Osaatko sinä ajaa liikenneympyrässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meidän kodin vieressä on liikenneympyrä ja voi jestas kuinka vaikeeta sen käyttö voi olla joillekkin. Tällä viikolla olen monestikin nähnyt että ajetaan väärään kaistaan, ja jäädään sitten tukkeeksi sinne keskelle ympyrää kun ei haluta vielä kääntyä. Tämä nyt ei ärsytä siinä mielessä että mokia sattuu kaikille ja ehkä niitä liikenneympyröitä tosiaan ei ole joka puolella.

Mutta tällä viikolla jo toistamiseen on meinannut auto tulla kylkeen kiinni kun olen JO ympyrässä, molemmat vielä kehtas tööttäillä minulle vaikka olivat vasta liittymässä ympyrään kolmion takaa. Kai ne kolmiot nyt sentään samanlaisia on joka puolella Suomea..... tosin toinen näistä kuskeista kehtas vielä tööttäillä kun pysähdyin suojatien eteen päästämään kävelijöitä, eli tais olla muuten vaan mätämuna.

Osaan. Täällä päin niitä on paljon. Jotkut dorkat tosiaan tulevat kolmioiden takaa ympyrään surutta toisten eteen,toiset taas käyttävät vilkkua tullessaan ympyrään, mutta eivät sieltä poistuessaan jne. Pahin mun näkemäni juttu on se, kun yks nainen ajoi ympyrää väärinpäin. Luojan kiitos silloin oli yöaika, jolloin muuta liikennettä ei juuri ollut. Meitä oli pari kolme autoa siinä tilanteessa.

Mulle on yksi traktorikuski antanut tietä pysähtymällä keskelle liikenneympyrää. Päästi kaikki jotka siinä liittymän kohdalla oli. Tottahan traktorinkin perässä oli sitten pikkunen letka odottamassa. :D

Mä en varmaan osais semmosta missä ois useampi kaista! Ettekö sellaisista puhu? :D Mä oon niin maalta että kaupungeissa missä ajan on vaan semmosia pieniä ympyröitä. :D Osaan toki kolmiot katsoa, eli tiedän kuka saa mennä ensin ja vilkku toki käytössä poistuessa.

Suomessahan ei varsinaisesti ole liikenneympyröitä, vaan kiertoliittymiä. Oliskohan pari virallista liikenneympyrää. Mut joo, siitä huolimatta aika monelle tuottaa vaikeuksia ajaa ko. osuudella.

Mä en varmaan osais semmosta missä ois useampi kaista! Ettekö sellaisista puhu? :D Mä oon niin maalta että kaupungeissa missä ajan on vaan semmosia pieniä ympyröitä. :D Osaan toki kolmiot katsoa, eli tiedän kuka saa mennä ensin ja vilkku toki käytössä poistuessa.

Usein niissä monikaistaisissa on opasteet, että mille kaistalle menet riippuen siitä mihin olet menossa.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja chef
[QUOTE="xxx";26421438]Periaatteessa osaan, käytännössä en, siis sellaisessa useampikaistaisessa. Tuurilla aina menen.[/QUOTE]

Jaa..silmät kiinni ja menox vai :D...kyllä ne muut sitten väistää...ja parista tööttäilystä nyt viis :D.

[QUOTE="Vieras";26421443]Usein niissä monikaistaisissa on opasteet, että mille kaistalle menet riippuen siitä mihin olet menossa.[/QUOTE]

Pitäs olla selvästi joo. Tossa on naapurissa sellanen kakskaistanen joka on hemmetin epäselvä ja jossa sattuukin aina välillä. Merkinnät hankalia ja vaikea ennakoida minne toinen loppuviimeksi on menossa. Tähän liitettynä "minä ensin" ja autot joista puuttuu vilkku.

Viimeks tänään meinas mersu tulla kylkeen kun olin jo ympyrässä. Kehtas vielä näyttää keskaria:kieh: Minä osoitin liikennemerkkiä:D

Mulle meinas rekka tulla kylkeen...tultuaan koko risteykseen mun jälkeen ja pysähdyttyään kolmion taa. Paukkas vaa yhtäkkiä ja mun piti lyödä liinat keskellä kiertoa. Onneksi takana ei kukaa ollu persiissä.

