Opintotuki sidotaan indeksiin, mitä se käytännössä tarkoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli kun rahan arvo laskee inflaation myötä, esim. 3% vuodessa, korotetaan opintotukea vastaavasti. Palkoillehan tehdään aina samoin ja niitä korotetaan usein enemmänkin kuin inflaation takia pitäisi.
 
Se tarkoittaa, että jatkossa opintotuki nousee yleisen tulotason (ja hintojen) noustessa (ja rahan arvon laskiessa) "automaattisesti". Tarkoituksena on, että opintotuen ostovoima säilyisi suunnilleen samana vuodesta toiseen.

..korjatkaa viisaammat jos puhuin puppua.
 
Hyvä juttu että tämä tosiaan vihdoin tulee, joskin reippaasti myöhässä. Epäilen myös, että tätä nyt sidotaan indeksiin tämänhetkisen ostovoiman mukaan, joka on siis sen parikymmentä vuotta jälkijunassa. Oikeasti ensin pitäisi tehdä reipas korotus ja sen jälkeen indeksiin sitominen. Ei tietenkään nytkään mikään varsinaisesti estä tekemästä korotuksia, mutta jotenkin epäilen, että vastaus korotuspyyntöihin on "sehän sidottiin jo indeksiin, eikö teille mikään riitä?!".
 

Yhteistyössä