Opiskelu aikuisena taitaa olla rahallisesti mahdotonta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten on?

Vieras
Haluaisin täysin vaihtaa alaa ja opiskella lähihoitajaksi. Taitaa kuitenkin olla rahallisesti mahdotonta. Taustaa: Nykyisessä työpaikassa olen ollut 4 kk (sitä ennen pitkiä työsuhteita mm. tätä edellinen 13 vuotta). Oppisopimustakin olen miettinyt ja kyselinkin jossain vaiheessa n. puoli vuotta sitten, silloin ainakin oli vastaus, että kaupunki ei ainakaan ota, koska ei rahaa. Laitoin avoimen hakemuksenkin jokuseen paikkaan, ei vastauksia. Tietääkö joku pääkaupunkiseudulla (Espoo/Helsinki) paikan, johonka otettaisiin oppisopimukseen? Paikka pitäisi lisäksi olla sellainen, jossa voisin tehdä vain päivävuoroa. Taitaa olla mahdoton ajatus??? En pysty tekemään vuorotyötä, koska nuorin lapsi vasta 5 v ja erityislapsi. Opintolainaa en halua ottaa. Nyt maksan asuntolainaa vielä 8 vuotta. Paljonko nykyään on opintotuki aikuiselle, joka on naimisissa, lapset 5, 16 ja 18 v. ? Onhan noita sivustoja netissä, mutta jos joku osaisi suoraan vastata? Miehen tulot ovat suht hyvät, mutta eivät mitenkään riitä, jos alan opiskelemaan, nytkin juuri ja juuri pärjätään, kun oma palkkani pieni.

Lukekaapa tämä, jonka kopioin:

Aikuiskoulutustuen saaminen edellyttää, että

olet ollut vähintään 8 vuotta työelämässä työntekijänä tai yrittäjänä
nykyinen työsuhteesi tai päätoiminen yritystoimintasi on kestänyt vähintään vuoden
olet työstäsi opintovapaalla
et saa muuta tukea opintoihisi.

Taitaa tyssätä tuohon, koska nykyinen työsuhteeni on kestänyt vain 4 kk.

nykyinen työsuhteesi tai päätoiminen yritystoimintasi on kestänyt vähintään vuoden

Hae sitten vuoden päästä.

Niin mutta siis ei tarvitse tuota aikuiskoulutustukea, vaan nykyään saat opiskella työttömyyskorvauksella, toki sun pitäisi sitten irtisanoa työsi ilmeisesti?

lihoitaja on kyllä aika huono alavalinta jos et pysty vuorotytä tekemään, missä ajattelit sitten tehdä töitä? vai ajattelitko että pystyt tekemään vuorotöitä sitten kun tuo 5v on vanhempi? en tiedä sako nämä yksityiset ottaa oppisopimuksella, esim esperi hoivakodit tai medonellakin taitaa olla nykyisin omia hoivakoteja. yksityiset päiväkodit? olisitko suuntautumassa vanhusten hoitoon vaai lapsiin vai mihin?

lihoitaja on kyllä aika huono alavalinta jos et pysty vuorotytä tekemään, missä ajattelit sitten tehdä töitä? vai ajattelitko että pystyt tekemään vuorotöitä sitten kun tuo 5v on vanhempi? en tiedä sako nämä yksityiset ottaa oppisopimuksella, esim esperi hoivakodit tai medonellakin taitaa olla nykyisin omia hoivakoteja. yksityiset päiväkodit? olisitko suuntautumassa vanhusten hoitoon vaai lapsiin vai mihin?

No lähihoitaja voi toimia monessakin paikassa päivätöissä ja suuntautumisella ei ole merkitystä työpaikan saannissa

Herää kysymys, että voiko perusopintoja suorittaa monimuoto-opiskeluna? Eli sillon et ole lähitunneilla, kun kerran pari viikossa ja lopun ajan voit käyttää esim. työntekoon, jolloin talous ei kärsi. Meilläpäin sitten taas noita erikoistumisopintoja voi kyllä opiskella monimuotona ( koska itsekin tällä hetkellä "luen" yhden erikoistumisjakson lisää vanhaan lh-pohjaani ) esim. vammaispuoli, sahu, lapset ja nuoret ja aspa, mutta enpä ole tullut kysyneeksi, että voiko nuo perusopinnot mennä samoin. Ja voiskohan tässä kikkailla, eli opiskella sillä työkkärin rahalla sen max 2vuotta ja sitten mennä erikoistumisen monimuotona, jolloin pystyt taas menemään töihin rahoittaaksesi sen vuoden... Siis jos ei tuo oppisopimuspaikka löydy.

Kävin lukemassa tuota opiskelua työttömänä. Minun siis pitäisi irtisanoa ensin itseni. Kauankohan tuota etuutta maksetaan, kun opiskelu kestää kuitenkin 3 vuotta? Tietääkö joku? Vastaan vielä, että lähihoitajanakin olisi tarkoitus etsiä päivätyötä, onhan niitäkin paljon.

[QUOTE="vieras";24159027]No lähihoitaja voi toimia monessakin paikassa päivätöissä ja suuntautumisella ei ole merkitystä työpaikan saannissa[/QUOTE]

No, ehkä ei paikoissa, jossa on niin kova pula, että töihin kelpaa kuka vaan ( tyyliin vanhainkoti ), mutta kyllä tuo suuntautuminen merkkaa aika paljon valinnassa. Vai ottaisitko itse esim. vammaisten hoivakotiin aspaan suuntautuneen hoitajan, jolla ei ole vammaistyöstä mitään kokemusta, jos samaan aikaa kuitenkin hakijana on nimenomaan vammaisiin suuntautunut lh? Ei varmaan tarvitse sanoa, kumpi paikan saa... :whistle:

tää kiinnostaa muakin. mulla lähärin perusopinnot suoritettu ja nt mietin voiinko lähteä opiskelee viimesen vuoden työttömystuella...työkkäristä kysymällä tietysti selviää...

peesi.

