opiskelemaan uutta, kenties

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea valita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikea valita

Vieras
Elämässäni on nyt tullut sellainen vaihe, että olisi aikaa ja tahtoa siirtyä pois nykyisestä työstäni (jossa en enää todellakaan viihdy) opiskelemaan jotain uutta ja kääntää toivottavasti uusi lehti elämässä.

Mutta kuitenkin mietityttää koko asia. Järki sanoo, että kannattaa opiskella alalle jossa on hyvät ja varmat työllistymismahdollisuudet myös jatkossa. Ja olisihan se järkevää, mutta kun suoraan sanottuna mikään niistä "varmasti työllistävistä" aloista ei todellakaan kiinnosta (Niitähän ovat tietojeni mukaan sosiaali- ja terveysala, opetusala, jotkut insinöörihommat ja ehkä kaupallinen ala).

Omana haaveenani olisi lähteä lukemaan geologiaa ja/tai jotain lähellä olevia luonnontieteellisiä opintoja yliopistoon (jonkinlaisena kunnianhimoisena haaveena aina ollut edes jossain vaiheessa yliopisto/korkeakoulututkinnon suorittaminen..

Mutta sitten sitä kuitenkin lukee alan ihmisten kokemuksia, ja ne ovat aika huolestuttavia. ALa on kyllä kiinnostava ja opiskeluja ei kaduta, mutta töitä on miltei mahdotonta saada mistään. Ja tässä nyt sentään on kyse tieteenalasta, jolle luulisi olevan ihan yritystasollakin käyttöä, ei mistään ns. "hömppätieteestä" (pyydän anteeksi sanavalintaa, mutta minulla on se käsitys,että suomen työnantajat eivät kauheasti arvosta esimerkiksi etnomusikologian opinnot pääaineenaan tutkinnon suorittanutta maisteria).

Eli suurin osa minusta haluaa toteuttaa haaveeni opinnoista mutta sitten löytyy se pieni negatiivinen osa, joka käskee olemaan järkevä ja olemaan tuhlaamatta aikaa ja rahaa opintoihin alalla jossa ei ole edes kunnollisia työllistymismahdollisuuksia

Jos haluat opiskella sen takia, että saat alalta töitä niin ei kyllä kannata lähteä alalle, jolla töitä ole. Mutta jos haluat opiskella vain huvin vuoksi, itse opiskelun tähden ja voit tehdä töitä myös muilla aloilla niin lähde ihmeessä.

täytynee vielä lisätä tuohon työllistymismahdollisuuksiin, että tällä hetkellä tilanne ei ole kauhean hyvä (ei tosin kyllä ilmeisesti huonoin mahdollinenkaan, se on toki sanottava). Ja lisäksi olen lukenut erittäinkin ristiriitaisia käsityksiä siitä, mikä geologien työtilanne on tulevaisuudessa (siis esim 5-10 vuoden kuluttua) Suomessa.

joidenkin arvioijien mielestä alalta on vapautumassa ja muodostumassa uusia työpaikkoja reilumminkin, mutta sitten taas joidenkin mukaan tilanne pysyy samana.

Ja ainahan on sitten tiettysti jonkinlaisena vaihtoehtona myös lähtö töihin johonkin toiseen maahan. (vaikka kuka oikeasti palkkaa vastavalmistuneen nelikymppisen töihin, mutta sama tilanne minulla on edessä jos opiskelemaan lähden valmistuinpa sitten miksi tahansa ja haenpa sitten töitä Suomesta tai jostain toisesta maasta)

Yhteistyössä