Osaatko sinä ajaa liikenneympyrässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osaan, koska ajan liikenneympyröissä päivittäin.

Mutta ihan parhaan liikenneympyräkokemukseni näin noin 2 viikkoa sitten risteyksessä, johon vasta rakennetaan liikenneympyrää. Liikenne on jo ohjattu liikenneympyrän tavoin kulkevaksi, mutta eräs valopää päätti silti kääntyä vasemmalle mennessään sisään liikenneympyrään. Vastaan tuli auto, joka onneksi huomkasi valopään toiminnon...muutoin olisi pelti kolissut.

Joudun työmatkallani ajamaan joka päivä kaksikaistaisessa liikenneympyrässä, joten itse osaan. Mutta keskimäärin kolme kertaa viikossa joku tonttu meinaa ympyrässä tulla kylkeen, kun ei ymmärrä niitä kaistoja. Kaupungissamme on näiden normaalien vatipäiden lisäksi paljon venäläisiä, jotka tuovat taas oman jännityksensä liikenteessä.

Kerran samassa liikenneympyrässä törmäsin tilanteeseen, jossa naapurimaan autonkuljetusrekka oli kiilannut sisemmällä kaistalla ajavan lumivalliin ja rekan väliin rusinaksi.

Asutko kenties Lappeenrannassa? Tai Imatralla? :D

Ennen kun kuutostie muuttui nelikaistaiseksi, oli todellakin jännittävää ajella siinä (ja on aika usein vieläkin ). 20 km matkalla oli aina vähintään yksi venäläinen, joka heitti u-käännöstä keskellä valtatietä. Kerran eräs pitkäkilpinen PERUUTTI mua vastaan kanavansillan jälkeen, kun ajoin kaupunkiin päin. Oli lipsahtanut liittymästä ohi ja ajatteli sitten nokkelana peruuttaa takaisinpäin. Kaikenlaista on nähty.

Osaan, mun pitää osata.
Mutta tämä tuottaa monelle erityisiä ongelmia, vaikka opasteet on ihan selkeät :
http://maps.google.fi/maps?q=vaajakoski&hl=fi&ie=UTF8&ll=62.246567,25.872202&spn=0.011871,0.038581&sll=62.593341,27.575684&sspn=6.01523,19.753418&hnear=Vaajakoski,+Jyv%C3%A4skyl%C3%A4&t=m&z=15&layer=c&cbll=62.2466,25.872097&panoid=jWTwq8cTwUZA2dRarFvkAQ&cbp=12,123.34,,0,12.11

[QUOTE="vieras";26421344]meidän kodin vieressä on liikenneympyrä ja voi jestas kuinka vaikeeta sen käyttö voi olla joillekkin. Tällä viikolla olen monestikin nähnyt että ajetaan väärään kaistaan, ja jäädään sitten tukkeeksi sinne keskelle ympyrää kun ei haluta vielä kääntyä. Tämä nyt ei ärsytä siinä mielessä että mokia sattuu kaikille ja ehkä niitä liikenneympyröitä tosiaan ei ole joka puolella.

Mutta tällä viikolla jo toistamiseen on meinannut auto tulla kylkeen kiinni kun olen JO ympyrässä, molemmat vielä kehtas tööttäillä minulle vaikka olivat vasta liittymässä ympyrään kolmion takaa. Kai ne kolmiot nyt sentään samanlaisia on joka puolella Suomea..... tosin toinen näistä kuskeista kehtas vielä tööttäillä kun pysähdyin suojatien eteen päästämään kävelijöitä, eli tais olla muuten vaan mätämuna.[/QUOTE]

Niin,liikenneympyrä ja kiertoliittymä kaksi eri asiaa.

[QUOTE="hups";26421696]Off topic mutta hauska liikenneympyrä. Toisin paikoin on kesä ja toisin paikoin lunta maassa. ; )[/QUOTE]

Meillä täällä Keski-Suomessa on ihan omalaatuinen ilmasto :D

[QUOTE="joo";26421599]Tuliskohan se näin linkkinä..[/QUOTE]

Hei, se on just toi Vaajakosken ympyrä, josta mä menen tuurilla. Koskaan ei ole kolissut. Mun pitäisi osata se hyvinkin ulkoa, mutta en vaan osaa, tai sitten muut töppäilee siinä.

