Opiskelu yliopistossa lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumeilija

Vieras
Semmoista mietin että minkälaisia kokemuksia teillä on siitä että saatte lapsen kesken opiskelujen, lähinnä korkeakoulutasoa tarkoitan? Onko äippäloman jälkeen opiskelu paljon hankalampaa kuin ilman lasta? Oletuksena että on isäkin kuvioissa joka töissä, ja koulua jäljellä vielä vuosia vuosia (lääkis), kuulostaako hullulta? Kommentteja voi antaa vaikkei oletukset samat, lähinnä kiinnostaa se kuinka lapsen kanssa voi opiskella jos se on päivähoidossa koulupäivän ajan, ja isä voi katsoa lasta vaikka iltaisin kun itse lukee.

Kiitos!!

Minä luen yliopistossa ja nuorin on nyt 4 kk.
Synnäriaikana olleet tentit jäi väliin, muuten on sujunut normaalisti.
Luulen että se on pitkälti kiinni millaisia aineita on. Läheskään kaikki kurssit eivät vaadi läsnäoloa, tenttiminen riittää.
Onnea odotukseen.

Sain kaksoset kesken yo opintojen, kolmantena vuonna. Pois yo.lta olin lukuvuoden. Tein kuitenkin sen vuoden aikana kirjatenttejä ja esseitä voimien ja innostuksen mukaan. Sain tehtyä tosi kivasti, lukeminen ja tenttiminen oli myös tärkeä henkireikä vaippasirkuksessa. Lapset menivät päiväkotiin 1v 3kk ikäisinä, jolloin jatkoin täysipäiväisesti opiskelua. Yleensä Lapset olivat päiväkodissa n. 6 tuntia päivässä. Toisinaan vähemmän, toisinaan enemmän.

Työteho kasvoi uskomattomasti. Enää ei istuttu kahviloissa 2 tuntia päivässä, vaan tein koko päivän töitä. Illat pyhitin yleensä lapsille. Joskus yöt meivät lukiessa. Kuitenkin valmistuin 5 vuodessa n.300 ov.lla.

Kaiken kaikkiaan opiskelujen ja vauvojen yhdistämisestä minulla on vain hyviä kokemuksia. Päivät ovat lyhyempiä kuin työelämässä, joustoa voi tehdä itse omaan aikatauluun, ja todellakin työteho kasvaa. Motivaatio on kaiken kaikkiaan aivan eri luokkaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 10:34 vieras kirjoitti:
Sain kaksoset kesken yo opintojen, kolmantena vuonna. Pois yo.lta olin lukuvuoden. Tein kuitenkin sen vuoden aikana kirjatenttejä ja esseitä voimien ja innostuksen mukaan. Sain tehtyä tosi kivasti, lukeminen ja tenttiminen oli myös tärkeä henkireikä vaippasirkuksessa. Lapset menivät päiväkotiin 1v 3kk ikäisinä, jolloin jatkoin täysipäiväisesti opiskelua. Yleensä Lapset olivat päiväkodissa n. 6 tuntia päivässä. Toisinaan vähemmän, toisinaan enemmän.

Työteho kasvoi uskomattomasti. Enää ei istuttu kahviloissa 2 tuntia päivässä, vaan tein koko päivän töitä. Illat pyhitin yleensä lapsille. Joskus yöt meivät lukiessa. Kuitenkin valmistuin 5 vuodessa n.300 ov.lla.

Kaiken kaikkiaan opiskelujen ja vauvojen yhdistämisestä minulla on vain hyviä kokemuksia. Päivät ovat lyhyempiä kuin työelämässä, joustoa voi tehdä itse omaan aikatauluun, ja todellakin työteho kasvaa. Motivaatio on kaiken kaikkiaan aivan eri luokkaa.
Ihan totta 300 ov ja 5 vuotta?

Kiitos paljon vastauksista! Vaikka en ihan heti yritäkkään raskaaksi avomieheni kanssa, niin en ole odottamassa opiskelujani loppuun, paitsi jos luonto tulee väliin. Mulla vaan ei ole luultavasti samalla tavalla mahdollisuutta tenttiä kuin monella muulla alalla kun siinä vaiheessa kun lähden mammalomalle olen jos siirtynyt klinikkaan (lääkis) joten siellä käsittääkseni kuuluvat sairaalassa kierrot jne. Tosin voihan olla jos pääsee joillain kursseilla käymään siellä sairaalalla niin voi tenttiä sen kirjallisen osuuden. Ja ei mua se menetetty vuosi niin haittaa, kunhan pääsee mukaan sen vuoden jälkeen.

Katsotaan nyt milloin sitä uskaltaa alkaa yrittää,kuumetta pukkaa mutta aikaahan mulla iän puolesta vielä on (21v). Ollaan seurusteltu ukon kanssa jo yli 4 vuotta niin kyllä se perheenlisäys olisi toivottavaa jo ennen kuin valmistun! Tuntuu vaan että olisin "musta lammas" jos nyt pamahtaisin paksuksi (niinhän se tapahtuu aina ;) ) muut viettää railakasta opiskelijaelämää ja alottelevat uusia parisuhteita, eikä lapsi ole vielä vuosiin ajankohtainen asia. No, eiköhän meidänkin kurssilaisilla ala masuja kasvaa viimeistään ensi vuonna B)

Mulla oli reilu vuosi yliopisto-opintoja jäljellä, kun lapsi syntyi. Olen hoitanut lasta kotona ja opiskellut samalla loppuun hitaampaa tahtia. Opiskelu on ollut mun henkireikä, sen avulla olen jaksanut kotiäitinä 3 vuotta. Tuntuu kyllä, että opiskelu ennen lasta ja lapsen jälkeen on kaksi ihan eri asiaa! Äitinä käyttää aikansa paljon paljon tehokkaammin kun on pakko. Opiskelu joustaa eri tavalla kuin työ, joten mun mielestä opiskelu ja lapsen kotihoito on ihan toimiva yhdistelmä.

Yhteistyössä