Opiskelu työttömyysetuudella kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pam"

Vieras
Mulla olisi kaksi vuotta kestävä koulu edessä. Työkkärin kanssa sovittu että haen opiskelupaikkaa koska tarvitsen uuden ammatin. Mietin vaan että millaista paperihommaa yms. työkkärin kanssa tulee opiskelujen aikana? Kannattaisko suoraan hakea opintotukea? Onko kelalla jokin "koulutustuki" jota saa jos terveydellisistä syistä joutuu vaihtamaan ammattia? Lääkäri puhui tuollaisesta. Mikäli jollakin on erittäin huonoja kokemuksia työttöm.etuudella opiskelusta niin kertokaa.

Kyllä siitä hurja paperityö tulee, ei voi välttyä. Kaksi kertaa vuodessa pitää toimittaa yksi paperi työkkäriin (onneksi sitä ei tarvitse itse täyttää, koulu täyttää sun puolesta kun ojennat sen kanslistille). Paitsi, että nyt se taitaa muuttua, että itse voi täyttää edistymisensä netissä, joten paperin kiikuttamisen sijaan, pitää painella näppistä hetken aikaa.

Että todellisuudessa hirmu helppoa ja pelkkää hyvää sanottavaa :) Suosittelen ehdottomasti, jos siihen on mahdollisuus!

Ei tule mitään isoa paperihommaa todellakaan! Kaksi kertaa vuodessa lähetät sähköpostilla opintosuoritusotteen ja kerran kuussa haet työttömyysrahan niin kuin ennekin. Siinä kaikki. Itselläni ei ole kuin hyviä kokemuksia! Sen sijaan nyt v****taa, kun joudun kustantamaan loput opinnoistani (AMK) lainalla. Tämän kyllä tiesin etukäteenkin, mutta silti tympii. Lainaa nimittäin on jo entisistä korkeakouluopinnoista melko reilusti....

Kannattaa ottaa selvää myös siitä Kelan uudelleenkoulutuksentuesta(?), joka on mahdollista saada, jos olet terveydellisistä syistä "lopullisesti" työkyvytön koulutustasi vastaavaan työhön. Muistaakseni se on jopa rahallisesti kannattavampaa kuin ansiosidonnaisella opiskelu.

Pamin kautta mulle maksetaan omaehtoiseen opiskeluun tukea ja on ollut hyvin vaivatonta. Toki työkkäri vaatii ennen opiskelujen aloittamista hyvin perusteellisen selityksen siitä miksi pitäisi saada opiskella ja miten se edistää työnsaantimahdollisuuksia, mutta hyvillä faktoilla sekin meni helpolla lävitse. Ja täällä meillä ollaan työkkärissä eri nihilistejä!

Yhteistyössä