opiskelijoiden kieltäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mother82

Jäsen
08.11.2006
76
0
6
meinaan kieltää opiskelijoiden läsnäolon synnytyksessä.. kuinka helppoa tämä käytännössä on ja miten mun kannattaa menetellä.. tukihenkilölle oon sanonut ja tehnyt omatekoisen synnytystoiveet lehtisen jossa mainitsen asiasta.. kunnioitetaanko/ muistetaanko tahtoani kunnioittaa.. itse olen opiskelija joten tiedän että aina pitää olla asiakkaan suostumus opiskelijan läsnäoloon... mutta tiedän myös että käytännössä tämä ei aina toimi.. olen menossa naistenklinikalle?? onko kellään kokemuksia asiasta??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 13:07 mother82 kirjoitti:
meinaan kieltää opiskelijoiden läsnäolon synnytyksessä.. kuinka helppoa tämä käytännössä on ja miten mun kannattaa menetellä.. tukihenkilölle oon sanonut ja tehnyt omatekoisen synnytystoiveet lehtisen jossa mainitsen asiasta.. kunnioitetaanko/ muistetaanko tahtoani kunnioittaa.. itse olen opiskelija joten tiedän että aina pitää olla asiakkaan suostumus opiskelijan läsnäoloon... mutta tiedän myös että käytännössä tämä ei aina toimi.. olen menossa naistenklinikalle?? onko kellään kokemuksia asiasta??
ei ole kokemusta naisteklinikasta mutta KYSistä on, menin suunniteltuun sektioon ja heti sisää kirjautuessani sanoin etten halua opiskelijoita sektioon, enkä osastolla lapsenhoitoon. Tämä kielto toimi 100% =)

joskus opiskelijasta on ihan oikeasti apuakin. Minulla oli nuorimman synnytyksessä enemmän opiskelija paikalla kuin kätilö ja hyvä oli että oli kun lapsi päättikin ihan yhtäkkiä syntyä kamalan nopeaan ja opiskelija hälyytti kätilöä paikalle. en tiedä olisinko itse oivaltanut että niin tosi oli kyseessä vaikka ei eka synntys ollutkaan.
voithan sinä ap esittää toiveena vaikka sen että et halua opiskelijan tekevän toimenpiteitä mutta saa olla muuten läsnä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 17:48 äiti 40plusplus kirjoitti:
joskus opiskelijasta on ihan oikeasti apuakin. Minulla oli nuorimman synnytyksessä enemmän opiskelija paikalla kuin kätilö ja hyvä oli että oli kun lapsi päättikin ihan yhtäkkiä syntyä kamalan nopeaan ja opiskelija hälyytti kätilöä paikalle. en tiedä olisinko itse oivaltanut että niin tosi oli kyseessä vaikka ei eka synntys ollutkaan.
voithan sinä ap esittää toiveena vaikka sen että et halua opiskelijan tekevän toimenpiteitä mutta saa olla muuten läsnä.
Mutta kun jotkut (kuten minäkin) eivät halua ylimääräistä yleisöä sen enempää tekemään kuin seisomaan kädet taskussakaan... :whistle:

Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa, että jos ei halua opiskelijoita mukaan synnytykseen, niin riittää että sanoo niin. Silloin ei kuulema pitäisi heitä sinne tulla (kyseessä TAYS). Omakohtaista kokemusta asiasta ei kylläkään ole kun olen vasta menossa synnyttämään, mutta mitäpä ne sielä meille valehtelemaan olisi alkaneet?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 13:07 mother82 kirjoitti:
kyllä kysyivät naistenklinikalla että saako opiskelija tulla.minä en tosin kieltänyt mutta ei se olisi tullut jos olisin kieltänyt.
ihan rauhassa vaan menet ja kun asia on ajankohtainen niin mainitset asiasta.

piti vielä sitä että oikeesti siitä opiskelijasta oli apua.toi vettä ym...mua ei haitannut ollenkaan.mene avoimin mielin äläkä liikaa suunnittele synnytystä ym. asioita etukäteen.kaikkiin asioihin et voi vaikuttaa vaikka kuinka haluat. on hyvä että olet kirjannut toiveet ylös mutta lopultahan siellä ajatellaan sinun ja lapsesi parasta ja aina ei asiat mene niinkuin haluaa.sekin kannattaa pitää mielessä ettei tule liikaa pettymyksiä.
tsemppiä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 18:13 HeMa05 kirjoitti:
piti vielä sitä että oikeesti siitä opiskelijasta oli apua.toi vettä ym...mua ei haitannut ollenkaan.mene avoimin mielin äläkä liikaa suunnittele synnytystä ym. asioita etukäteen.kaikkiin asioihin et voi vaikuttaa vaikka kuinka haluat. on hyvä että olet kirjannut toiveet ylös mutta lopultahan siellä ajatellaan sinun ja lapsesi parasta ja aina ei asiat mene niinkuin haluaa.sekin kannattaa pitää mielessä ettei tule liikaa pettymyksiä.
tsemppiä!

