opintojen aloittaminen ja pienet lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva opiskelija

Vieras
Opiskelusta onkin ollut aloituksia, mutta olisin kysynyt, jos jollakin on kokemusta, että millaista on käytännössä opiskella yliopistolla, kun on pienet lapset (2v ja 4v? Lapset olisivat hoidossa, rahaa olisi erityisen vähän, mutta miten sitä jaksaa opiskella illat ja yöt? Onko siinä järkeä vai kannattaisiko odotella, kunnes lapset ovat kouluikäisiä?
Itse haaveilen opinnosta, mutta tällä hetkellä koen sen mahdottomana. Lapsistakin kun haluaa nauttia. Mutta tulevaisuudessa haluaisin vielä jatkaa opintoja, menisi aikaa vähintään 4vuotta. Ehkä olisi pakko tehdä töitäkin siinä sivussa. Kuulostaako aivan hullulta???

jos lapset ovat päivät hoidossa (koko päivän) voit opiskella silloin tehokkaasti ja olla illat ja viikonloput lasten kanssa. kun organisoit aikataulut hyvin ja sinulla on korkea motivaatio onnistuu varmasti. yliopistossa kuitenkin voit suunnitella itse opintosi hyvin pitkälle eli tarpeen vaatiessa ottaa välillä vähän lunkimmin ja sitten taas kiriä jos siltä tuntuu/siihen tarvetta.

kun on selvät suunnitelmat ja tahtoa, saa opinnot myös etenemään rivakasti vaikka olisi lapsiakin- itse asiassa minusta tuntuu että äitiys auttaa "priorisoimaan" asioita ja erottamaan mikä oleellista, mikä ei. mutta kuten sanottu, tärkeää on että olet 100% varma, että haluat opiskella ja tunnet ettei opiskelu ole vain pakkopullaa ja pois ajasta, jonka mieluummin viettäisit lastesi kanssa, vaan se tuo sinulle myös "voimaa" ja vastapainoa lasten kanssa olemiseen- älyllistä haastetta, itsesi kehittämisen tunnetta. jos et ole vielä varma, voithan odottaa vuoden/pari.

Edellä tulikin jo hyviä ajatuksia ja pohdittavaa. Allekirjoittanut jatkaa syksyllä FM-opintojaan yo:lla. Minä olen päätynyt ratkaisuun, jossa lapset (nyt 3v4kk ja 1.5v) ovat hoitosopimuksella 15 pv/kk päiväkodissa. En raaski vielä viedä hoitoon ihan viittä päivää viikossa. Näin yritän yhdistää sekä opiskelun että lasten kanssa olemisen. Eli yritän lasten hoitopäivinä opiskella tehokkaasti ja sitten jää vielä vapaapäiviä lastenkin kanssa. Pienempää en välttämättä edes pidä täyttä päivää hoidossa. Saapas nähdä kuinka onnistuu =)

Minusta äitiyden ja opinnot voi yhdistää paremmin kuin äitiyden ja työt, sillä opintoja tehdessä varsinkin yliopistolla voi paremmin itse suunnitella aikataulujaan.

Itse opiskelin itseni valmiiksi hoitovapaan aikana. Lasten kanssa ollessa suorastaan nautin kun sain välillä keskittyä lukemiseen ja uuden oppimiseen. Kannatan!

Olen täysin samaa mieltä kun edelläkirjoittajat. Äitiys ja opiskelu sopii aivan mainiosti yhteen.

Poikani oli kaksivuotias kun aloitin opinnot yliopistossa. Hän oli hoidossa noin kuusi tuntia päivässä, välillä oli sitten vapaapäiviä. Poika nautti lapsiseurasta p-kodissa, minä opiskeluista ja aikuisten seurasta yliopistolla.

sain rivakkaasti suoritettu opintoja, noin 40-45 ov vuodessa. Kun olin kaksi vuotta opiskellut, menin vielä osa-aikatyöhön ja tein noin 20 tuntia iltapäivä tai iltahommia. Ja opinnot sitten sen lisäksi. Kun tuli gradun aika jäin pois töistä ja sain gradun väännettyä neljässä kuukaudessa. Opiskelin yhteensä 4 vuotta. Kun on perheellinen, ei voi "jäädä lorvimaan", aika on käytettävä tehokkaasti silloin kun sitä on (eli mikäli minulla ei ollut luentoja, niin istuin kirjastossa ja luin tentteihin tms). Mutta kyllä minä myös nautin opiskeluajasta! Oli myös aikaa istua kahvilassa juomassa kahvia ja puhumassa joutavia kavereiden kanssa.

