Osa-aikaisena ei ´voi´olla yrittäjänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotiäiti"

Vieras
Huono otsikko,mutta mietin että alkaisin osa-aikaisena tekemään yrittäjänä töitä. Lainaa ei tarvitsisi ottaa,vaan tässä vähitellen ostelisin tarvittavat materiaalit.

Mutta....Mitään tukia ei saa vaikka olisi vain osa-aikainen? Ja eläkemaksut sun muut maksettava vaikka tulot olisivat pienet.

Miten siis uskaltautua lähtemään yrittäjäksi, jo yritys ei kannatakaan? Sen verran hyvääkin tässä asiassa,että vastaavaa yritystä ei löydy suomesta,eli kysyntää voisi olla. Vertailukohdetta kun ei ole,ei voi tietää...

Voiko olla työttömänä työnhakijana aluksi ja tehdä osa-aikaisena duunia (maksaisi arvonlisäverot tietysti),ja jos yritys kannattaa ja voisi ryhtyä vasta sitten kokoaikaiseksi yrittäjäksi?

starttirahaa ei ole mahdollista saada-

Voit olla työtön työnhakija ja saada työttömyyskorvausta vaikka olisit yrittäjä edellyttäen, että yritystoiminta on hyvin pienimuotoista eikä sitä voi sanoa koko päivä työksi eli et siis työllistä sillä itseäsi. Kunhan katsot aluksi miten homma alkaa sujumaan ja onko se kannattavaa :)

Joo ikävä kyllä se menee hieman niin, että mikäli tuloja ei ole tarpeeksi niin yrittäjyys ei välttämättä kannata. Kun siis ottaa huomioon alvit, eläkemaksut, kirjanpitäjät jne. Mutta arvonlisäverovapaatahan on aika moneen tonniin asti ja kirjanpidot voi tehdä itse, eläkemaksut minimiin jne...

Alvithan saa takaisin,jos tulot pienet. ja tietysti jos ne oon tosi pinet ne tulot niin silloinhan niitä alveja ei tarvitse maksaa ollenkaan. Ja jos yritys pienimuotoista niin kannataa tehdä itse kirjanpito. Itse olin muutaman vuoden yrittäjänä, pienimuotista sellaista, ja ihan hyvin sujui nekin vaikkei aikaisempaa kokemusta kirjanpidosta ollutkaan.