Opiskelija + luottotiedoton. Oiskohan pankki niin höveli että antaisi lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "peeaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässäkin viestiketjussa tulee rivien välistä vaikutelma, että pankki on jonkinlainen yhteiskunnallinen ”pelastusarmeija”, joka toimii aina reilun kerhon säännöillä ja pykälien mukaan. Näin ei kuitenkaan ole. Pankki on voittoa tavoitteleva yritys ihan yhtälailla kuin naapurin autokauppa.

Kun henkilö on menettänyt luottotietonsa, se ei ole sama asia kuin että henkilöllä on velkaa. Luottotietojen menettäminen on luottamuksen menettämistä. Kerran maksunsa laiminlyönyt jättää tutkitusti myös tulevaisuudessa maksunsa maksamatta. Kyse on siis riskistä. Pankki voi luotottaa luottotietonsa takaisin saaneen henkilön asunnon, mutta ihan yhtälailla se voi kieltäytyä moisesta kunniasta tai ainakin pyytää isompaa korkoa. Korko menee aina riskin mukaan.

Ajatuksesi maksaa lainaa toisella lainalla on tunnetuin turmion tie. Pankille jos tuon sanoo ääneen, voit olla varma ettei asuntolainaa tipu. Ja se että maksaa ulosottonsa hyvässä aikataulussa, ei todellakaan ole meriitti. Ulosottoa ei olisi koskaan pitänyt edes syntyä ja se on meriitti jos näin olisi ollut. Ulosotossa velanantaja tekee aina tappiota, joten ne eivät todellakaan ilahdu edes nopeastakaan ulosotosta.

Tilanne on pankin silmistä se, että sinä olet nollatuloinen opiskelija ja miehesi raha-asioitaan huonosti hoitava henkilö. Nyt he pohtivat, että mitä jos me lainaamme niillä 35 000e, niin saammeko sitä koskaan takaisin oikeassa aikataulussaan? Mikäli he uskovat siihen, niin teoreettisesti laina on mahdollinen. Veikkaanpa että pankin järjestelmä laskee teidät nopeasti D-kategoriaan (huonoin) ja lainaa ei ole mahdollista saada kuin vain konttorinjohtajan itsensä myöntämänä. Hän taas tuskin ottaa takianne moista riskiä, vaan jatkaa mieluummin tehtävässään myös huomenna.

Koko kejua lukematta vastaan vaan omasta puolestani. Me haettiin miehen kanssa lainaa tässä keväällä ja meillä oli siis tilanne se, että mies töissä ja mä vakitöistä äitiyslomalla. Mulla on luottotiedot menneet ja niitä vielä joka kk lyhentelen, velkaa jäjellä muutama tonni. Kerrottiin pankissa suoraan, että mulla on maksuhäiriömerkintä ja maksan x e kuussa velkoja pois, merkintä itsessään poistuu vuoden kuluttua. Pankista sanottiin, että mun pitää ensin maksaa uo velat pois, mutta maksuhäiriömerkintä ei itsessään haittaa, mikäli velka on maksettu pois! Osuuspankin täti sanoi aikalailla täsmälleen näin "ketään ei täällä vanhoista virheistä tuomita, eikä maksuhäiriömerkintä ole este lainan saannille, mikäli velka on kuitenkin maksettu pois."

Lainan tarpeenne on pieni eikä mikään tietysti estä kysymästä. Pankeissa on huimia eroja, siinä missä meidät säästöpankista lähes naurettiin ulos niin Nordeasta luvattiinkin jo sadan tonnin laina. Käykää pankissa ja kertokaa tilanteenne. Ottakaa mukaan tämän hetkiset laskemat taloudestanne ja kuinka laskelmat sitten menisivät jos teillä oli se haluttu asuntolaina. Meillä ainakin pankit arvosti suuresti kun oltiin kaikki laskettu valmiiks paperille.

Pankin täti: Ei minulla ollut tarkoitus maksaa lainaa opintotuella. Siihen asti kun opiskelen, osallistuisin lainanmaksuun niin vähän kun mahdollista. Pyörittelin vain lukuja päässäni, ja totesin että periaatteessa minulle on jo myönnetty lainaa 25% talon arvosta.

juupsis: Juuri tätä tarkoitin. Tuntuu että eri pankeilla on aika erilaiset perusteet myöntää lainaa, ja on ilo tietää, että mahdotonta lainansaanti ei olisi.

