Opiskelu ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija'

Vieras
Miten olette saaneet yhteensovitettua opiskelun ja lapset? Itselläni on jo yksi lapsi 1v ja ja amk opiskelut kesken... ja nyt haaveissa olisi toinen lapsi eikä millään jaksaisi odottaa valmistumiseen asti, kun koulua on kuitenkin vielä 3vuotta jäljellä! Mitenhän opiskelu tulee sujumaan kahden pienen lapsen kanssa? nytkin olen puolivuotta käynyt koulussa esikoisen ollessa hoidossa, niin aika paljon koulusta on tullut poissa oloja lapsen sairastelun takia ja kursseja suorittamatta... Amk:ssa on vielä se huonopuoli verrattuna esim. yliopistoon, että kurssit käydään luokan kanssa ja jos jotain jää suorittamatta niin ne käydään sitten jonkun toisen luokan kanssan( ja ne on saatava mahtumaan omaan lukujärjestykseen)!

Onko kellään rohkaisevia kokemuksia? onko tässä mitään järkeä tehdä lapsia opiskelu aikana, vai olisiko kannattanut odottaa valmistumiseen?

Sekin hermostuttaa kun opiskelut senkun venyvät ja venyvät...ja ikää ehtii kertyä ennen kuin valmistun...

Lisäksi vielä, siis, mies on meillä töissä ja olemme vähän yli parikymppisiä...=)

Heippa!

Mulla on itellä 3 lasta ja opiskelut vielä pahasti kesken. Nyt on kyllä turha haaveillakkaan että voisin koulua käydä, kaksoset on 2v2kk ja kuopus 2kk. Aikamoista hulinaa tämä on ja päivästä ei jää tuntiakaan ylimääräistä aikaa joten koulu saa odottaa siihen asti että lapset menee päiväkotiin.
Mä suosittelisin että käyt vielä vähän aikaa ainakin koulua ennenkun teette lisää lapsia. Opiskelutkin varmasti sujuvat paremmin kun on enemmän aikaa lukea. Tosin sitten kun se vauvakuume iskee ni eihän siihen oikein mikään muu auta kun vauva.
Mä kyllä valitsisin nyt toisin jos olisi mahdollisuus. Olisin kyllä ensin käynyt koulun ja vasta sitten lapset, mutta nyt on tehtävä vaan vaikeimman kautta.
Tsemppiä sulle!

Täällä kans tehään "vaikeimman" kautta ;) 2 lasta ja opiskellaan. Aika hyvin saa organisoida ajan käyttöö varsinkin jos on lasten kanssa vielä kotona.. Mulla kyllä onnistu jokunen kurssi tehä äitiyslomallakin että kyllä se onnistuu. Voi ilmottautua läsnäolevaks ja tosiaan suoritella vaan jotain nostamatta opintotukee ellei sit oo niin ahkera että saa senki vielä siihen päälle. Keväällä kun lapset lähti hoitoon niin tein ennätysmäärän kursseja alta pois. Kävin joitain muiden ryhmien ja aikuispuolen mukana (AMK:ssa siis) vuodessa sain kasaan reilu 70op vaikka se normaali ois sen 60 :D ja vielä kiitettävin arvosanoin. Opiskelen insinööriksi.

mulla 2 pientä lasta ja opiskelut kesken, tosin vuosi onneksi enää jäljellä. tämä vuosi oli hankalaa kun vauvaa ei tietenkään hoitoon saanut, koulussa läsnäolopakko ja MLL-hinnat liian kalliit, joten läheisten tukiverkko on ollut kovassa käytössä ja olen saanut hommat hoidettua hyvin. pakko oli siis palata miltei suoraan synnäriltä kouluun kun pitää ehtiä ensi kevääksi valmistua!

kannattaa vaan tosiaan järjestää niin, että kotona ei tarvitse tehdä mitään niin onnistuu.

jos sulla on vielä 3 vuotta jäljellä niin mieti tarkkaan onnistuuko kahden kanssa. entäs jos uusi vauva ei nuku öitä ollenkaan vauvana tai vielä 1-vuotiaanakaan? tai jos nyt jäät äippälomalle, voitko itsenäisesti opintojasi suoritella kotoa käsin? miten saat harjoittelut järjestettyä? onko sulla syystä tai toisesta kiire valmistua?

Täällä kaks lasta ja opiskelut kesken. Tosin kolmas "ammatti" tulossa, joten ei ihan niin paniikki valmistumisesta :). Ekan kanssa suoritin kandin tutkinnon loppuun ja nyt on kaks ja maisteriks menee vielä ainakin vuosi tai enemmän aktiivista opiskelua. Vaikka tämä toinen ukkeli on vasta 2kk niin osaan jo nyt päätellä, että huomattavasti hankalampaa on asioita järkätä kahden kanssa. Haaveilin jopa äitiysloman ja hoitovapaan aikana tekeväni gradun mutta taitaa jäädä tekemättä. Toinen on meillä huomattavasti vaativaisempaa sorttia, joten jos sama tahti jatkuu kuin mitä alku on ollut niin vie enemmän "aikaa" ja voimavaroja tämä toinen.

Toisaalta opiskellessa on niin paljon myös noita plussia (elämä avoin ja aikataulut suht joustavat), että itse tein lapset mielelläni tänä aikana. Eli jos olisin sinä, koittaisin saada opinnot ainakin vähän eteenpäin ja jättää korkeintaan sellanen mukava loppurutistus toisen lapsen syntymän jälkeen tahkottavaksi. :)

Yhteistyössä