Opiskelijoita paikalla, jotka samalla hoitaa lapset kotona

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta tilanteesta, että olisi omasta työstä hoitovapaalla ja samalla kuitenkin opiskelisi ihan päätoimisesti. Mites jos lapset sairastuu ja olis tärkeä päivä koulussa? Saako mies olla poissa töistä vai tulisko mun jäädä joka tapauksessa kotiin, koska olen töistäni hoitovapaalla. Toisaalta olen kuitenkin kokopäiväinen opiskelijakin. Sekavaa ;), mutta jos jollain kokemusta, niin kuulisin mielelläni.
 
Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni hoitovapaalla voi olla ainoastaan perheen vanhemmista toinen kerrallaan. Ja sitähän se sairaanlapsen kanssa kotona olo on, hoitovapaata.
Missäs lapsi on muuten hoidossa? Jos olet hoitovapaalla, niin tuosta saa käsityksen, että kotihoidossa? Mikset ole ennemmin opintovapaalla?
 
Ite oon kotihidontuella, enkä nosta opintotukea. Koska en nosta opintotukea, voin tehdä kursseja vähemmän. Mielestäni ihminen ei mitenkään ehdi opiskella täysillä ja hoitaa lasta samalla. Silloin kun oon luennolla, on lapsi isovanhemmillaan ja jos kipeenä niin silloin myös ne hoitaa. Mies ei voi olla poissa töistä, koska mä olen jo "kotona". Eihän se voi edes jäädä, jos ite olisin sairaana. Minkäs teet, kotiäidit ei saa saikkua, ikinä.
 
Mun käsittääkseni mun tilnne eroaa edellä kirjoittaneen vieraan tilanteesta sikäli, että kun mä nostan opintotukea, mä olen kokopäiväinen opiskelija eli en periaatteessa kotona. Toisaalta olen kyllä töistä hoitovapaalla, mutta mitäpä sen miehen työnantajalle kuuluu. Kotihoidontukeahan saa vaikka molemmat kävis töissä, kunhan vaan lasta ei vie kunnalliseen hoitoon.

Mä en ole opintovapaalla siksi, että mä olen ensisijaisesti lasten kanssa kotona, mutta koska sattuneesta syystä (lasten sairauksista) tätä kotona oloa tulee vuosia ajattelin, että voisin samalla kehittää itseäni ja opiskella, joten opiskelen lasten päikkäriajat, iltaisin jne. Jos on läsnäolopakollista puuhaa, vien lapset isovanhemmille, jotka hoitavat enemmän kuin mielelläänsä. Lasten ollessa kipeänä en kuitenkaan heille voi viedä ja siksi aloin tätä kuviota miettimään.

Näitä tilanteita tulee harvoin eteen, koska mulla on ihan välttämätöntä läsnäoloa aika harvoin. Mun käsityksen mukaan mies kuitenkin voisi saada olla kotona hoitamassa sairasta lasta, koskamä tosiaan ole virallisesti täysipäiväinen opiskelija. Mitäs ootte mieltä? Onko muilla kokemuksia?
 

Similar threads

Yhteistyössä