Osaako joku auttaa; työttömän "sairasloma"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papan mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papan mamma

Aktiivinen jäsen
06.05.2006
5 194
0
36
Eli olen tällä hetkellä kesän työttömänä. Aina työt on jatkuneet syksyllä, nyt en vielä tiedä.
Mutta tiedän että joudun leikkaukseen elokuun lopulla. Joten jos sanon työnantajalle tästä operaatiosta, niin en töitä tietenkään edes saa. Työkyvytön olen kuukauden verran.
Mutta saanko kuitenkin päivärahaa siltä ajalta kun olen sairaslomalla ja pois työmarkkinoilta? Vai joudunko hakemaan jotain Kelan rahaa? Ja paljonko se mahdollisesti on?

Kiitos, jos joku osaa auttaa. :flower::)

sairaspäivärahaa haetaan kelalta, sekin on ansiosidonnainen. siinä on kai 9 päivän omavastuu, jos olet töissä niin työnantaja maksaa yleensä sen omavastuuajan(siinä on monesti työssäoloehtona että on pitänyt kk olla töissä jotta saa saiarasloma-ajan palkan). mutta sinun kohdallsi tuo omavastuuaika jäisi varmaan itselesi maksettavaksi, en tiedä voiko siltä ajalta saada työttömyystukia, tuskin.

Mun käsittääkseni kelan saikkupäivärahaa - tai sitä itse ainakin sain ollessani "työkyvytön työtön".

Ookoo, kiitos. Näin vähän ajattelinkin asian olevan. Osaatko vielä sanoa, että oliko paljon vähemmän kuin päiväraha?

Niin ja toki jos mulla ois olemassa oleva työsopimus, niin saisin sairaslomaa, mutta epäilen ettei mulla silloin ole. (koska en voi pomolle olla sanomatta tulevasta leikkauksesta ja eihän se mua palkkaa, jos asian laidan tietää)

sairaspäivärahaa haetaan kelalta, sekin on ansiosidonnainen. siinä on kai 9 päivän omavastuu, jos olet töissä niin työnantaja maksaa yleensä sen omavastuuajan(siinä on monesti työssäoloehtona että on pitänyt kk olla töissä jotta saa saiarasloma-ajan palkan). mutta sinun kohdallsi tuo omavastuuaika jäisi varmaan itselesi maksettavaksi, en tiedä voiko siltä ajalta saada työttömyystukia, tuskin.

Ei kai nyt sentään rahata jätetä. Jos työtön niin kyllä liitto maksaa ne ekat päivät ja sitten kelan sairaspäivärahaa...kai.

Kiitos vastauksesta.
Kuinkahan pitkä tuo omavastuuaika on?

Ookoo, kiitos. Näin vähän ajattelinkin asian olevan. Osaatko vielä sanoa, että oliko paljon vähemmän kuin päiväraha?

Niin ja toki jos mulla ois olemassa oleva työsopimus, niin saisin sairaslomaa, mutta epäilen ettei mulla silloin ole. (koska en voi pomolle olla sanomatta tulevasta leikkauksesta ja eihän se mua palkkaa, jos asian laidan tietää)

En osaa tuohon vastata, koska mulla se meni ansioiden mukaan, sillä jäin saikulle ja päivärahoille jo ennen, kun määräaikainen soppari loppu. Mutta tarvitset sä joka tapauksessa jonkun sortin sairaslomalapun, ettei työkkäri patista sua töihin... Varmista vielä kumpi, eli riittääkö pelkkä se A vai pitääkö olla B.

Juu, eli sun kuuluu siirtyä sairaslomalla sairaspäivärahalle. Silloin et ole työkkärissä työnhakijana, eikä siis karenssiakaan rapsahda työstä kieltäytymisestä. Päiväraha on yhtä suuri kuin työttömyyspäiväraha, eikä työttömyyspäivärahan 500 päivää luonnollisesti kulu sinä aikana. Sairaspäivärahan omavastuu on tosiaan sen 9pv, joten alle kahden viikon saikuista ei käytännössä kannata jäädä saikulle, ellei nyt oikeasti ole sellaisella alalla, että töitä tarjotaan joka päivä.