Alkuperäinen kirjoittaja mama the strange:Mä olen pienen pojan opiskelijaäiti ja on kyllä rahan kanssa niin tiukkaa, etten kenellekkään suosittele. Opintotuki on sen saman 230 euroa mikä kaikille muillekkin. Toimeentulotuella pärjäisi paremmin, kun vuokrat yms laskutkin maksettais. Meillä loppukuusta syö aina vain poika. Rahat ei riitä kertakaikkiaan mihinkään. Töissäkin on yksinhuoltajan opiskelujen ohessa vaikea käydä, kun ei ole sitä kuuluisaa sosiaalista turvaverkostoa.
Olen kuitenkin toisaalta onnellinen, että sain pojan opiskelujen aikana. Opinnot tosiaankin tehostuu kun ei ole aikaa roikkua baareissa. Opintojen loputtua olisin ollut jo myöskin sen verran vanha, että lapsentekoon olisin varmaankin ehtinyt vasta yli kolmekymppisenä.
Hyssälälle kuitenkin sellaisia terveisiä, että opiskelijavanhempien etuuksia on pakko parantaa. Näillä rahoilla ei monikaan selväjärkinen ala lapsia vääntämään.
Tästä tuli mieleen entinen opiskelukaveri. Hän suoritti neljän vuoden opinnot viidessä vuodessa. Moni samaan aikaan aloittanut valitti ettei aika riitä ja muuta plaa plaa plaa. Kulkivat baareissa ryyppäämässä yms. No tämä viidessä vuodessa valmistunut sai kuitenkin kaksi lasta opiskellessaan ja vain vuoden venyi opinnot