Opiskelu, työssäoppimisen ahdistavuus ja paineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmäkö?

Vieras
Olen opintojeni loppusuoralla ja työssäoppimisjaksolla. Olen ollut työssäoppimassa jo pitkään ja nyt alkaa kohta näyttöviikko häämöttää, no nyt sitten ohjaajat alkavat kyseenalaistamaan osaamiseni ja aikaisemmin ei ole tullut mitään palautetta aiheeseen liittyen.

Itse koen että olen toiminut ihan oikein ja hommat on hallussa mutta nyt aloin epäilemään itseäni tämän palautteen myötä, miksi palaute ei ole tullut silloin kun se on ollut ajankohtaista? Miksi nyt muutamaa päivää ennen näyttöviikkoa? Tää on mulle tosi ahdistava tilanne kun musta alkaa tuntuu siltä että en tiedä mitä multa vaaditaan näytössä, omasta mielestäni osaan sen mitä pitää mutta kun hommaa lähdetään kyseenalaistamaan, alan itsekkin epäröidä. Olen ollut jo monessa työssäoppimispaikassa ja monessa näytössä, aina olen saanut hyvää palautetta siitä että osaan realistisesti arvioida omaa osaamistani ja näytöistä aina suoriutunut kiitettävällä arvosanalla.

Onko tässä työssäoppimispaikassa vaan asetettu saavuttamattomat tavotteet opiskelijoiden osaamiselle vai onko mun oma itsearviointi pettänyt näin pahasti? Täällä paikassa oli jossain vaiheesa tullut ilmi varkaustapaus johon ei koskaan löytynyt syyllistä, olen alkanut epäilemään että minua epäillään tästä koska olen ns. "ulkopuolinen" en ole tätä asiaa suoraan kysynyt koska uskon että ajattelutapa on se että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, ja ei, en ole mitään koskaan varastanut. Itse epäilen että voisiko kyse olla siitä että kaikki ajattelee minun olevan syyllinen ja nyt halutaan sitten kostaa tämä näin.

Mä en haluais mennä näyttöön tuonne enää ollenkaan tämän jälkeen mutta enpä tiedä missä muuallakaan näyttöä voisin suorittaa kun vaatisihan se nyt ensin sitä työssäoppimista että voisi sinne näyttöön mennä ja näyttö tosiaan alkaa muutaman päivän päästä.

En tiedä oliko tällä avautumisella mitään ideaa mutta pakko vaan jonnekkin purkaa...

Odotukset ja arvostelu koventuvat kokemuksen myötä. Luultavasti ohjaajasi ovat hieman ammattitaidottomia, mutta keskimäärin arvostelun lisääntyminen tarkoittaa ihan päinvastaista kuin tulkiset sen olevan: olet kehittynyt ja epäammattimaiset ohjaajat vievät sinua eteenpäin kritisoimalla sinua enemmän.

Olen keskustellut opettajan kanssa ja opettaja lupasi että työssäoppimisen arvioinissa palataan tähän että miksi palautetta ei ole annettu ajallaan ja miksi ei ole opiskelijaa ohjattu toimimaan toisin jos toiminnassa on havaittu puutteita ohjaajan sanoja lainaten "jossain vaiheessa".
Valitettavasti en usko tämän muuttavan mitään, arvosanani työssäoppimisesta tulee kärsimään, sen ohjaajakin myönsi.
Näyttöön menemiselle ei kuulemma estettä ole mutta kyllä tämmösellä luodaan niin kovat paineet sinne näyttöön menemiselle että mulla on oma epäily että vaatimustaso on niin kova etten siitä suoriudu vaikka kaikkeni yrittäisin.

Oo onnellinen että kyseenalaistavat nyt ennen näyttöä! Mulle ei yhdessä paikassa puhuttu mitään negatiivista, mutta sitten näytön arvioinnissa annettiin tulla ja kunnolla, itku tuli silkasta järkytyksestä kun aikuinen ihminen, paikan sosiaaliohjaaja HUUSI mulle ja haukkui. Mielestäni en todellakaan ansainnut tuota kohtelua vaan hällä oli mua vastaan alun alkaenkin jotain, suhtautuminen oli sellaista. Niin ja arvosanaksi tuli tyydyttävä :( terv. ikuisesti katkera

No olen kyllä kuullut noista ylilyönneistä mutta koen että tässä kohtaa on toimittu minua kohtaan väärin kun yks kaks annetaan palautetta jostain mitä oikein kukaan ei tiedä että mistä ja milloin.
Huoh, no jos arviointikeskustelussa on vastassa jotain pskaa niin sitten annan tulla minäkin, ja ihan tuutin täydeltä. Ei pidä ottaa opiskelijoita jos ei ole valmiuksia ohjata niitä. Mä en kuitenkaan pure jos mulle tulee jotain sanomaan ja osaan todellakin muuttaa toimintaani palautteen pohjalta, nyt mulla ei siihen enää ole mahdollisuutta kun ei palautetta ole kukaan antanut silloin kun se olisi ollut ajankohtaista.

Minulla kävi samoin. Tein kaikki tehtäväni, mutta yllätys yllätys ennen harjoittelun loppua sain kuulla, etten harjoittelua saa läpi. Olin harjoittelija ja samallla sijainen. Soitin itkun kans omalle opettajalle ja hän rauhoitteli. Seuraavana päiväna oli arviointikeskustelu ja paskaa satoi niskaan. Luuli etten tiennyt esim eha1 ja eha2 eroja. Yllätys oli suuri kun vastasin kysymyksiin. Lopulta sain hylätyn 3 alueesta. Kehtas vielä lähtiissä sanoa, että etkö voisi jäädä tänne kun jäämme pulaan jos lähdet. Tuumasin vaan et en todellakaan jää.
Tein puuttuvat hylätyt seuraavassa paikassa ja neljä näyttöä meni kiitettävästi läpi.
Kyllä oman koulun arvioija näkee nämä ihanat puukottajat. Mistä alasta muuten kyse?