En osaa. Ne missä olen itse ollut näkemässä koko ympyrää edes matkustajan puolelta, eivät ole olleet mitenkään opastettuja ja siksikin ne on jääneet aika hankalan oloisiksi. En ole sellaisessa tainnut koskaan olla kuljettajana.

[QUOTE="xxx";26421722]Hei, se on just toi Vaajakosken ympyrä, josta mä menen tuurilla. Koskaan ei ole kolissut. Mun pitäisi osata se hyvinkin ulkoa, mutta en vaan osaa, tai sitten muut töppäilee siinä.[/QUOTE]

No, missä kohin sulla siinä yleisimmin mättää? Siinä näkee kyllä kaikenlaisia sovelluksia liikennesäännöistä.

[QUOTE="vieras";26421539]siis häh? yrittikö se poistua sun kanssa samasta kohtaa klo. ysissä vai? Koska jos sä käännyt vasemmalta kaistalta vasemmalle niin missä kohtaa se voi tulla eteen oikealta? ellei sitten juuri noin siis[/QUOTE]

Niin siis mun poisjääntini oli vähän huteraa, kun jouduin koko ajan kyttäämään, mahdunko poistumaan kiertiksestä, kun toinen auto on takaoikealla viereisellä kaistalla ihan persiissä kiinni. Mun mielestäni liittymään ei mennä kenenkään viereen ajelemaan ja blokkaamaan kenenkään sivuliikettä. Kaistamerkinnät ovat vieläpä kuluneet, joten siinä on vain leveää väylää tosi epämääräisesti joka suuntaan.

[QUOTE="driver";26421749]Niin siis mun poisjääntini oli vähän huteraa, kun jouduin koko ajan kyttäämään, mahdunko poistumaan kiertiksestä, kun toinen auto on takaoikealla viereisellä kaistalla ihan persiissä kiinni. Mun mielestäni liittymään ei mennä kenenkään viereen ajelemaan ja blokkaamaan kenenkään sivuliikettä. Kaistamerkinnät ovat vieläpä kuluneet, joten siinä on vain leveää väylää tosi epämääräisesti joka suuntaan.[/QUOTE]

Periaatteessahan sellaista ympyrää ei voi olla, jossa ulkokurvissa tulija voisi sisäkaistalta poistuvan kylkeen ajaa.

[QUOTE="driver";26421517]Vantaalla Jumbon lähellä on yksi pirullinen parikaistainen pikkukiertis. Jos ympyrä olisi kellotaulu, olin ajamassa ns. kello kuudesta yhdeksään ja ryhmittynyt vasemmanpuoleiselle kaistalle. Klo kolmesta tuli auto oikeanpuoleiselle kaistalle ja siinä sitten arvoin, posautanko tulijaa kylkeen jäädessäni pois vai ymmärtääkö se antaa tilaa. Ymmärsi, mutta hämmentynyt olo jäi. Mä en ihan ymmärrä, miten useampi kaista lisää sujuvuutta noissa pienissä kiertoliittymissä. Joku Haagan jättiympyrä on ihan eri asia.[/QUOTE]

Tarkoitatko sitä Tuusulanväylän vieressä olevaa? Se on vähän outo liikenneympyrä, ei niinkuin muut, koska siinä tavallaan ne jotka tulee Tuusulanväylältä niin niillä on oma kaista. Tämä aiheuttaa usein sekaannusta, koska jo sisällä liikenneympyrässä oleva on sisemmällä kaistalla ja sitten nää väylältä tulevat menevät omalle kaistalleen. Siinä joka toinen kerta joku ajaa suoraan ympyrään omalle kaistalleen ja joka toinen kerta pysähtyy. Olisi jotenkin loogisempaa jos siinä olisi koko ympyrän osalta kaksi kaistaa, tai vastaavasti koko ympyrän alueella vain yksi, mutta ei kai asioita voi liian helpoiksi tehdä :D

En oikein hahmota uusia ja outoja monikaistaisia ympyröitä, joita en usein käytä. Viitat jää usein näkemättä tai ymmärtämättä. Ja sitten kun olen itse varma, että nyt ajoin oikein, niin muut sitten ajelevat miten sattuu, tööttäilevät ja tulevat melkein kylkeen. Aika hullua touhua kieltämättä. Siksi mielelläni välttelen noita isoimpia ympyröitä. Viivojakin tuntuu menevän ristiin rastiin ja kaistaa pitää vaihtaa keskellä ympyrää, että pääsee oikeasta kohtaa pois. Jos takana tuleva tietää reitin etukäteen ja tulee vauhdilla, niin jalkoihin siinä meinaa jäädä.
Yksikaistaisissa ei tietty mitään ihmeellistä. Vilkkua osaan näyttää oikeassa kohtaa ja liittyä varoen kolmion takaa.

