osaako joku sanoa mitä tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun silmään näyttäs ehkä atooppiselta ihottumalta..meil on kahdella lapsella ja vajaa 3vuotiaalla hyvinkin tuon näköistä paikoin.onko se kuivaa?rasvailetko ihottumaa?jos et,niin kokeile mietoa kortisonivoidetta ja perusrasvaa.

On kuivaa ja rasvaan ja oon kortisonia laittanut. Toisella pojalla oli atooppista ihottumaa, mutta se oli erilaista. Tuosta kuvasta ei oikein saa selvää, mutta ihan sellaisia selviä punaisia, aika isojakin näppylöitä on ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Moppi:
Kannattasko viedä lääkäriin, tuskin täällä kukaan kuvan perusteella osaa sanoa.

Sanoin jo aiemmin ettei lääkäriin päässyt, päivystykseen en kehtaa viedä kun ei minusta niin hätää ole.Ei ne kuitenkaan muuta tee kuin kirjottaa reseptin kortisoniin ja zyrtecciin/ataraxiin, niitä meillä on ennestään jo. Tuskinpa tuo mitään rokkoakaan on, jotta tarvisi tarhasta pois olla.

Jos ja kun sinne lääkärille pääsee (tänään eivät edes puhelimeen vastanneet) niin pitääpä sitten käydä kertomassa, mikä on diagnoosi. Meillä ei tällä hetkellä ole omaa lääkäriä niin on hieman hankalaa saada aikoja. Työpaikan sairaanhoitajalle näytin parempaa kuvaa, niin ei sekään osannut sanoa. Ei tosin ole lasten kanssa työskennellyt. Mulla itellä on aika usein atooppista ihottumaa (ja nuorimmaisella samaten) mutta erilaista se on. Tietenkin yksilöllisiä erojahan on.

Noista rokoista...tuleeko niissä kaikissa yleensä näppyjä myös naamaan/kuumetta? Meillä kun ei ole koskaan mitään rokkoja ollut, ei mulla eikä lapsilla niin ei oikein oo kokemusta. Niin ja ei tuo oo tänään tullutta vaan pikkuhiljaa pahentunut viimeisen viikon aikana.

Akuutin lääkäriarkisto
Nokkosrokko
"Minua vaivaa kauttaaltaan kutiseva iho, kyseessä on ilmeisesti nokkosrokko. Mistä tällainen rokko tulee?"

Urtikariassa eli nokkosrokossa iholle lehahtaa paukamia, aivan kuin nokkosella olisi pyyhitty, ne kutiavat ja kihelmöivät. Reaktion aiheuttaa aine nimeltä histamiini, joka on elimistön oma aine. Urtikaria on akuutti, jos se on kestänyt alle kolme kuukautta tai krooninen, jos sen yli. Akuutin urtikarian laukaisee usein joku virus, vaikkei sitä läheskään aina pystytä varmistamaan. Monesti luullaan, että reaktion on aiheuttanut joku lääke, vaikka penisilliiniä, mutta lääke on kuitenkin melkein aina syytön. Joillakin akuutit vaiheet toistuvat aika ajoin, eikä syytä tutkimuksista huolimatta löydy. Myöskään krooniseen, pitempiaikaiseen vaivaan ei usein löydy syytä. Joku voi saada urtikarian kylmästä, toinen hikoilusta. Hiljattain julkaistiin suomalainen väitöskirja, jossa helikobakteeritulehdus oli monen kroonisen urtikarian syy.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

4 MITEN SITÄ HOIDETAAN?
Ensin etsitään ja hoidetaan pois sairauden syy, esimerkiksi tulehdus. Vaikka aiheuttaja poistetaan, ei ihottuma aina häviä. Ihottumaa hoidetaan antihistamiinilla. Rajuun nokkosrokkoon voidaan määrätä lyhyt kortisonikuuri tai valohoitoja. Ihon rasvaaminen ei auta, eikä kortisoni tehoa nokkosrokkoon.

Lyhyen ja pitkän nokkosrokon rajana pidetään kuutta viikkoa. Joskus vaiva jatkuu vuosikausia, onpa tavattu jopa 20 vuotta kestänyt nokkosrokko.

Alkuperäinen kirjoittaja annika:
mun silmään näyttäs ehkä atooppiselta ihottumalta..meil on kahdella lapsella ja vajaa 3vuotiaalla hyvinkin tuon näköistä paikoin.onko se kuivaa?rasvailetko ihottumaa?jos et,niin kokeile mietoa kortisonivoidetta ja perusrasvaa.

meidän 1v1kk jäbällä on jo kolmas viikko ceradal ja sibicort rasvauksia.. atooppista ihottumaa ...voi johtua jostain vasta äskettäin alotetusta ruoka aineesta esimerkiks..no meillä on koko ukko kuiivaihonen niin kuin äitinsä..mut nyt on kala ja maito vähän karanteenissa ja kokeillaan josko läntit ja näppylät häipyis rasvailujen myötä..