Opiskelisinko lähi- vai sairaanhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammatiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mainitaan nyt vielä että tiedän henkilökohtaisesti ainakin kaksi lähihoitajaa jotka opiskelevat aikuislinjalla jotka valmistuvat suoraan työttömiksi, toinen on entinen narkomaani jolla on tyhjää aikajakso 18-40v ja toinen on 50v nainen jolla taitaa olla jo 4-5 ammattia ja 20-30 työpaikkaa.

Mun mielestä tuo kartta kertoo hyvin yksioikoisesti, että sairaanhoitajille on enemmän kysyntää kuin lähihoitajille :) Ja vaikka monessa kunnassa töitä riittää molemmille, niin on isoja alueita joissa en lähtisi kouluttautumaan työttömäksi lähihoitajaksi.

Mun mielestä tuo kartta kertoo hyvin yksioikoisesti, että sairaanhoitajille on enemmän kysyntää kuin lähihoitajille :) Ja vaikka monessa kunnassa töitä riittää molemmille, niin on isoja alueita joissa en lähtisi kouluttautumaan työttömäksi lähihoitajaksi.

Ja kun ap haluaa työskennellä päivätyössä esim. lasten parissa, niin silti sä vaan suosittelet ja jankkaat edelleen sairaanhoitajista... ?

Mun mielestä tilastojen katsominen on turhaa jos jätetään asiaan vaikuttavat jutut ottamatta huomioon, tuossa tilastossa käsitellään lähihoitajia jotka ovat työttöminä mutta unohdetaan se että lähäreiksi on koulutettu ja koulutetaan hirveästi ihmisiä joilla ei ole mitään mahdollisuuksiakaan työllistyä ei välttämättä omaa haluakaan.
Mutta jos tätä verrataan SH tilanteeseen niin siellä on takuuvarmasti 99% ihmisistä jotka käyvät tuon koulun erittäin motivoituneita ja lähihoitajaan isona erona on se että hyvin harva sh kouluttautuu enää muuhun ammattiin, toisin kuin lähärien 20%.

Eroa tekee myös se että LH ovat huomattavan paljon useammin ns pätkätöissä kuin SH:t eli riippuen ajasta työttömiä tai töissä.

Meidän jäsenten työttömyysaste viime vuonna oli 3,4 prosenttia, sitä edellisenä vuonna 2,9. Useat ovat työttömänä esimerkiksi vain lyhyen ajan, esimerkiksi kuukauden. Jos kaikki ansiosidonnaista saavat olisivat työttömänä vuoden, työttömyysaste olisi tuo 11, kertoo etuuskäsittelijä Pekka Koivunen SuPerista.

[QUOTE="Hmmm";30500953]

Meidän jäsenten työttömyysaste viime vuonna oli 3,4 prosenttia, sitä edellisenä vuonna 2,9. Useat ovat työttömänä esimerkiksi vain lyhyen ajan, esimerkiksi kuukauden. Jos kaikki ansiosidonnaista saavat olisivat työttömänä vuoden, työttömyysaste olisi tuo 11, kertoo etuuskäsittelijä Pekka Koivunen SuPerista.[/QUOTE]

3.4% tän pitäisi soitella kelloja ;) verrataan vaikka rakennusalaan 13.4% metalliin 11%

Minustakin tuossa on nyt vähän tilastonlukutaito hakusessa... katsoit siitä Leonor vain yhden kohdan.

Lähihoitajia koulutetaan huomattavasti enemmän kuin sairaanhoitajia niinkuin tilastosta näkyy ja esim. pätkätyöt on tavallisia. Jo nuo kaksi seikkaa vääristää lopputulosta. Käytännössä hyvin harva lähihoitaja jää _vastoin tahtoaan_ työttömäksi.

Lopuksi voisin vaan vielä sanoa että valitsit sitten ap lähihoitajan tutkinnon tai sairaanhoitajan, niin ei se kovin pieleen voi mennä. Kyllä ne on ihan muut alat mitkä työttömyyden kanssa on ongelmissa, ei tämä ala vaikka hienoisia eroja alueellisesti tai tehtäväkohtaisesti lh;n ja sh;n välillä olisikin. Molemmat on edelleen hyvin työllistäviä ammatteja. 0% työttömyyttä nyt lienee melko harvalla alalla.

Joo, mutta edelleenkään tuo kartta ei todista sitä että JOKA PAIKASTA laitetaan lähärit pihalle ja korvataan heidät saikuilla, niin kuin yritit yleistää. Ja mä en tiedä, katsotko silti eri karttaa, sillä lähärin kohdalla tais olla aika fifty fifty, että kysyntä ja tarjota kohtaa, eli oli tuossa "tasapainossa" -kohdassa. Vähemmistö kuitenkin kartassa (ainakin mun silmään) oli, että on "ylitarjontaa". Vai onko sulla nyt edelleen joku käsitys, että kys = koko suomi?