[QUOTE="vantaalainen";26421772]Tarkoitatko sitä Tuusulanväylän vieressä olevaa? Se on vähän outo liikenneympyrä, ei niinkuin muut, koska siinä tavallaan ne jotka tulee Tuusulanväylältä niin niillä on oma kaista. Tämä aiheuttaa usein sekaannusta, koska jo sisällä liikenneympyrässä oleva on sisemmällä kaistalla ja sitten nää väylältä tulevat menevät omalle kaistalleen. Siinä joka toinen kerta joku ajaa suoraan ympyrään omalle kaistalleen ja joka toinen kerta pysähtyy. Olisi jotenkin loogisempaa jos siinä olisi koko ympyrän osalta kaksi kaistaa, tai vastaavasti koko ympyrän alueella vain yksi, mutta ei kai asioita voi liian helpoiksi tehdä :D[/QUOTE]

Joo, se Tasetien ja Valimotien kiertis. Jumbolta päin tullessa ja pohjoiseen mennessä mennään vasemmalle kaistalle, mutta kuluneiden kaistamerkintöjen takia on vaikea tietää, missä kohtaa pitää siirtyä ulkoreunaan. Tähän kun vielä joku sulloo viereen kiertämään, niin siinäpä oot jumissa.

Asutaan tässä Vaajakoskella ja melkein joka päivä tule mentyä tuosta surullisen kuuluisasta liikenneympyrästä.Itse siinä osaa hyvin ajaa..mutta varmasti kerran kaksi viikossa näkee kaikenlaisia törttöilyitä. Yleensä valitaan väärä kaista tai sitten monet Lahden suunnasta tulijat (varsinkin sisäkaistalle menijät) eivät huomaa väistää JKL:n keskustasta tulevia. Siinä kyll on paljon romua syntynyt tuossa ympyrässä.

[QUOTE="...";26423224]Asutaan tässä Vaajakoskella ja melkein joka päivä tule mentyä tuosta surullisen kuuluisasta liikenneympyrästä.Itse siinä osaa hyvin ajaa..mutta varmasti kerran kaksi viikossa näkee kaikenlaisia törttöilyitä. Yleensä valitaan väärä kaista tai sitten monet Lahden suunnasta tulijat (varsinkin sisäkaistalle menijät) eivät huomaa väistää JKL:n keskustasta tulevia. Siinä kyll on paljon romua syntynyt tuossa ympyrässä.[/QUOTE]

Täti asuu tuossa lähellä ja tuskaili tuota ympyrää. Siinä kuulemma jos erehtyy menemään sisäkaistalle (niin kuin kai pitäisi sääntöjen mukaan), joutuu olemaan siellä rinkikaupalla. Kun ei vaan pääse pois.

Minä en ole siitä koskaan ajanut, eikä toivottavasti tarvi ajaakaan. Kuten sanoin, en osaa ajaa monikaistaisissa liikenneympyröissä.

[QUOTE="vieras";26421396]ärsyttää kun moni jättää näyttämättä vilkkua poistuessa ympyrästä[/QUOTE]

Tuo on kyllä aivan vitun ärsyttävää.
Ja noin kaksi kolmasosaa autoilijoista jättää tuon vilkun näyttämättä, ainakin pääkaupunkiseudulla. Tuhlaa kaikkien aikaa ja vaikeuttaa liikenteen sujuvuutta. Todella rasittavaa.

Tos Vaajakosken ympyrässä mä taisinvähän törttöillä kerran, sen ainioan mitä siitä ajoin. Silloin oli pimeää ja en tuollaisessa ympyrässä koskaan ollut ajanut, mut onneksi selvisin siitäkin ilman läheltäpiti-tilannetta.

Ympyröitä on erilaisia. Isoimmat ongelmat tulee, kun tuttu ympyrä muutetaan erilaiseksi tai normaaliin risteykseen tehdään joku miniympyrä. Menee usempi kerta kulkea, ennenkuin oppii muistamaan uudet säännöt. Esim kerran meinasin ajaa auton kylkeen, kun olin kääntymässä oikealle, enkä huomannut risteykseen tulleen ympyrää.

Yhteistyössä