Opiskelemaan sote-alaa aikuispuolelle ihan muulta alalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alanvaihdos haaveissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alanvaihdos haaveissa

Vieras
Olen opiskellut amk-tutkinnon liiketaloudesta ja työskennellyt tällä alalla. Nyt haluaisin vaihtaa kokonaan alaa sote-puolelle, mutta opiskelisin mieluiten aikuispuolella. Onko minulla siis minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan ilman sote-puolen työkokemusta tai aikaisempaa koulutusta?

Miten haun pisteytykset menevät? Opetushallituksen tekemässä pdfssä kerrotaan, että "Hakukelpoisuuden antavan työkokemuksen ylittävästä saman koulutusalan työkokemuksesta saa pisteitä siten, että kaksi kuukautta työkokemusta tuottaa yhden pisteen. Työkokemuksen on oltava siltä koulutusalalta, jolle ollaan hakemassa." Tarkoittaako tämä, etten saisi työkokemuksesta yhtään pistettä? Entä amk-opiskeluista, enkö saa niistäkään pisteitä, kun en ole opiskellut samaa koulutusalaa?

Opetushallituksen pdf löytyy https://opintopolku.fi/wp/wp-content/uploads/2013/12/2014aikuisten_valintaperusteet.pdf

Onko mun siis ihan turha yrittääkään hakea sote-puolelle aikuiskoulutukseen, kun ei ole alalta kokemusta?

Itse opiskelin oamkilla sh-koulutuksessa nuorten puolella ja kaikki aikuispuolen opiskelijat olivat järjestään lähihoitajia, joilla oli useampi vuosi työkokemusta. Käytännössä nämä aikuiskoulutuksessa olevat kulkivat kuitenkin nuorten kanssa samat tunnit. Jos ainoa syy hakeutua aikuiskoulutukseen on pelko siitä, että kaikki muut ovat teinejä niin se on aivan turha :) nimim. neljääkymmentä kolkutteleva nuorisopuolen opiskelija joka ei ollut ainoa laatuaan

Tuolla lukee heti ekalla sivulla, että hakukelpoinen on työkokemuksen osalta se, jolla on minkä tahansa alan yli 18-vuotiaana hankittua työkokemusta vähintään kaksi vuotta.

Jos et ole tämän kahden vuoden työkokemuksen lisäksi (siis sen ylittävältä ajalta) ollut töissä missään samalla alalla, jolle haet, et saa työkokemuspisteitä. Myös ilman työkokemuspisteitä voi tulla valituksi. Opiskelua ei lasketa työksi, eikä siitä siten saa työkokemuspisteitä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä