Opiskelu uuteen ammattiin töiden ohella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alaa vaihtamassa ehkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alaa vaihtamassa ehkä

Vieras
Olen harkinnut alan vaihtoa, ravintolatyöstä lastenhoitoon. Olen pyörittelyt ajatusta jo monta vuotta, ja nyt tuntuu siltä että olisin valmis. Lapsia minulla ei ole, mies kyllä löytyy, eli nyt olisi oiva tilaisuus alkaa opiskella. Mutta mietin vain, että haluaisin opiskella nykyisen työni ohella, koska opiskelijabudjetilla eläminen ei innosta :D
Teen vakituista päivätyötä, eli monimuoto-opiskelu iltapainotteisesti onnistuisi, mutta mietin, miten nämä pakolliset työssäoppimiset voisin suorittaa? pitääkö minun irtisanoa itseni sittenkuin työssäoppiminen alkaa?

Onko kenelläkää kokemusta alan vaihdosta, tai opiskelusta töiden ohella? Kuulisin erittäin mielelläni kokemuksia? Kiitos :)

[QUOTE="www";24835663]Mitä tutkintoa/alaa olit ajatellut? Siis "lastenhoitoa", mut tarkemmin? Ehän esim. pph:ksi tarvi tutkintoa (kai?)[/QUOTE]

Eli siis lastenohjaajaksi olen ajatellut, monimuoto-opiskeluna. Katselin noita opetussuunnitelmia ja niihi sisältyy tuo pakollinen työssäoppiminen, eli mahdoton yhtälö päivätyön kanssa. Mietin vain että miten te muut olette onnistuneet vaihtamaan alaa? :)

Minä olen opiskellut lähihoitajaksi päivätyön ohella. Tunnit iltaisin maanantai-torstai, joskus joku lauantai. Perusopintojen harjoittelut tein viikonloppuisin ja iltaisin, myös lomaviikoillani. Näiden onnistuminen riippuu ihan koulusta ja heidän halukkuudestaan sekä tietysti työharjoittelupaikkojen saatavuudesta.

Koulutusohjelmaopintojen harjoitteluista sain 8 viikkoa kuitattua työkokemuksella, ja toisen 8 viikkoa tein sitten ihan päivisin. Toimin perhepäivähoitajana, ja ajoitin tuon harjoittelun niin, että entiset hoitolapseni jäivät pois ja uudet aloittivat sitten harjoitteluni jälkeen. Kesälomalla noita harjoitteluja ei voinut tehdä, ainakaan meillä. Kesäkuun alussa olisi onnistunut, ja taas elokuun alussa. Muttei ainakaan heinäkuussa, koska opettaja valvoo harjoittelua ja hänen tulee olla saatavilla, eikä ainakaan meidän kunta anna opeille luoaa tehdä töitä heinäkuussa.

Jos perhepäivähoitajaksi haluat, voit aloittaa yksityisenä tai kunnallisena (mikäli tarvetta on) ja käydä perhepäivähoitajatutkinnon työsi ohella. Nämä on suunniteltu niin, että ne voi tehdä nimenomaan työn ohella. Toki oppisopimuskin on loistava vaihtoehto (vähemmän stressaava ainakin), mutta niitä paikkoja vaikea saada.

[QUOTE="a.p";24835677]Eli siis lastenohjaajaksi olen ajatellut, monimuoto-opiskeluna. Katselin noita opetussuunnitelmia ja niihi sisältyy tuo pakollinen työssäoppiminen, eli mahdoton yhtälö päivätyön kanssa. Mietin vain että miten te muut olette onnistuneet vaihtamaan alaa? :)[/QUOTE]

Lastenohjaajat tekevät kai pääsääntöisesti päivätyötä arkisin, joten harjoittelu ei ehkä onnistu kuten lh-opiskelijoilla voi onnistua. Onko harjoitteluja monta, ja onko ne pakko tehdä ns. suunnitelman mukaan, vai voiko ne tehdä aivan lopuksi? Onko sinulla mahdollista ottaa opinto-/virkavapaata harjoittelujen ajaksi? Yleensä ne harjoittelujaksot ovat melko lyhyitä, jos tulojen menetystä ajattelee. Etukäteen suunnitellen siitäkin selviää.

Minä olen opiskellut lähihoitajaksi päivätyön ohella. Tunnit iltaisin maanantai-torstai, joskus joku lauantai. Perusopintojen harjoittelut tein viikonloppuisin ja iltaisin, myös lomaviikoillani. Näiden onnistuminen riippuu ihan koulusta ja heidän halukkuudestaan sekä tietysti työharjoittelupaikkojen saatavuudesta.

Koulutusohjelmaopintojen harjoitteluista sain 8 viikkoa kuitattua työkokemuksella, ja toisen 8 viikkoa tein sitten ihan päivisin. Toimin perhepäivähoitajana, ja ajoitin tuon harjoittelun niin, että entiset hoitolapseni jäivät pois ja uudet aloittivat sitten harjoitteluni jälkeen. Kesälomalla noita harjoitteluja ei voinut tehdä, ainakaan meillä. Kesäkuun alussa olisi onnistunut, ja taas elokuun alussa. Muttei ainakaan heinäkuussa, koska opettaja valvoo harjoittelua ja hänen tulee olla saatavilla, eikä ainakaan meidän kunta anna opeille luoaa tehdä töitä heinäkuussa.

Jos perhepäivähoitajaksi haluat, voit aloittaa yksityisenä tai kunnallisena (mikäli tarvetta on) ja käydä perhepäivähoitajatutkinnon työsi ohella. Nämä on suunniteltu niin, että ne voi tehdä nimenomaan työn ohella. Toki oppisopimuskin on loistava vaihtoehto (vähemmän stressaava ainakin), mutta niitä paikkoja vaikea saada.

Kiitos vastauksestasi :) En kyllä pph:ksi ole ajattelut, iha päiväkotiin lastenhoitajaksi haaveilen :) Opiskeluillat eivät tuota minulle ongelmaa, mutta tuo työssäoppiminen mietittyttää, koska päiväkodit ovat arkisin pääsääntöisesti auki, ja taas itse teen töitä arkipäivät.
Mietin myös vaihtoehtoa, että opiskelen ensiksi tämän nykyisen työni ohella, ja sitten kun työssäoppiminen alkaisi, itrisanoudun työstäni, ja eläisin säästöillä sen työoppisisen ajan, ja sitten alkaisin etsiä lastenhoitajan töitä, eikö niitä jo ensimmäisen vuoden opiskelija saa?
anteeksi kun kirjoitan näin epäselvästi, toivottavasti saatte selvää :)

Lastenohjaajat tekevät kai pääsääntöisesti päivätyötä arkisin, joten harjoittelu ei ehkä onnistu kuten lh-opiskelijoilla voi onnistua. Onko harjoitteluja monta, ja onko ne pakko tehdä ns. suunnitelman mukaan, vai voiko ne tehdä aivan lopuksi? Onko sinulla mahdollista ottaa opinto-/virkavapaata harjoittelujen ajaksi? Yleensä ne harjoittelujaksot ovat melko lyhyitä, jos tulojen menetystä ajattelee. Etukäteen suunnitellen siitäkin selviää.

20 opintoviikkoa on työssäoppimista, ja ne pitää ne tehdä ymmärtääkseni vielä pätkissä eri paikoissa. voi kun on vaikeeta tää alan vaihto :(

Uusimmat

Yhteistyössä