[QUOTE="peeaa";27426433]hih: Tämä kynsiensyöntiskenaario liittyi nyt siihen , kannattaako meidän ostaa taloa, koska siitä voi pasahtaa putket. Ei siis liittynyt pankin luotonmyöntöön mitenkään.

Ei tietenkään ole pankin matikka niin simppeliä, mutta ihan tiedossa minulla on se, että asuntolainaa on velkaisemmillekkin myönnetty, jos takuudet ovat kunnossa.

Vaihtoehtohan se olisi sekin, että itse pistäis opinnot kahdeks-kolmeksii vuodeksi jäihin, etsisi pikkupalkkaisen vakiduunin ja lampsis sitten pankkiin. 35 000 e on niin pieni laina, että sen saisi kaupan kassakin.[/QUOTE]
Velkaisuus ja se miten raha-asiansa on hoitanut, ovat kaksi eri asiaa. Isoillakin lainoilla rasitetut hyvin raha-asiansa hoitaneet voivat saada lainaa, mutta luottotietomerkinnällä leimatulle ei myönnetä aina edes kotivakuutusta.

Tuo jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa parhaalta jos on kova hinku saada oma talo. Sit sen jälkeen viimeistelemään opinnot kun on oma, velaton asuntokin alla, ei olis kellään valittamista ja sun mieheskin jo puhtailla papereilla valmiina ottamaan remonttilainaa.

Se voi olla pankille ongelma, että millä summalla katsovat talon kelpaavan lainalle takuuksi, jos se on tosi alkeellinen ja muuttotappioalueella josta sitä ei saa välttämättä koskaan myytyä. Eli joku henkilötakaaja saattaa olla tarpeen.

[QUOTE="peeaa";27426753]Pankin täti: Ei minulla ollut tarkoitus maksaa lainaa opintotuella. Siihen asti kun opiskelen, osallistuisin lainanmaksuun niin vähän kun mahdollista. Pyörittelin vain lukuja päässäni, ja totesin että periaatteessa minulle on jo myönnetty lainaa 25% talon arvosta.

juupsis: Juuri tätä tarkoitin. Tuntuu että eri pankeilla on aika erilaiset perusteet myöntää lainaa, ja on ilo tietää, että mahdotonta lainansaanti ei olisi.[/QUOTE]

Juupsiksella kyseessä kaksi vakityössä olevaa lainanottajaa, vrt. teihin työtön opiskelija ja luottotiedoton tulonsaaja. Älä pety kun menet kyselemään. Kaksi tulonsaajaa merkkaa pankille enemmän kuin tuplasti sen mitä yksi tulonsaaja ja toinen mahdollinen tuleva työtön. Riskienlaskennassa se, että toinen jää työttömäksi >> toisella on työ vrt. ainoa tulonsaaja jää työttömäksi >> pankki ei saa rahojaaan. Hommaa vaikka se duuni kaupan kassalla ja menkää sitten kysymään kun oot ollut töissä ainakin puoli vuotta.

Tän päivän taloustilanne ei ole ruusuinen, lainansaanti tiukentunut ja pankit on tarkempia. Uhkakuvat suurempia.

[QUOTE="peeaa";27426433]
Vaihtoehtohan se olisi sekin, että itse pistäis opinnot kahdeks-kolmeksii vuodeksi jäihin, etsisi pikkupalkkaisen vakiduunin ja lampsis sitten pankkiin. 35 000 e on niin pieni laina, että sen saisi kaupan kassakin.[/QUOTE]

Ei opiskeluja ole pakko jäihin laittaa. Oltiin miehen kanssa molemmat opiskelijoita, mutta molemmet lisäksi tekivät ihan normaalia työviikkoa (molemmilla oli opiskeluja enää vähän jäljellä). Mulla oli määräaik. sopimus ja miehellä vakkari. Saatiin lainaa yhteensä 150 000. Eli et saisi jotain työtä (edes osa-aikaista)?

Yhteistyössä