Opiskelijoilla ei ole aikaa siivota? Kenellä sitten on?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirsikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä opiskelen parhaillaan kauppakorkeassa, ja ihmettelen kyllä suuresti sinun ihan paria luentoa päivässä. Kaikki eivät ole opiskelijoina yhtä laiskanpulskeita kuin sinä. Minulle riittää yksi hyvin suoritettu tutkinto.

No, mä kyllä monesti pääsen tentistä läpi lukemalla kirjan. Lisäksi olen kyllä lahjakas omalla alallani. En kutsuisi itseäni laiskaksi.

Jos opiskelijat kerta ovat noin kiireisiä, niin osaatko kertoa, miksi 30-40v ikävaihetta sanotaan ruuhkavuosiksi?
 
No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?
Eihän sitä ole mikään pakko mennä ollenkaan luennoille, vaan voi pysyä koko päivän kämpillä. Yksi opiskelukaveri teki usein niin eikä valmistunut koskaan. Omasta itsestään on kiinni miten päivänsä viettää. Minulla oli parhaimmillaan yli 40 tuntia luentoja ja muita opiskeluja viikossa. Opiskelin kauppatieteitä. Lisäksi kävin töissä.
 
Kaikilla on vuorokaudessa täsmälleen sama määrä tunteja käytettäväksi siivoamiseen, opiskeluun, työssä käymiseen, lastenhoitoon, netissä roikkumiseen, seuraavan mestariteoksen laatimiseen tai mitä nyt pitääkään tärkeänä.
 
[QUOTE="Lydi";29667639]Ei se oo ajasta kiinni, vaan kasvatuksesta. Kunnon kotikasvatuksen saanut ei paskaan huku.[/QUOTE]

Höpsis. Terv. Erittäin siistien vanhempien erittäin sotkuinen jälkeläinen. Kysymys ei suinkaan ole siitä ettenkö osaisi siivota, en vaan juuri vaivaudu.
 
Ap ei ilmeisesti ole kuullut, että suurimman osan opiskelijoista on pakko käydä töissä elääkseen. Vastasinkin jo toiseen ketjuun tästä aiheesta, että itsellä oli useimmiten päivät 8-16 yliopistolla (jos siinä välissä on pari hyppytuntia niin ei niiden aikana ehtinyt kotiin siivoamaan) ja sitten töissä 17-21 ja viikonloput. Harvat vapaaillat meni harjoituksia tehdessä ja tentteihin lukiessa.

Paljon helpommalla pääsen nykyään kun on vain 8-16 töitä, eikä kotiläksyjä. Ap lienee itse kermaperse pappabetalarnuori, kun ei älyä ettei suurin osa opiskelijoista todellakaan voi vain istua kotona iltoja.
 
Täällä yksi opiskelija, joka on törmännyt ap:n asenteeseen niin monia kertoja, että alkaa jo väsyttää. Puolustaudunpa kuitenkin.

Opiskelen kätilöksi. Meidän koulussa luennoilla ei ole pakollista läsnäoloa. Luentoja on teoriajaksoilla 6-10 tuntia päivässä, lisäksi samaan aikaa on käytännön harjoitustunteja, joihin on 100% läsnäolopakko sekä kursseihin liittyvää itsenäistä työtä, jotka on myös pakollista. Jos luennoilta jäisi pois, niin asioiden opiskeluun itsenäisesti menisi todennäköisesti kaksi kertaa kauemmin. Teoriajaksojen jälkeen alkaa työharjoittelujaksot, joissa opetettu tieto pitäisi osata ottaa käytäntöön. Mahdotonta, jos tunneilta/tehtävistä on lintsattu.

Käytännön harjoittelussa läsnäolopakko on taas 100%. Harjoittelu on niin fyysisesti kuin henkisesti rankkaa. Tunteja tehdään viikossa min 40, jos olet yhdenkin sairaana, niin korvaat sen. Sen lisäksi, että saat tunnit täyteen, huolehdit että saat varmasti hoidettua tarvittavan määrän synnyttäneitä, vastasyntyneitä, raskaana olevia, synnytyksen avautumis- ja ponnistusvaiheita, vastasyntyneitä tehopotilaita ym. Mikäli merkintöjä puuttuu, harjoittelua jatketaan kunnes määrät täyttyy.

Useimmat meistä tekevät lisäksi harjoittelun kolmityövuoroista riippuen aamu-, ilta- ja viikonloppukeikkaa hoitoalalla, saadakseen lisärahaa 290€ suuruisen opintotuen lisäksi sekä saadakseen ns. jalan oven väliin.
Koulunkäynnin yhteydessä tehdään ns. omalla ajalla vielä kouluun kuuluvia töitä ja projekteja, joista eniten aikaa vienee opinnäytetyö.

