Oravanpyörästä pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eppu

Vieras
Olisko sinulle mahdoton ajatus, että koko Suomi rupeaisi omavaraiseksi.
Siten että luovuttais kaikesta turhasta. Kaikki tekis työtä ja sais vastineeksi ruokaa juomaa ja lämmintä ylle ja koteihin. Olis aikaa lapsille ja vanhuksille ja kukaan ei syrjäytyisi.
Jotain voitais ostaa ulkomailta esim myymällä puhdasta vettä yms...

Jossain vaiheessa tämän kulutushysterian on kuitenkin loputtava, miksei siis jo pian?

Olen poissa oravanpyörästä ja joskus ehkä enemmänkin. Suoraan sanoen vihaan tuota
kulutushysteriaa, toisilla pyörii elämä vaan shoppailussa.
Koko ajan kulutetaan luonnonvaroja ostamalla uutta ja kaatopaikat täyttyy niiden ihmisten takia jotka ajaa tonne roskikseen mitä sattuu.
Ja esim. vaatteet: kuinka moni vaate on teetetty kaukomailla olemattomalla
palkalla ja mahdollisesti lapsityövoimalla?
Se on ihmisten hyväksikäyttöä! Meillä länsimaalaisilla olis kyllä varaa maksaa
laadusta vaatteissa.
Ja kuinka paljon tuodaan halpatuontitavaraa kaukomailta?
Entäs elektroniikkajäte?
En osta koskaan uutta elektroniikkaa, jos tarvitsen jotain , hankkisin sen käytettynä.
Ennen vanhaan tehtiin laatua, työpaikat olivat Suomessa ja kestohyödykkeet
olivat myös kestäviä, ei romuja.
Kaikki pyörii vaan rahan ja tavaran ympärillä niin paljon, yäk.
En pystyisi edes tyskentelemään tietyissä paikoissa koska mua ällöttää
tämä kertakäyttökulttuuri.
Olen asunut joskus ulkomailla ja tein töitä enkä tarvinnut siellä rahaa.
Ehkä palaan vielä vastaavaan työhön.

Vika on mainonnassa, se saa ihmiset ostamaan kokoajan uusia tuotteita. Ennen tuotetta pidettiin niin kauan kuin sitä pystyi korjata tai se pysyi ehjänä. Nyt ostetaan uusi vain sen takia, kun parempi malli on tullut markkinoille.
Mainontaan syydetään vuodessa 400 miljardia euro, eli mieletön summa.
Tuo summa vastaa viisinkertaisesti rikkaiden maiden kehitysapua.

Puolella tuosta summasta saataisiin kouluun kaikki ne 100 miljoonaa lasta, jotka eivät käy koulua. Saataisiin kaikille terveydenhuolto, poistettaisiin nälkä elvyttämällä viljelysmaat ja vähennettäisiin köyhyyttä merkittävästi.

Eipä taida nyky perheenäiti miettiä sitä, että ostamalla lapselleen kännykän, samalla tulee ruokkineeksi sotaa Afrikassa ja aiheuttaneeksi sen, että jopa alle 8 vuotiaat lapset joutuvat tekemään työtä hengenvaarassa kaivoksissa, sen sijaan että pääsisivät kouluun.
Tuolla on maailman rikkain maaperä. Silti siitä ei jää yhtään mitään paikallisille. Suuryritykset saavat jättmäiset voitot, yli tuhat kertaiset.
Tuon takia lapsien vanhemmat tapetaan ja lapset laitetaan raatamaan aikuisten töihin aamusta iltaan saamatta mitään muuta kuin pitää elämänsä.

Tuolla lapsien panoksella sitten elektroniikkavalmistajat saavat raaka-ainetta tuotteisiinsa, jotka sitten myydään kuluttajille. Hallitukset ja poliitikot kannustaa kuluttajia ostaamaan noita tuotteita, koska sen varaan on koko talous rakennettu. Koko talous pyörii turhien pitkälti kärsimysten varassa ja se kaikki salataan ja piilotetaan, vaikka se on tiedossa.

Kuinka moni oikeasti miettii kaupasta elektroniikkaa ostaessa, että pieni, juuri kouluikään tullut lapsi, on joutunut aiheettomasti aamusta iltaan kärsimään tuon tuotteen eteen.
Meidän pitäisi olla kaikki veljiä ja siskoja keskenään. Onhan meillä jokaisella samat isovanhemmat. Miksi silti tuo epäarvoisuus, epäarvoisuus joka johtuu siitä, että me halutaan hetki nauttia elämästä muiden kustannuksella ennenkuin kuollaan pois?
Tuo perintö sitten jaetaan ja opetetaan lapsillemme, jotka jatkavat samaa oravanpyörää.

