Opintotuki katkeaa tämän kevään jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muista että sä opiskelet elämää, et tenttejä varten. Vaikka tentissä hanskaisit asiat pitkän tahkoamisen ja ulkoa opettelun jälkeen, niin osaisitko oikeassa elämässä?

Ottaisin sinuna selvää voisitko suorittaa osan tenteistä esseinä. Ja myös ottaisin selvää kesäopintojen mahdollisuuksista sekä kesällä järjestettävistä tenteistä, jolloin voisit uusia kokeita. Opintopisteet lasketaan vasta elokuussa joten siihen asti sulla on aikaa saada opintopisteet kasaan.

Mikä ala voi olla noin vaikea? Ap ei nyt, anteeksi vaan, kuulosta kovin fiksulta tuollaisen jääräpäisyytensä kanssa. Hänellä ei selvästikään ole lahjoja kyseiselle alalle, miksi ihmeessä hakata päätään seinään tuollaisessa asiassa? Ja miksei ap muka voi kertoa, mistä alasta on kyse? Tuskin häntä sen perusteella täällä kukaan tunnistaa.

[QUOTE="Smartass";23559895]Mikä ala voi olla noin vaikea? Ap ei nyt, anteeksi vaan, kuulosta kovin fiksulta tuollaisen jääräpäisyytensä kanssa. Hänellä ei selvästikään ole lahjoja kyseiselle alalle, miksi ihmeessä hakata päätään seinään tuollaisessa asiassa? Ja miksei ap muka voi kertoa, mistä alasta on kyse? Tuskin häntä sen perusteella täällä kukaan tunnistaa.[/QUOTE]

Mitä jääräpäisyyttä siinä on, jos haluaa opiskella?

En halua vaihtaa alaa, koska haluan opiskella juuri tätä kyseistä alaa.

Veikkaan, että ala on lääketiede tai lakitiede. Kokemusta on molemmista.
Sun täytyy uudelleenarvioida opiskelustrategiasi, eli löytää syy, miksi et kykene omaksumaan ja/tai soveltamaan tietoa. Onko perustiedossa tai kokonaisnäkemyksessä puutteita, opettelitko vain pääsykoekirjat ulkoa? Todnäk tarjolla on opintopiirejä, joihin hakeutumista suosittelen; jos ei ole, perusta sellainen.

Mikä sulla tökkii niissä tenteissä? Oletko kuitenkin valmistautunut niihin kunnolla eli lukenut alueen läpi? Vai tökkiikö sulla motivaation kanssa, niin ettet oikein jaksa ees lukea niihin?

Oletko käynyt kysymässä, miksi ne tentit eivät ole menneet läpi?

Opetan itse alaa, joka ei ole ihan yksinkertainen, ja moni opiskelija reputtaa tenttejä, mutta hyvin harva tulee kysymään, miksi tentti ei mennyt läpi. Ne, jotka tulevat, kertovat yleensä, että siitä oman tentin läpikäymisestä oli apua, että tietävät sen jälkeen paremmin, miten seuraavaan tenttikertaan kannattaa valmistautua.

On todella harmi, että yliopistoilla tenttiä ei yleensä nähdä oppimistapahtumana.

Sain juuri muutama päivä sitten pari kurssia läpäistyksi. Ensimmäiset läpäistyt kurssini moneen kuukauteen. Onnistumiset antavat uskoa tulevaan. Siinä välissä ehtikin tulla yksi jos toinenkin hylätty. Hitaasti mutta varmasti opintoni etenevät. Vielä joskus minustakin tulee maisteri.

Toivottavasti selviät opinnoistasi. Olen samaa mieltä kanssasi, että sillä ei ole väliä mikä arvosana papereissasi lukee kun valmistu, kunhan valmistut. Toisaalta ensimmäiseen alan työpaikkaasi hakiessasi arvioidaan sitä kuinka kauan sinulla meni valmistumiseen ja mitä muuta olet mahdollisesti tehnyt opiskelujen aikana. Rekrytoija saattaa ihmetellä, miten olet voinut opiskella 10 vuotta, saada "huonot" paperit ja olla tekemättä työtä opintojen ohella. Jos taas olet tehnyt jotakin täyspäistä työtä enemmän tai vähemmän kokoaikaisesti ja lisäksi valmistunut maisteriksi 10 vuoden sisällä, saavutustasi saatetaan arvostaa. Silloin et myöskään tarvitse opinto- tai asumistukea.

Minulla valmistumiseen meni 10 vuotta, juuri ja juuri se aika ettei opintosuoritukset alkaneet vanhentua, mutta olin koko ajan täysipäiväisessä työssä. Gradun väänsin kuukaudessa kun toinen äitiyslomani alkoi. Opintotukea olen saanut yhteensä 10 kk. Asumistukea en ollenkaan.

Mielestäni sinulla on vaarana se, että ala on sinulle teoreettisesti liian vaikea. Se kun voi tarkoittaa myöhemmin työelämässä sitä, että et saa hyvää työpaikkaa tai et ainakaan pärjää työssä niin, että sinulla olisi hyvä olla. Sellainen käy ajanmittaan raskaaksi ja voi viedä terveyden. Tarkista onko opiskelutekniikkasi ja tentin vastaamistekniikkasi kunnossa. Jos opiskelu on pitkään todella vaikeaa, vaihda alaa (jotta elämäsi ei junnaa paikallaan) tai pidä taukoa tuon alan opinnoista muutama vuosi ja yritä sitten uudestaan. Jos ongelma on vain väärä luku- tai vastaustekniikka, asia ratkeaa suhteellisen nopeasti ja pääset sitten opiskelemaankin nopeampaa vauhta. Tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja maisteri;23561787:
Minulla valmistumiseen meni 10 vuotta, juuri ja juuri se aika ettei opintosuoritukset alkaneet vanhentua, mutta olin koko ajan täysipäiväisessä työssä.

Meillä lukee opinto-oppaassa, että tutkintoa varten suoritetut opinnot eivät vanhene.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja maisteri;23561787:
Opintotukea olen saanut yhteensä 10 kk. Asumistukea en ollenkaan.

Ei asumistukea tietenkään silloin tule, jos opintotuki on voimassa, koska opintotukeen sisältyy asumislisä. Yleistä asumistukea voivat hakea vain sellaiset opiskelijat, joilta on opintotuki lakkautettu.