Ai niissä on opasteet, no ehkä jopa minä sitten osaisin kun näkökyvyssä ei vikaa ole. :D Tosiaan vain yksikaistaisia niissä kaupungeissa missä tullut ajeltua mutta kyllä niissäkin porukka törttöilee oikein kunnolla, uskomatonta..

Joudun työmatkallani ajamaan joka päivä kaksikaistaisessa liikenneympyrässä, joten itse osaan. Mutta keskimäärin kolme kertaa viikossa joku tonttu meinaa ympyrässä tulla kylkeen, kun ei ymmärrä niitä kaistoja. Kaupungissamme on näiden normaalien vatipäiden lisäksi paljon venäläisiä, jotka tuovat taas oman jännityksensä liikenteessä.

Kerran samassa liikenneympyrässä törmäsin tilanteeseen, jossa naapurimaan autonkuljetusrekka oli kiilannut sisemmällä kaistalla ajavan lumivalliin ja rekan väliin rusinaksi.

Vantaalla Jumbon lähellä on yksi pirullinen parikaistainen pikkukiertis. Jos ympyrä olisi kellotaulu, olin ajamassa ns. kello kuudesta yhdeksään ja ryhmittynyt vasemmanpuoleiselle kaistalle. Klo kolmesta tuli auto oikeanpuoleiselle kaistalle ja siinä sitten arvoin, posautanko tulijaa kylkeen jäädessäni pois vai ymmärtääkö se antaa tilaa. Ymmärsi, mutta hämmentynyt olo jäi. Mä en ihan ymmärrä, miten useampi kaista lisää sujuvuutta noissa pienissä kiertoliittymissä. Joku Haagan jättiympyrä on ihan eri asia.

Tuskin osaan, kun ei täälläpäin sellaisia oikeastaan ole. Silloin kuin itse ajoin kortin, opetettiin että ajetaan ympyrän ulointa kaistaa. Monikaistaisissa ympyröissä en ole koskaan edes ajanut.

[QUOTE="driver";26421517]Vantaalla Jumbon lähellä on yksi pirullinen parikaistainen pikkukiertis. Jos ympyrä olisi kellotaulu, olin ajamassa ns. kello kuudesta yhdeksään ja ryhmittynyt vasemmanpuoleiselle kaistalle. Klo kolmesta tuli auto oikeanpuoleiselle kaistalle ja siinä sitten arvoin, posautanko tulijaa kylkeen jäädessäni pois vai ymmärtääkö se antaa tilaa. Ymmärsi, mutta hämmentynyt olo jäi. Mä en ihan ymmärrä, miten useampi kaista lisää sujuvuutta noissa pienissä kiertoliittymissä. Joku Haagan jättiympyrä on ihan eri asia.[/QUOTE]

siis häh? yrittikö se poistua sun kanssa samasta kohtaa klo. ysissä vai? Koska jos sä käännyt vasemmalta kaistalta vasemmalle niin missä kohtaa se voi tulla eteen oikealta? ellei sitten juuri noin siis

[QUOTE="vieras";26421532]Tuskin osaan, kun ei täälläpäin sellaisia oikeastaan ole. Silloin kuin itse ajoin kortin, opetettiin että ajetaan ympyrän ulointa kaistaa. Monikaistaisissa ympyröissä en ole koskaan edes ajanut.[/QUOTE]

no se varmaan sotkee monia jos on kaksikaistainen. Silloin ei voi aina vaan "valita ulointa kaistaa".

[QUOTE="vieras";26421539]siis häh? yrittikö se poistua sun kanssa samasta kohtaa klo. ysissä vai? Koska jos sä käännyt vasemmalta kaistalta vasemmalle niin missä kohtaa se voi tulla eteen oikealta? ellei sitten juuri noin siis[/QUOTE]

äh, unohda. Tajusin juuri. Aloin liikaa ajattelemaan kelloa :D tietysti ajoit vastapäivään...

Yhteistyössä