Alkuperäinen kirjoittaja Eppu:
Olisko sinulle mahdoton ajatus, että koko Suomi rupeaisi omavaraiseksi.
Siten että luovuttais kaikesta turhasta. Kaikki tekis työtä ja sais vastineeksi ruokaa juomaa ja lämmintä ylle ja koteihin. Olis aikaa lapsille ja vanhuksille ja kukaan ei syrjäytyisi.
Jotain voitais ostaa ulkomailta esim myymällä puhdasta vettä yms...

Jossain vaiheessa tämän kulutushysterian on kuitenkin loputtava, miksei siis jo pian?

Ei ole toimivaa, että Suomi rupeaisi omavaraiseksi, vaan kaikkien pitäisi puhaltaa samaan hiileen. Ei pelkästää suomalaisten.
Kulutushysteria varmasti loppuu, kun ihmiset alkavat tajuta tekojensa seuraukset ja kasvavat.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Vika on mainonnassa, se saa ihmiset ostamaan kokoajan uusia tuotteita. Ennen tuotetta pidettiin niin kauan kuin sitä pystyi korjata tai se pysyi ehjänä. Nyt ostetaan uusi vain sen takia, kun parempi malli on tullut markkinoille.

Puolella tuosta summasta saataisiin kouluun kaikki ne 100 miljoonaa lasta, jotka eivät käy koulua. Saataisiin kaikille terveydenhuolto, poistettaisiin nälkä elvyttämällä viljelysmaat ja vähennettäisiin köyhyyttä merkittävästi.

Eipä taida nyky perheenäiti miettiä sitä, että ostamalla lapselleen kännykän, samalla tulee ruokkineeksi sotaa Afrikassa ja aiheuttaneeksi sen, että jopa alle 8 vuotiaat lapset joutuvat tekemään työtä hengenvaarassa kaivoksissa, sen sijaan että pääsisivät kouluun.
Tuolla on maailman rikkain maaperä. Silti siitä ei jää yhtään mitään paikallisille. Suuryritykset saavat jättmäiset voitot, yli tuhat kertaiset.
Tuon takia lapsien vanhemmat tapetaan ja lapset laitetaan raatamaan aikuisten töihin aamusta iltaan saamatta mitään muuta kuin pitää elämänsä.

Tuolla lapsien panoksella sitten elektroniikkavalmistajat saavat raaka-ainetta tuotteisiinsa, jotka sitten myydään kuluttajille. Hallitukset ja poliitikot kannustaa kuluttajia ostaamaan noita tuotteita, koska sen varaan on koko talous rakennettu. Koko talous pyörii turhien pitkälti kärsimysten varassa ja se kaikki salataan ja piilotetaan, vaikka se on tiedossa.

Kuinka moni oikeasti miettii kaupasta elektroniikkaa ostaessa, että pieni, juuri kouluikään tullut lapsi, on joutunut aiheettomasti aamusta iltaan kärsimään tuon tuotteen eteen.
Meidän pitäisi olla kaikki veljiä ja siskoja keskenään. Onhan meillä jokaisella samat isovanhemmat. Miksi silti tuo epäarvoisuus, epäarvoisuus joka johtuu siitä, että me halutaan hetki nauttia elämästä muiden kustannuksella ennenkuin kuollaan pois?
Tuo perintö sitten jaetaan ja opetetaan lapsillemme, jotka jatkavat samaa oravanpyörää.

Minä en edes usko kaikkiin mainoksiin enkä mene "lankaan".
Vain tyhmät ihmiset uskovat kaiken, koska eivät osaa ajatella ja
tehdä johtopäätöksiä.
Vika ei ole niinkään paljon mainonnassa vaan niissä ihmisissä
jotka ostavat kaikkea ja mainosmiehet hykertelevät.
Pitäisi osata ajatella ja meidän kaikkien miettiä globaalisti näitä asioita.
Suurin osa ihmisistä näyttää olevan markkinoiden vietävissä
ja sitten ihmetellään miksi meillä on ilmastonmuutos.

Itse en osta koskaan elektroniikkaa, jos ostan, hankin sen käytettynä.
Maailmassa on jo niin paljon tavaraa mihin me hukutaan.
Ja olisi erityisen tärkeää ettemme siirtäisi lapsillemme tätä
kulutushysteriamallia(että aina on saatava uutta).

Olen seurannut läheltä yhtä perhettä missä esikoistytär
hössöttää täysillä kaupoissa ja ostelee kaikkea turhanpäiväistä,
vaikka on lapsi.
Ja käyttää enemmän rahaa kuin minä, aikuinen!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei mikään ole mahdotonta. Jossain vaiheessa me tapellaan tosta vedestämme, eikä ketään kiinnosta mikään muu.

näin juuri. ketään nyt ei tunnu kiinnostavan, että yksityiset firmat alkavat myydä pohjavettä ulkomaille. Eivätkö nuo tulot kuuluisi valtiolle???

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää:
Ei mikään ole mahdotonta. Jossain vaiheessa me tapellaan tosta vedestämme, eikä ketään kiinnosta mikään muu.

näin juuri. ketään nyt ei tunnu kiinnostavan, että yksityiset firmat alkavat myydä pohjavettä ulkomaille. Eivätkö nuo tulot kuuluisi valtiolle???

Puhdas vesi on pohjolan sampo ja sehän tiettävästi ryöstettiin.

olishan siinä ajatusta. Opiskelun vastikkeeksi saisi varmaan kans samat edut kuin työtä tehdessä. Meniskö kaikki tasapäisesti vai saisko kadunlakaisija jauhelihaa ja lääkäri pippuripihviä?

Alkuperäinen kirjoittaja olen jo:
Minä en edes usko kaikkiin mainoksiin enkä mene "lankaan".
Vain tyhmät ihmiset uskovat kaiken, koska eivät osaa ajatella ja
tehdä johtopäätöksiä.
Vika ei ole niinkään paljon mainonnassa vaan niissä ihmisissä
jotka ostavat kaikkea ja mainosmiehet hykertelevät.
Pitäisi osata ajatella ja meidän kaikkien miettiä globaalisti näitä asioita.
Suurin osa ihmisistä näyttää olevan markkinoiden vietävissä
ja sitten ihmetellään miksi meillä on ilmastonmuutos.

Itse en osta koskaan elektroniikkaa, jos ostan, hankin sen käytettynä.
Maailmassa on jo niin paljon tavaraa mihin me hukutaan.
Ja olisi erityisen tärkeää ettemme siirtäisi lapsillemme tätä
kulutushysteriamallia(että aina on saatava uutta).

Olen seurannut läheltä yhtä perhettä missä esikoistytär
hössöttää täysillä kaupoissa ja ostelee kaikkea turhanpäiväistä,
vaikka on lapsi.
Ja käyttää enemmän rahaa kuin minä, aikuinen!!

Ei kyse ole välttämättä siitä uskotko, vaan siitä että sua ehdollistetaan niillä, aivo pestään. Kun teet päätöksi, et tee niitä vapaasta tahdostasi vaan niiden tietojen pohjalta, niiden kokemuksien kautta joita sulla on. Kun päähän on pumpattu lukemattomia mainoksia, niin päätökset ohjautuu niiden kautta.

Ja kun nykyään tulee tuutin täydeltä pienelle 3 vuotiaallekin suunnattuja mainoksia, niin lapsi ehdollistetaan noiden maailmaan kokonaan. Niistä asioista jää fyysiset kytkennät aivoihin ja lapsi elää koko lopun elämänsä sen mukaan mitä hänelle on pakkosyötetty. Kuten tuo kuvailemasi esikoistytär.
Tuo ehdollistaminen laukaisee kemiallisen reaktion, joka saa haluamaan asioita, kuin narkkari huumetta. Koko keho vaatii sitä.
Mikä sen parempi mainostajille, ei niihin noin hirveää summaa pistettäisi, jos ei tiedettäisi etteikö ne toimi.

Varmaan kaikki ajattelee samalla tavalla kuin sinäkin, ettei mene "lankaan". Sitä ihminen ei huomaa, mistä ne vaikuttimet tulevat, jotka valintojen takana ovat.

Niin, mutta kun osaan myös ajatella ihan itse. Huomaan joskus että tulee "veto" johonkin
tuotteeseen, mutta osaan olla niin ettei mua vedätetä eikä ehdollisteta.
Näkeehän sen siitä etten osta mitään ylimääräistä!
Ja lasten ei tarvitsisi aina sitä tv:tä tuijottaa ja niitä kaupallisia kanavia!
Se esikoistytär on saanu mallin äidiltään, joka jatkuvasti ostelee jotain, vaikkakin
osaksi kirpparilta(mikä ok).
Eli tyttökin ostelee jo, tosin osaa myös ostaa kirppareiltakin.
Ja varmaan tv ja mainokset lienevät vaikuttaneet.

ei ole mahdoton ajatus.
Itse en kuluta oikeastaan mitään.
Mutta lapsista nuorempi on täysin kulutushysterian kielissä. Toivoo tavaraa sen mukaan mitä mainostetaan. Tosin on ostettu vaan vähän, jouluna ja syntymäpäivänä.
Vanhempi lapsi ei ole koskaan toivonut oikeastaan mitään tavaraa.
Meillä on aina ollut vaan yksi palkkatulo, sillä ei voi elää kovin kerskailevaa elämää, mistä olen ainoastaan tyytyväinen. Kartutamme vuorotellen pääomaa päähän opiskelemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja olen jo:
Niin, mutta kun osaan myös ajatella ihan itse. Huomaan joskus että tulee "veto" johonkin
tuotteeseen, mutta osaan olla niin ettei mua vedätetä eikä ehdollisteta.