Kävin lukemassa tuota opiskelua työttömänä. Minun siis pitäisi irtisanoa ensin itseni. Kauankohan tuota etuutta maksetaan, kun opiskelu kestää kuitenkin 3 vuotta? Tietääkö joku? Vastaan vielä, että lähihoitajanakin olisi tarkoitus etsiä päivätyötä, onhan niitäkin paljon.

Työtön hakija saa opiskella päivärahan turvin korkeintaan 24 kuukautta eli 2 vuotta, sen jälkeen pitää olla opintotuella tai valmistua siksi. Ja eivät anaa opiseklulupaa välttämättä, ellei se opiskelu vie eteenpäin ja vahvista työllisyyttä. Eli riippuu mikä sulla on pohjakoulutus. Itse olen opiskelemassa restonomiksi, alla vanha teknikkotutkinto ja opiskelen monimuotona.

Minä en tajua tämmöistä, että ihan yhtäkkiä tulee aivan jumalaton kiire polkaista käyntiin joku loppuelämää koskeva projekti ja sitten ei pystytä enää odottamaan sekuntiakaan:O Jos ei heti onnistu, niin sitten lyöt hanskat tiskiin, vai? Yleensä kouluihin ei edes niin vain kävellä sisään vaan on hakuajat kahdesti vuodessa.

[QUOTE="vieras";24159088]No, ehkä ei paikoissa, jossa on niin kova pula, että töihin kelpaa kuka vaan ( tyyliin vanhainkoti ), mutta kyllä tuo suuntautuminen merkkaa aika paljon valinnassa. Vai ottaisitko itse esim. vammaisten hoivakotiin aspaan suuntautuneen hoitajan, jolla ei ole vammaistyöstä mitään kokemusta, jos samaan aikaa kuitenkin hakijana on nimenomaan vammaisiin suuntautunut lh? Ei varmaan tarvitse sanoa, kumpi paikan saa... :whistle:[/QUOTE]

Multa ei ole ikinä kysytty suuntautumista, ja en ole ollut suuntautumistani vastaavissa paikoissa. Kyllä enemmän vaikuttaa aikasempi työkokemus ja persoona, kun se puolen vuoden suuntautuminen, mikä mulla oli

Vaatii aina työvoimapoliittisen selvityksen että myönnetään (jos myönnetään) ja pitää todistaa opintojen eteneminen, mikä voi kyllä olla hankalaa jonkun gradun kanssa.

No kuukausittain etenemistä toki vaikea seurata, mutta mikseivät voisi tehdä niin, että köntässä myönnettäisiin esim. 6kk tukea ja tämän jälkeen gradu 30op pitää olla paketissa ja pisteet näkyvillä tai muuten perittäisiin rahat takaisin.

Minä en tajua tämmöistä, että ihan yhtäkkiä tulee aivan jumalaton kiire polkaista käyntiin joku loppuelämää koskeva projekti ja sitten ei pystytä enää odottamaan sekuntiakaan:O Jos ei heti onnistu, niin sitten lyöt hanskat tiskiin, vai? Yleensä kouluihin ei edes niin vain kävellä sisään vaan on hakuajat kahdesti vuodessa.

Olen suunnitellut tätä uravalintaa jo vuosia, jo aikaa ennen lapsia, jolloin minulla oli jo merkantin paperit taskussa eli ei ole kyse mistään päähänpistosta. Nyt vain huomasin, että kyseiseen koulutukseen on vielä vapaita paikkoja jäänyt yhteishaun jälkeen. Lisäksi nykyinen työpaikkani, jonne siis menin 4 kk sitten, ei ollutkaan ihan sitä mitä luvattiin. Uusi aloittava yritys, jossa minulle luvattiin lähinnä päivätyötä; eivät kuitenkaan ole saaneet asiakkaidensa kanssa sopimuksia sovittua täysin niin kuin piti ja työt ovat syksyä kohden menossa enempi ja enempi kohti iltavuoroa, mikä ei taas minulle sovi. Ehkä nyt olisi aika tehdä haaveesta opiskelun suhteen totta.

[QUOTE="vieras";24159027]No lähihoitaja voi toimia monessakin paikassa päivätöissä ja suuntautumisella ei ole merkitystä työpaikan saannissa[/QUOTE]

Työpaikan voi toki saada eri suuntautumisella, ja vakituisenkin jopa esim. vanhuspuolella jossa kova pula hyvistä työntekijöistä. Mutta esim. Vantaalla ei vakinaisteta päiväkoteihin jos ei ole suuntautunut lapsiin ja nuoriin.

Ap:lle meinasin ensin ehdottaa monimuotokoulutusta, mutta se veisi kyllä monta iltaa viikossa (eikä se tainnut onnistua lapsen takia). Aikuispuolella lh-koulutus kestää muuten 2 vuotta, ainakin meillä iltalinjalla. Itse jatkoin päivätyötäni normaalisti, kävin iltaisin koulua ja tein osan harjoitteluista viikonloppuisin ja lomilla. Samalla nostin vieläpä useilta kuukausilta vuodessa opintotukea, koska tuloni pienet. Vaati paljon perheeltä, mutta nyt helpottaa, ja syksyllä valmistun.

Yhteistyössä