Opiskelijaäidit/ opiskelijaisät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jemppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jemppu"

Vieras
Moi!

Haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on olla raskaana ja vanhempana samalla opiskellessa itse tai puolison ollessa opiskelija? Suositteletteko tätä tapaa vai onko se liian raskasta? Miten tuet kohtaavat teidän perheen tarpeita?

Itse en ole kokenut liian raskaaksi. Toki jossain vaiheessa raskautta se väsymys on ylitsepääsemätöntä, suorastaan, mutta menee kyllä ohi. Vaatii vaan hieman suunnittelua. Itse en esim. pysty kotona juurikaan tekemään koulutöitä, joten teen ne mieluummin koululla, vaikka päivä sitten venyisikin pidemmäksi. Pyrin myös siihen, että vapaapäivinä en uhraa ajatustakaan koulun käynnille. Eli hoidan hommat siihen malliin että viikonloput ja illat ovat oikeasti kouluvapaata aikaa. Pystyy keskittymään perheeseen ja nollaamaan. Toki pahimmat tenttiakudet voivat horjuttaa tätä periaatetta. Opiskelen siis ammattikorkeakoulussa nuoriso puolella.

Olen täysiaikainen opiskelija 35. viikolla raskaana. Tälläkin hetkellä yliopistolla istuskelemassa. Alkaahan tämä vähän raskaaksi käydä, mutta onneksi vain yhdellä kurssilla on läsnäolopakko, joten luulenpa, että lähitulevaisuudessa tulen itse yliopistolle vain kerran viikossa. Muut kurssit ovat lähinnä luentokursseja, joiden luentomerkinnät löytyvät netistä, myös monet luennot videoidaan ja tulevat nettiin. Tenttikausi on lähinnä marraskuun lopulla, jolloin tuleva vauva olisi lasketun ajan mukaan kuukauden ikäinen. En näe tässä mitään ongelmaa. Menn suorittamaan tentit ja sillä selvä...

Riippuu toki paljon opiskeltavasta alasta, että miten onnistuu. Itse opiskelen siis kauppatieteitä, ja suurin osa kursseista on luentokursseja, joten eipä siellä kukaan läsnäoloa kysele. Tenttimään vain...

Jos on motivaatiota ja raskaus ns. normaali niin en näe mitään ongelmaa. Lapsen synnyttyä toki merkitystä myös sillä heräileekö tunnin välein läpi yön vai nukkuukö hyvin, onko terve jne. Tietysti lapsen hoito täytyy järjestää jollain tavalla jos aikoo opiskella, varsinkin jos opinnot vaatii paljon läsnäoloa. En luultavasti olisi yrittänyt raskautta jos mies ei olisi ollut jo työelämässä, muuten olisin pelännyt ettei pärjätä taloudellisesti.

Ite kans opiskelen ja 29. viikko menossa. Työssäoppiminen alkaisi loppukuusta mut ei mitään toivoa et enää tässä kunnossa pääsisin töihin. Joten pakko yrittää saada luokanvalvoja kiinni että järkkäisi jonkun kotona luettavan kurssin mulle viimeiseksi jaksoksi ennen laskettua aikaa, hoh.

Plus saa nähdä millainen motivaatio on parin vuoden päästä palata takaisin kouluun, onneksi ei ole ku 6kk enää kiinni valmistuminen...

Taloudellisista vaikeuksista olen kuullut "pelotteluja". Miten te tämän koette? Riittääkö rahat, vaikka ei jaksaisi opiskelun ohella enää käydä töissä kumpikaan opiskelijavanhempi tai (mahdollisesti yksinhuoltajaopiskelija)?

Ei olis niinkään rahasta kiinni, kun miehellä ihan ok palkka ja pärjättäis kyl sillä. Ekaa lasta odottaessani opiskelin, mutta ei mulla sit lapsen synnyttyä ollut motivaatiota eikä kiinnostusta opintoihin. Oon nyt kolmatta vuotta poissaolevana opiskelijana yliopistosta, kun toka lapsi syntyi loppukeväästä, eikä edelleenkään mitään intoa opiskella. Onneksi mulla on jo yksi tutkinto, niin ei haittaa vaikka tuo toinen jäisi tekemättä...

Yhteistyössä