Minkä perusteella sitten valitset ostamasi tuotteet?
Tai minkä perusteella valitset lomakohteet missä käytte, tai pukeutumisesi, vaatevalinnat jne.
Elämä on pelkkiä valintoja ja ne monasti tehdään ihan alitajuntaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
ei ole mahdoton ajatus.
Mutta lapsista nuorempi on täysin kulutushysterian kielissä. Toivoo tavaraa sen mukaan mitä mainostetaan. Tosin on ostettu vaan vähän, jouluna ja syntymäpäivänä.
Meillä on aina ollut vaan yksi palkkatulo, sillä ei voi elää kovin kerskailevaa elämää, mistä olen ainoastaan tyytyväinen. Kartutamme vuorotellen pääomaa päähän opiskelemalla.

Siis olen vain ylpeä tuosta meidän elämäntavasta, emme ole ainakaan pahimpia kerskakuluttajia. Monet ikäiseni ihmiset ovat täysin materialisteja. Pitää näyttää muille että ei olle köyhiä ja kipeitä. Ällöttävä asenne.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Aivan, ja sitten nämä täysin turha ammattikunta, kaupallisen alan ihmiset, vetävät ne suurimmat palkat. Jotka siis elävät markkinoidakseen täysin turhaa paskaa tai ovat muuten rahan ja tavaran kanssa tekemisissä.

Oikean työn tekijät, lapsia hoitavat ja kasvattavat, saavat taskurahaa.

ei ole mahdoton ajatus.

Siis olen vain ylpeä tuosta meidän elämäntavasta, emme ole ainakaan pahimpia kerskakuluttajia. Monet ikäiseni ihmiset ovat täysin materialisteja. Pitää näyttää muille että ei olle köyhiä ja kipeitä. Ällöttävä asenne.

Tuohon on hyvä pyrkiä ja ennenkaikkea opettaa lapsille se.
Mainokset voi välttää tallentavalla digiboxilla, minä en ole katsonut 5 vuoteen tvstä ainuttakaan mainosta :)
Mut tosiaan, tuo mainonta on vain yksi, vaikkakin iso osa, siitä mikä vaikuttaa nykyisiin kerskakulutus tottumuksiin.

Sano tuo ääneen ja sinut haukutaan kommunistiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Suomen vesivarat kuuluvat suurimmaksi osaksi Imatran Voimalle.
Esim. Saimaan ympäristön kaupungit ja mm. saimaan kanava joutuvat maksamaan energiayhtiölle jokaisesta käyttämästään litrasta, koska se pienentää voimalan tuloja. Kaikki Itäisen Suomen vesivarat kuuluvat ivolle,.

Oma hiustenkuivain on sama, jonka sain joskus 10-vuotiaana mummoltani.
Meillä ei ole mikroa. Meillä on yksi telkkari. Ostimme sen kun edellinen meni rikki.

Meidän lasten tietokone on sama, lisävarustein, jolla opiskelin yl 10v sitten.

Olen ylpeä näistä asioista.
mukava lukea, että on edes yksi toinen ihminen, joka tiedostaa sen, että ostamalla turhaa tekniikkaa tappaa pieniä lapsia. Aivan samanlaisia kuin meidän omat lapset.

Siis tämä kirjoittaja g, en tiennyt, että on muitakin jotka ajattelevat itse.

Sepä, mutta kun sen sanoisi ääneen suurin osa suomalaisista, niin tuota haukkumista ei olisi. Kansalla on aina vaikutusmahdollisuus, mutta vain isona massana. Ja vain kansan yhteinen ääni pitäisi olla se ratkaisevin.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Sepä, mutta kun sen sanoisi ääneen suurin osa suomalaisista, niin tuota haukkumista ei olisi. Kansalla on aina vaikutusmahdollisuus, mutta vain isona massana. Ja vain kansan yhteinen ääni pitäisi olla se ratkaisevin.

Äänestäkää. Kovasti viime vuosina kansa on suosinut vapaan markkinatalouden ja kasvavan kapitalismin puoluetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Äänestäkää. Kovasti viime vuosina kansa on suosinut vapaan markkinatalouden ja kasvavan kapitalismin puoluetta.

Ne äänestävät, jotka saavat äänestämisestä suoraa hyötyä. Se 40%, joka ei äänestä olisi poliittisesti vasemmistossa. Onneksi se ei äänestä. Tämä maa olisi varsin vasemmistolainen, jos kaikki äänestäisivät.

Yhteistyössä