Kaikki kun ollaan ihmisinä niin erilaisia. Toiset saa apua siitä, että nimenomaan suunnittelee synnytyksen. Se voi auttaa pelkoihin. Ja opiskelijaa ei todellakaan tarvi päästää synnytyssaliin, jos ei halua. Toiveet ylös vain ja puhuminen lääkärin/kätilön kans etukäteen auttaa myös.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 22:00 juu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 18:13 HeMa05 kirjoitti:
tsemppiä!

Kaikki kun ollaan ihmisinä niin erilaisia. Toiset saa apua siitä, että nimenomaan suunnittelee synnytyksen. Se voi auttaa pelkoihin. Ja opiskelijaa ei todellakaan tarvi päästää synnytyssaliin, jos ei halua. Toiveet ylös vain ja puhuminen lääkärin/kätilön kans etukäteen auttaa myös.
juu aina on hyvä suunnitella mutta tarkoitin vaan sitä että aina ei mene niinkuin haluaa.

^ Aina niitä itsensäpaljastelijoita löytyy, joille ei ole väliä, vaikka yleisöä olisikin ;) Myös kätilöt ja lääkärit yms. synnyttävät ja he varmasti antavat opiskelijoiden tiirata, kun kerta itsekin ovat saaneet.

ekassa synnytyksessä kaks opiskelijaa paikalla.. seiso vaan ja kattelivat.. muutenki mulla oli epätavallinen synnytys niin ei ois tarttenu niitten olla paikalla.
Toisesta synnytyksestä kielsin opiskelijat niin ei otettu kuuleviin korviin.. olipa vielä semmonen opiskelija joka ei ees kuunnellu mitä mulla oli sanottavana ja mitä tarvitsen.. tämä lapin keskussairaalassa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 00:48 kotilo kirjoitti:
useimmat sairaaloistamme on opetussairaaloita joissa on miltei aina opiskelijoita ja asiakkaat ei voi kieltää opiskelijoiden läsnäoloa

Ei pidä paikkaansa. Opiskeljoiden kuuluu kysyä, saavatko olla paikalla ja heidät voi ehdottomasti kieltää synnytyksissä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 00:11 Lilli kirjoitti:
^ Ylimääräisille tirkistelijöille kannattaa vaan sanoa, että olkaa hyvä ja poistukaa.

no eihän ne nyt hyänen aika ole siellä tirkistelemässä vaan opettelemassa omaa tulevaa ammattiaan. eihän ne muuten opi kuin tekemellä ja seuraamalla!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 14:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 00:11 Lilli kirjoitti:
^ Ylimääräisille tirkistelijöille kannattaa vaan sanoa, että olkaa hyvä ja poistukaa.

no eihän ne nyt hyänen aika ole siellä tirkistelemässä vaan opettelemassa omaa tulevaa ammattiaan. eihän ne muuten opi kuin tekemellä ja seuraamalla!
Samaa mieltä. No voi herranen aika sentään oppimassahan ne opiskelijatkin ovat ja kätilön ammattikin on sellanen että sitä ei opita kirjoja lukemalla tai videoita katselemalla. Ja eikös kätilökoulutukseen kuulu et täytyy "hoitaa" tietty määrä synnytyksiä ennen kuin saa pätevyyden. Oispa kiva mennä synnyttämään tulevaisuudessa sellasen kätilön kera joka on oppinsa kirjoista saanut eikä yhtään todellista tilannetta kohdannut kun arvon mammat ovat niin tarkkoja persvärkistään etteivät sitä kehtaa muille esitellä.

Ei mulla ole ainakaan mitään velvollisuutta esitellä alapäätäni opiskelijoille. Annoin lääkäriopiskelijan kerran tehdä minulle sisätutkimuksen ja toista kertaa ei todellakaan tule. en mä ole mitään opetusmateriaalia.

Kyllä se vaan sellainen juttu on että minä jolla ENSIMMÄINEN synnytys edessä muutaman viikon kuluessa niin en todellakaan tahdo sinne ylimääräistä porukkaa. Toinen asia on sitten tulevaisuudessa uudet synnytykset. On itsellekin niin uusi ja outo tilanne että ei liikaa silmäpareja.

Ja kyllä niitä löytyy varmasti paljon jotka sen persvärkkinsä ovat valmiita näyttämään.

Yhteistyössä