Nyt neljän vuoden opiskelukokemuksella ja sitä ennen työelämässä olleena voin vertailla ja sanoa helposti, että kyllä opiskelu on tuplasti tai jopa triplasti rankempaa kuin pelkkä töissä käynti. Innolla odotan itse sitä, että saan paperit ulos koulusta ja pääsen 'laiskottelemaan' työelämään; saa vain käydä töissä ja kaikki muu on omaa aikaa! :)

Itse kyllä ehdin miehen kanssa yhdessä siivoamaan kotiakin, vaikka koulun ja töiden lisäksi hoidettavana on kolme lasta, rakennusprojekti, omat vanhemmat ja lemmikkieläimet. Silti ymmärrän hyvin niitä, joiden aika ja voimat ei yksinkertaisesti riitä tähän kaikkeen.

Ap, kysyit, että jos opiskelijat kerta ovat noin kiireisiä, niin osaatko kertoa, miksi 30-40v ikävaihetta sanotaan ruuhkavuosiksi?
Ensinnäkin, kaikki opiskelijat eivät nykypäivänä ole niitä 19-vuotiaita. Ei vaikka siltä näyttäisivätkin.
Toiseksi, jos et vielä ymmärrä miksi opiskelijat ovat niin kiireisiä, niin lue tekstini uudestaan niin jospa sitten tiedät... :)
 
Silloin kun aikojen alussa opiskelin lähihoitajaksi, opiskelijaelämä oli helppoa ja ehti tehdä vaikka ja mitä. Nyttemmin kun päätin vaihtaa alaa ja opiskelen koneinssiksi, on hommaa enemmän kuin tarpeeksi. Suunnittelutyöt vievät pirusti vapaa-aikaa. Kyllä meillä koti on toki siisti, en päästä sitä sotkuun. Mutta usein se siivousaika on otettava sitten pois yöunista tms.
 
On erilaisia oppijoita. Toiset oppii helpommalla ja toiset joutuvat näkemään enemmän vaivaa. Eri aloilla on eri määrä läsnäoloa vaativia luentoja/harjoituksia. Opiskelijalla voi ihan oikeasti olla kiire, jos tekemistä paljon, ne saattavat välillä jopa kasaantua, että kaikki harjoitustöiden deadlinet jakson/periodin lopussa. Jos vielä on hidas oppija, tai käy töissä, niin en yhtään ihmettele jos aika välillä vähissä.

Mutta kämpän kaaos jostain muustakin kertoo kuin opiskelijan kiireestä. Ihan varmasti on enemmän opiskelijoita, joilla on yhtä kiire kuin Nikolla, mutta kämppä on suht. siisti. Onhan perussiisteys helpompi ja nopeampi ylläpitää kuin alkaa raivaamaan tuollaista todellista kaaosta. Onhan sekin jonkinlainen taitoa, että osaa aina tehdä vähäsen sen siisteyden eteen eikä odota ja odota siivouspäivää, jolle ei oikeasti ole aikaa.
 
Mulla on ollut koko talvi ma-pe 8-16. Lisäksi iltaisin välillä luentoja ja vapaasti valittavia opintoja. Päättötyötäkin pitää tehdä. Tunnit ei riitä mihinkään.
 
No, mä kyllä monesti pääsen tentistä läpi lukemalla kirjan. Lisäksi olen kyllä lahjakas omalla alallani. En kutsuisi itseäni laiskaksi.

Jos opiskelijat kerta ovat noin kiireisiä, niin osaatko kertoa, miksi 30-40v ikävaihetta sanotaan ruuhkavuosiksi?

Ne on kuule ap ne 30-40 -ikävuodetkin ihan niin ruuhkaisia kuin itse teet ne ruuhkaisiksi. Paljonko teet lapsia, paljonko haalit niille lapsille ja itsellesi harrastuksia ja paljonko haalit elukoita kämppääsi.

Mulla ei ole yhtään ruuhkaista, kun koti on eläinvapaa, ainoa lapsi on teini, joka hoitaa omat menonsa mautolla ja duunia mulla on vaan 8h/arkipäivä. Ihanaa vapautta!
 
No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?

Minä opiskelin insinööriksi ja kyllä siellä ensimmäiset tunnit alkoivat jo klo 7.20 ja monesti kotiin pääsi vasta klo 16. Tunneilla oli läsnäolopakko. Illalla sitten läksyt, kokeisiin luvut, esitelmät yms. päälle. Ei todellakaan ollut rentoa aikaa, vaan täyttä työtä. Valmistuin hyvin paperein.
 

Yhteistyössä