Oppisopimuskoulutus. Kellään kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti joka ei ole vielä ollut työelämässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti joka ei ole vielä ollut työelämässä

Vieras
Mikä oli palkka siltä ajalta?
Luin että oppisopimuskoulutuksen ajalta saa työehtosopimuksen mukaisen palkan. Siis mitä tuo tarkoittaa?

Samaa palkkaa saisit ku ilman oppisopimustakin.
Mille alalle meinasit? Mä tein niin että hain yhteen paikkaan ihan muuten vaan ilman koulutusta ja ilman mitään ammattitutkintoa ja pääsin, myöhemmin ehdotin oppisopimusta.
Oppisopimuspaikkaa on joskus vaikee saada, mieluummin ottavat tavallisen työntekijän, jolle pikainen koulutus työhommista riittää. Riippuu todellakin siitä alasta paljon.

OHO! Mulla ollut koko ajan sellainen käsitys että oppisopimuskoulutuksesta saa korkeintaan puolet siitä ns. ihan oikeasta palkasta.
No tuo oli kyllä ihan hyvä uutinen =) Kiitos keittis!

Palkka on sama kuin normaalissa työsuhteessa. Mutta sitä voi vähentää se, maksaako työnantaja palkan sulle niiltä päiviltä, kun istut koulussa vai saatko päivärahaa.

Olen itse opiskellut kolme tutkintoa oppisopimuksella samalla työnantajalla, joten suosittelen. Mulle työnantaja maksoi palkan myös koulutuspäiviltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa palkkaa saisit ku ilman oppisopimustakin.
Mille alalle meinasit? Mä tein niin että hain yhteen paikkaan ihan muuten vaan ilman koulutusta ja ilman mitään ammattitutkintoa ja pääsin, myöhemmin ehdotin oppisopimusta.
Oppisopimuspaikkaa on joskus vaikee saada, mieluummin ottavat tavallisen työntekijän, jolle pikainen koulutus työhommista riittää. Riippuu todellakin siitä alasta paljon.

Mietin vielä. Tuli tässä yks kaks vaan mieleen että vois syksyllä lähteä tekemään jotain muutakin kuin olla kotona ;) En ole mikään himo opiskelija ollut koskaan mutta kyllä se vaan niin on että sitä koulutusta kysytään nykyään vähän joka paikassa ja tuohan on mahtava juttu että voi olla siinä työssä ja oppii tekemällä.

Jos haluan esim. lastenhoitajaksi niin sehän tarkoittaa että pitäis tuo lähihoitajan perustutkinto saada läpi. Voinko siis päästä vaikka päiväkotiin oppisopimuksella ja näin ollen sitten saada lähihoitajan paperit ja siitä sitten vaikka synnärin puolelle?

Alkuperäinen kirjoittaja ja vielä kysyn (ap):
Jos haluan esim. lastenhoitajaksi niin sehän tarkoittaa että pitäis tuo lähihoitajan perustutkinto saada läpi. Voinko siis päästä vaikka päiväkotiin oppisopimuksella ja näin ollen sitten saada lähihoitajan paperit ja siitä sitten vaikka synnärin puolelle?

Tuskinpa. Kauhistuisin ainakin itse, jos mua hoitaisi sairaalassa joku, joka ei ole koulua siihen ammattiin käynyt.

Tuskinpa. Kauhistuisin ainakin itse, jos mua hoitaisi sairaalassa joku, joka ei ole koulua siihen ammattiin käynyt.

Lähihoitaja opiskelussahan on ne eri suunnat mihin siinä voi perehtyä. Hammashuollon puoli, vanhukset, vammaiset, lapset jne.

Lähihoitajaksi voi opiskella opparilla, ja suuntautua lapsiin ja nuoriin. Vanhus-vammais-harjoittelut joutuu kyllä tekemään niihin kuuluvissa paikoissa, välillä joitain tunteja koulussa, mutta pääosin voit olla päiväkodissa töissä.
Mene paikkakuntasi työkkäriin oppisopimusneuvojalle, saat tietää lisää. Siellä kenties tiedetään jo joku paikka jossa tarvittaisiin oppisopimus opiskelijaa, mutta periaatteessa voit itse kiertää päiväkodit ja pyytää johtajalta opparipaikkaa ja siitä se sitten lähtee.

Päiväkodista voi olla vaikea saada enää oppisopimuspaikkaa, koska lain mukaan vastuulliseksi työntekijäksi kelpaa vain ihminen, jolla on jo tutkinto ja esim. lähihoitajalla nimenomaan lapsiin ja nuoriin suuntautunut tutkinto.

Oppisopimuslaisena olisit porukassa ylimääräinen käsipari, mutta monella päiväkodilla ei budjetti kestä ylimääräisen palkkaa.

Sairaanhoitajaksi tai yleensäkään sairaalaan tuskin pääsee oppisopimuksella ihmisten hoitoa harjoittelemaan. Vanhainkotiin voisit päästäkin.

Päiväkodista voi olla vaikea saada enää oppisopimuspaikkaa, koska lain mukaan vastuulliseksi työntekijäksi kelpaa vain ihminen, jolla on jo tutkinto ja esim. lähihoitajalla nimenomaan lapsiin ja nuoriin suuntautunut tutkinto.

Oppisopimuslaisena olisit porukassa ylimääräinen käsipari, mutta monella päiväkodilla ei budjetti kestä ylimääräisen palkkaa.

Sairaanhoitajaksi tai yleensäkään sairaalaan tuskin pääsee oppisopimuksella ihmisten hoitoa harjoittelemaan. Vanhainkotiin voisit päästäkin.

vanhainkotiin ja vastaaviin on ainakin mahdollisuus päästä

Tuli mieleen, että jos haluat nimenomaan oppisopimukselle paikkaan, jossa valmistuu lapsiin ja nuoriin, kannattaa kysyä pääsisitkö koulunkäyntiavustajaksi kuntaasi. Sitä kautta voi myös opiskella oppisopimuksella lapsiin ja nuoriin suuntautuvaksi lähihoitajaksi ja halutessasi vielä hoitaa varsinaisen koulunkäyntiavustajan tutkinnon samassa paketissa.

Tuli mieleen, että jos haluat nimenomaan oppisopimukselle paikkaan, jossa valmistuu lapsiin ja nuoriin, kannattaa kysyä pääsisitkö koulunkäyntiavustajaksi kuntaasi. Sitä kautta voi myös opiskella oppisopimuksella lapsiin ja nuoriin suuntautuvaksi lähihoitajaksi ja halutessasi vielä hoitaa varsinaisen koulunkäyntiavustajan tutkinnon samassa paketissa.

Hmm... mielenkiintoinen ajatus =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos kerran oppisopimuksella voi kouluttautua lähihoitajaksi niin eikö se sitten olekaan sama kuin koulunpenkillä opiskellut? Onko se sit jollain tapaa vähempi arvoinen?

Ihan samanarvoinen, mutta suositellaan enemmän aikuisopiskelijoille, koska opiskelu vaatii enemmän kurinalaisuutta, lähiopetus on aina tiivis ja nopea paketti ja työn suhteen kaivataan vastuullisuutta.

Yhteistyössä