jossa katsotaan tilanteen vaatineen koiralta hampaiden käyttöä. Silloinkaan se ei saa pureskella vaan ainoastaan pitää kiinni ja korkeintaan korjata puruasentoa

Kyllä sä oot vastuussa jos sun koiras puree on tilanne mikä hyvänsä, ellei koira ole juuri sillä hetkellä sellaisessa virantoimituksessa, jossa katsotaan tilanteen vaatineen koiralta hampaiden käyttöä. Silloinkaan se ei saa pureskella vaan ainoastaan pitää kiinni ja korkeintaan korjata puruasentoa

Näin mä olen oikeasti sen asian ajatellutkin menevän. Tosin (mulla on ehkä huono asenne, mutta) jos joku päättää yrittää varastaa mun auton, tehdä pahaa minulle tai perheelle tai hankkiutua luvatta ja rikollisessa tarkoituksessa mun kotiin, niin purkoon koirat, minä sitten maksan jos niin tuomitaan. :kieh:

Näin mä olen oikeasti sen asian ajatellutkin menevän. Tosin (mulla on ehkä huono asenne, mutta) jos joku päättää yrittää varastaa mun auton, tehdä pahaa minulle tai perheelle tai hankkiutua luvatta ja rikollisessa tarkoituksessa mun kotiin, niin purkoon koirat, minä sitten maksan jos niin tuomitaan. :kieh:

Sama asenne on mulla :)
Muista vaan et sä et saa antaa käskyä koiralle käydä kiinni. ainaka siten et se pystyttäis todistamaan :)

On se vaan niin että oli mikä tahansa eläin tai lemmikki, on syytä opettaa ne lapset kunnioittamaan niitä. Ja opettaa kuinka eläintä lähestytään. Valitettavasti näitäkin luonnosta vieraantuneita ihmispoloja löytyy jotka eivät sitä osaa tai eivät välitä ja kasvattavat jälkikasvunsa jalanjäljissään. Eipä silloin hyvin mene. On aika lapsellista kun joku tuolla ylpeili sillä että ovat koiravihaajia koko perhe. Millä järjellä sekin ilo viedä lapsilta pois mikäli itse on niin rajoittunut että oikein pitää vihata jotain eläinlajia?
Meillä on itsellä koiria ja lapset osaa käyttäytyä koirien kanssa. Niinkuin muidenkin eläinten. Mua säälittää sellaiset kakarat jotka härnäävät ja haukkuvat tahallaan koirille ja nauttivat kun saavat ne ärsyyntymään. Joku päivä voi sellaisille käydä hassusti ja ei kyllä säälitä yhtään. Viattomia luontokappaleita pitää osata kunnioittaa.
Pahinta on se, kun näkee jonkun häiriintyneen kakaran rääkkäävän lentokyvytöntä variksenpoikasta. Kerran sellaista poikaa seurasin parvekkeelta kun keppinsä kanssa sitä huitoi ja kiusasi. En kauan katellut vaan karjaisin pojalle että uskallappas tehdä sille jotain. Tuollaiset lapset ovat niin häiriintyneitä että tuskin tulevat edes ihmisten kanssa toimeen, koska selvää sadismia havaittavissa ja tunne-elämä aivan poskellaan.

[QUOTE="vieras";23486032]Ja koirako ymmärtää? Taidat yliarvioida koiran kyvyn ymmärtää ja oppia ja aliarvioida lasten kyvyn ymmärtää ja oppia. Kyllä lasten pitää oppia miten lähestyä koiraa tai muita eläimiä. Se kuuluu yleissivistykseen. Muita, myös eläimiä, pitää oppia kunnioittamaan. Pitää myös muistaa, että koira on eläin, ja erittäin hyvinkin koulutettu koira unohtaa oppimansa tietyissä tilanteissa. Jos koiran vaistot heräävät, ei niiden vastainen opetus pysy koiran mielessä.

Monilla ihmisillä on kadonnut yhteys eläimiin - myös monilla maalla asuvilla. Sen huomaa kyllä näistä koirakeskusteluista. Koirilta odotetaan aivan mahdottomia (ei saisi koskaan haukkua, kakata tai edes pudottaa karvoja - saati nousta seisomaan sitä ärsyttäviä lapsia kohti), mutta lapsilta ei saa vaatia mitään, koska eivät ne osaa tai ymmärrä tai "kyllä tuolla meidän Nico-Petterillä on joku ADHD, niin turha sille on sanoa"... Koiralla pitää toki olla kuri ja kasvatus, mutta niin pitää olla lapsellakin.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.

Yhteistyössä