Illat ja viikonloput (mikäli nyt ei sattunut iltavuoro töissä) pyhitin ihan täysin perheelle.

Eli, ei tämä minun opiskelu verottanut perheeltä enemmän kun normaali täyspäivätyö. Hyvä homma oli se, että jos lapsi sairasteli, niin ei tarvinnut potea huonoa omatuntoa siitä, että jäi kotiin. Jos lapsi oli väsynyt, pidin välipäivän, ja annoin lapselle aikaa.

sinun pitää illat ja yöt opiskella, jos lapset ovat päivät hoidossa?

Kyllä vanhempana ja äitinä osaa priorisoida niin että saa päiväsaikaan paljon aikaiseksi. Lapsesi nauttivat jo toisten seurasta hoidossa, kun ei ole enää vauvoja.

Negatiivista on kyllä se et opiskekevalla äidillä ei rahaakaan kyllä pahemmin ole ja ellei mies tienaa kivasti niin varmasti näkyy elintasossa,ainakin jos talolainat yms painaa päälle.
Itse en kyllä enää jaksaisi kituutella ja innolla painan duunia ja elän hieman leveämmin.. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 12:14 miksi kirjoitti:

Kyllä vanhempana ja äitinä osaa priorisoida niin että saa päiväsaikaan paljon aikaiseksi. Lapsesi nauttivat jo toisten seurasta hoidossa, kun ei ole enää vauvoja.

Onhan sitä erillisiä tehtäviä ja tenttiin lukua iltaisin ja yöllä, jos istut päivät luennoilla? Tuskin se yliopistolla riittää, että istut paikan päällä vain kuuntelemassa vai olenko aivan väärässä tavasta, kuinka opiskellaan yliopiston alaisuudessa?

Hei

Minulla kohta 5v. poika. Valmistuin juuri oppisopimuksella lähihoitajaksi eli päivät olin töissä. Työpäivän jälkeen huolehdin pojan tarhasta ja olin perheen kanssa lopun iltaa. Sitten kun poika nukkuin tein koulutehtäviä. Viimeisen kolme vuotta olen nukkunut ainoastaan 3-4 tunnin yöunia. Rankkaa on ollut, koska mies tekee pitkiä päiviä töissä ja kodin pyörittäminen jää monesti yksin minun kontolleni.
Toivottavasti oma miehesi osaa asennoitua niin että hän pystyy huolehtimaan omasta osuudestaan täysipainoisesti, koska väsymyksen myötä tulevat ne muut ihanat lieveilmiöt, kuten tappelut ja kinat. Muuten opiskelu ei koskaan ole turhaa. Jos nyt voisin päättää aloittaisin opiskelun täysipäiväisenä opiskelijana, mielestäni se kuitenkin on pikkuisen helpompaa. Nyt olen tehnyt sen koulupäiväivän kotona töitten lisäksi, ja tietenkin myös kotityöt.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 23:33 tuleva opiskelija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 12:14 miksi kirjoitti:

Onhan sitä erillisiä tehtäviä ja tenttiin lukua iltaisin ja yöllä, jos istut päivät luennoilla? Tuskin se yliopistolla riittää, että istut paikan päällä vain kuuntelemassa vai olenko aivan väärässä tavasta, kuinka opiskellaan yliopiston alaisuudessa?

Yliopistossa opiskelleena kyllä jäi aikaa katsella iltaisin televisiota ja harrastaa. Ja nyt vanhempana olisi jo motivaatio parempi ja osaisi jopa paremmin priorisoida, eikä ne päivät ole täysiä, luennolla ei istuta aina 8-16, joten kyllä jää päivälläkin aikaa opiskella tentteihin.

Kyllä opiskelu työn voittaa ja antaa enemmän vapauksia perheen kanssa oleskeluun. Mutta mielipiteitä on monia.

Eri asia olisi opiskella jos samalla aikoisi hoitaa lapset kotona kotihoidontuella. Eli etänä. Tällöin olisi yötöitä. Mutta ap aikoo pitää lapset hoidossa.

Yhteistyössä