Minusta taas on uskomatonta, että te suosittelette kouluttautumaan lähihoitajiksi myös niillä alueilla, joilla töitä ei ole :D Meidän osastolle yhteen sijaisuuteen oli yli 100 hakijaa! Ja työttömiä on vielä enemmän tässä kunnassa. Ihan ensimmäisessä viestissänikin sanoin, että katsoisin tarkkaan mikä on oman alueen työllistyvyys. Mutta teidän mielestä sitä ei kannata tehdä koska työttömiä lähihoitajia ei ole, vaan tilastot vääristää.

Ja myönnän, että ekassa viestissä oli liikaa yleistetty kun sanoin "kehäkolmosen ulkopuolella". Ihan yhtälailla yleistystä tehtiin toiseen suuntaan: täällä ei ole työttömiä joten missään ei voi olla (totuus on kuitenkin toinen). Ja puhun nyt kokemuksesta, koska oma mies on lähäri.

Minusta taas on uskomatonta, että te suosittelette kouluttautumaan lähihoitajiksi myös niillä alueilla, joilla töitä ei ole :D Meidän osastolle yhteen sijaisuuteen oli yli 100 hakijaa! Ja työttömiä on vielä enemmän tässä kunnassa. Ihan ensimmäisessä viestissänikin sanoin, että katsoisin tarkkaan mikä on oman alueen työllistyvyys. Mutta teidän mielestä sitä ei kannata tehdä koska työttömiä lähihoitajia ei ole, vaan tilastot vääristää.

Tottakai tämä kannattaa tehdä JOS ei ole valmis muuttamaan työnperässä muualle, tämähän on ihan päivänselvää jokaisessa muussakin ammatissa..

100% työllisyyttä ei IKINÄ tulla näkemään millään alalla se nyt vaan on ihan fakta eikä tämä välttämättä riipu millään tavalla siitä etteikö olisi työpaikkoja vaan siitä ettei kaikista ihmisistä ole työelämään.
Noi luvut kertovat aika selkeästi mikä on tilanne ja tulevaisuudessahan tuon alan työtarjonnan oletetaan kasvavan todella paljon.

Olet muuten aika kätevä kääntämään keskustelun päälaelleen... :D Missä kohtaa ap mainitsi, millä alueella hän asuu? ;) Ja toiseksi - hän sanoi, ettei voi saikun töitä tehdä tällä hetkellä. Joten miksi sinä itse kehoitat lukemaan ammatin, mitä hän ei voi tehdä? Olet olevinasi kovin fiksu, mutta lukutaito näyttää olevan vielä hakusessa. Pikkusen harjoittelua, niin kyllä se siitä... ;)

Minusta taas on uskomatonta, että te suosittelette kouluttautumaan lähihoitajiksi myös niillä alueilla, joilla töitä ei ole :D.

Kuka suosittelee? Itse ainakin sanoin että kyllä se on sitten sieltä alueilta muualle lähdettävä, jos lähihoitajan hommia (tai ylipäänsä mitään hommia) aikoo tehdä. Meillä on Suomessa alueita jossa ei ole töitä, ei ihmisiä, ei palveluita. Onko tämä nyt joku yllätys jollekulle? Ei ainakaan pitäisi olla siellä asuville. Johan palvelut ja sitä myöten työt on jo vuosia siirtyneet kasvukeskuksiin eikä se lähihoitajien ulossavustaminen sairaalasta sekään ole mikään uusi uutinen ja juttu. Ja itse ainakin olen selvittänyt työmahdollisuudet jo ennen opiskeluun hakua, ja näin mielestäni suosittelin muitakin tekemään ? Eikö se ole itsestäänselvää?!!!!

"Ja puhun nyt kokemuksesta, koska oma mies on lähäri. "

Niin minäkin puhun, koska OLEN lähäri.

Piti käydä tavaamassa tuo aloitusviesti. Siellä sanottiin ettei voi tehdä vuorotöitä, mutta varmaan tämä lukihäiriö ja tyhmyys estää ymmärtämästä miksi ei voisi tehdä sairaanhoitajana päivätöitä, vaan ainut vaihtoehto on päiväkoti :/

Piti käydä tavaamassa tuo aloitusviesti. Siellä sanottiin ettei voi tehdä vuorotöitä, mutta varmaan tämä lukihäiriö ja tyhmyys estää ymmärtämästä miksi ei voisi tehdä sairaanhoitajana päivätöitä, vaan ainut vaihtoehto on päiväkoti :/

On kyllä vakavaa laatua toi sun lukihäiriö, kun ei täällä sellaistakaan ole väitetty että pk olisi AINOA mahdollinen vaihtoehto. On vaan todettu että iso osa sh:n töistä on vuorotyötä (läheskään kaikki halukkaat ei saa sitä päivätyötä), ja lähihoitajan päivätöistä on annettu esimerkiksi mm. päiväkodit, koulut, kerhot, hammashoitajan JA aspan duunit. Jotka on lähes aina päivätyötä, ei vuorotyötä. Mutta saitpa senkin väännettyä väärinpäin.

Yhteistyössä