Oppiiko lapsi lyömään "itsestään"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami pohjoisesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami pohjoisesta

Vieras
Meidän 2v 3kk tyttö on alkanut suuttuessaan läpsiä lujaa sekä minua että miestä. Huitaiseen kädellään suoraan naamaan, päähän, milloin mihinkin. Me emme ole koskaan lyöneet lastamme, emme tukistaneet, antaneet luunappeja tai mitään muutakaan fyysistä väkivaltaa.

Näihin tytön väkivaltapurkauksiin olemme suhtautuneet siten että olemme estäneet häntä tekemästä niin ja rauhoittaneet esim. sylissä pitämällä jotta aggressiokohtaus menee ohitse.

Mietin vain, että onko aggressiivisuus ihan "sisäsyntyistä" vai onko lapsi oppinut tämän läpsimisen esim. päiväkodisssa? Muilta lapsilta? Kerran olen lasta hakiessa nähnyt, miten yksi viisi-vuotias poika sai aivan hirveän hepulin ja läpsi ja potki sekä tarhantätiä että äitiään minkä vain kykeni...

Kyllä on osittain "sisäsyntyistä". Saa huitomalla aikaan sussa reaktion (on huomannut tämän) ja siksi käyttää sitä. Kiellä vaan määrätietoisesti ja tiukasti. Meillä kanssa 1v3kk pieni huitoja. ja taatusti ei ole eläessään minkäänlaista tai kehenkään kohdistuvaa lyömistä nähnyt.

Minä myös mietin tätä. Meillä 2 v tyttö jota ei kyllä koskaan ole läpsitty tms ja nyt eilen kävi tuttava lapsensa kanssa jolle oma lapseni hermostui kun koski hänen leluihinsa ja läpsäisi sitten monta kertaa kiukkuissaan.
Luulen että on sisäistetty asia että kiukkuissaan purkaa tunteitaan lyömällä. Kun eihän pikkulapsi ole edes sanallisesti niin lahjakas että osaisi kertoa kiukkuaan.

Vihan tunteminen on varmasti sisäsyntyistä ja merkki siitä, että lapsi on ihminen. Pieni ihminen ei osaa kanavoida ja käsitellä sitä vihaa.

Siksi hänelle pitää opettaa asia, kielellistää itse puhelemalla lapsen kiukunpuuskan aikana, että minä tiedän, että sinua harmittaa kovasti kun tämä ei nyt onnistunut ja kun kenkä ei mene oikein jalkaan, mutta harjoittelemalla se sitten aikanaan menee. Ja sinua saa kyllä harmittaa oikein kovasti, äitiäkin joskus harmittaa asiat, mutta lyöminen on kurjaa, voit vaikka mennä sohvalle lyömään tyynyä, jos oikein kovasti itkettää ja on pahamieli.

hmmm. meillä tyttö 1v2kk läpsäisee mua ja huutaa nasevasti ÄÄÄ. kun haluaa huomion. Ja meillä ei ole tosiaan lasta läpsitty yms. Tästä tavasta yritetään lasta opettaa pois:sanon ei ja kävelen tieheni,enkä huomioi...

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Vihan tunteminen on varmasti sisäsyntyistä ja merkki siitä, että lapsi on ihminen. Pieni ihminen ei osaa kanavoida ja käsitellä sitä vihaa.

Siksi hänelle pitää opettaa asia, kielellistää itse puhelemalla lapsen kiukunpuuskan aikana, että minä tiedän, että sinua harmittaa kovasti kun tämä ei nyt onnistunut ja kun kenkä ei mene oikein jalkaan, mutta harjoittelemalla se sitten aikanaan menee. Ja sinua saa kyllä harmittaa oikein kovasti, äitiäkin joskus harmittaa asiat, mutta lyöminen on kurjaa, voit vaikka mennä sohvalle lyömään tyynyä, jos oikein kovasti itkettää ja on pahamieli.

Tämä oli hyvä konkreettinen neuvo!
Niin, ja aggressiivisuus on kaikissa ihmisissä, myös pikkulapsissa.

Yhteistyössä