osaatteko te säästää rahaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain

Vieras
esim: pahan päivän varalle?
olen alkanut miettimään että pitäisikö alkaa säästää kun loppukuusta se viiminen viikko on aina kituuttamista ennenkun lapsilisät kilahtaa tilille.
ruokaa teen jauhelihasta + muusta sen loppuviikon.

mies töissä mutta saa huonoa palkkaa,itse olen kotiäiti.

laskujen jälkeen käteen jää ruokaan noin 450 euroa joka kuukausi,siitä ruuat+vaipat ja jos tulee jotain mitä pitää apteekista hakea yms :(

enkä tiedä saako sossusta mitään kun mies kuitenkin käy töissä joka päivä.

olen itse hakenut töihin mutta ei ole vielä tärpännyt,johtuen kai kun ei ole koulutusta.

kaikkea pitää aina miettiä että mitä ostaa ja riittääkö rahat.
meillä on pari osamaksua kyllä tuossa että nekin vie rahaa..töllö hajosi joten mies osti uuden osamaksulla ja sitten pyykkikone hajosi ja sekin jouduttiin ostaa osamaksulla kun muuten ei olisi ollu varaa ja tässä talossa ei ole pyykkitupaa :(

Mulla menee joka kuukausi suoraveloituksena 50 euroa säästöön. 2 vuotta oon nyt ollut kotiäitinä ja sinä aikana oon saanut ostettua uuden sängyn hajonneen tilalle sekä polkupyörän ja säästössä on nytkin toista tonnia. Sijoitukset on kylläkin tuottaneet ihan hyvin, mutta tuolla 50 eurolla kuukaudessakin saa mukavan turvan itelleen kerrytettyä :)

Mies töissä, itse kotona. Mun tilitä menee suoravelotuksena lapsia varten säästöön rahaa. Muuten sekään raha ei säästyisi. On säästötilikin, mihin laitetaan ylimääräisiä mutta eipä niitä ole vielä kertynyt kuin muutama kymppi.
Eihän sinne säästöön tarvi laittaa kuin kolikoita (vaikka purkkiin keräät) niin vuodessa voi olla jopa 300? (jos kolikoita laittaa esim joka päivä).

Meillä ei tälllä hetkellä tiukkaa mutta silti eletään säästeliäästi. Syödään halpoja ruokia ja rahaa säästyy muuhun. JOskus säästimme syömällä pelkkää tonnikalaa ja pastaa......enää ei onnistuis :)
Joo kannattaa miettiä missä vois säästää....onko esim. halvempaa vaippaa ja kaupasta halvemmat merkit koriin ainakin sen aikaa kunnes helpottaa.
Toinen vaihtoehto et jaat kuun rahan jokaselle viikolle oman osan ja sillee on sit tasa summa joka viikko käyttää eikä tuu sitä viimistä tiukkaa viikkoa.....

Voi kun olisi 50 euroa laittaa joka kuukausi mutta kun ei ole edes sitä 5 euroa useinkaan :(
purkkiin olen laittanut pientä rahaa,eipä sielläkään paljon ole ja tässä on säästelty nyt se vuosi kohta..
ehkä kun ei olisi osamaksuja niin sekin raha jäisi sitten ruokaan tai vaikka säästöön.
nyt nuo osamaksut vie yhteensä miehen rahoista noin 70 euroa.

Osaan. Itse asiassa jo opiskeluaikoina (tai noh, ainahan mä opiskelen), kun en voinut käydä töissä, niin silti laitoin rahaa sivuun, vaikka vuokran jälkeen jäi vain muutama saturainen. Olen kokenut itselleni mielekkääksi tavaksi "sijoittaa" rahaa ostaa osamaksulla taidelainaamosta tauluja. Vaikka sinne menisi vain 10 tai 20 euroa kuussa, on siitä jotain konkreettista todisteena ja mahdollisesti muutaman vuoden jälkeen voi olla enemmänkin rahaa tiedossa. Plus, joku taiteilija saa ehkä hieman juustoa leipänsä päälle.

Tästä lähtien opettelet miettimään joka hankinnan kohdalla tarvitsetteko sitä todella. Siis ihan oikeasti. Onko sitä ilman mahdollista selvitä ja kuinka vaikeaa elämä on ilman. Ja jos tarvitsette, mietit tarvitsetko sen juuri nyt, eli ostatko osamaksulla vai selviätkö ilman, kunnes on rahaa hankkia. Etkä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.

Esim. pesukone lapsiperheessä on aika välttämätön. Sen ostamisen osamaksulla ymmärrän. (Vaikka kyllähän periaatteessa ilmankin selviäisi, mutta hankaloittaa elämistä suuresti.) TV:tä ilman taas pärjää. Jos siihen on tottunut, voi olla ikävää kun sitä ei ole, mutta kun vaan päättää, ettei meillä ole hetkeen tv:tä, niin ihan hyvin pärjää ilman. Ja kun on jonkin aikaa ollut ilman, saattaa huomata, ettei sitä oikeastaan tarvitse ollenkaan. Kannattaa kokeilla.

Rahaa säästyy parhaiten kun ei vain käytä sitä eikä osta "mitään".

Osaan säästää. Viimeisen vuoden aikana olen saanut säästöön 17 000 ?, kuten myös sitä edellisenä vuotena. Toki näillä säästöillä sitten saattaa tulla tehtyä jotain isompia hankintoja, kuten vuosi sitten auton vaihto, mutta eipähän tarvitse lainaa ottaa. Enemmänkin säästöön saisi, kun vain jaksaisi elellä hieman "maltillisemmin".

Mitä laskuja teille tulee? Kaikki turha, kuten lehdet, pois. Kilpailuta netti, puh. liittymät ja sähkö. Onko isot puhelinlaskut kuukaudessa? Mitä vakuutuksia? Nekin voi kilpailuttaa.

Montako henkeä perheessä? Tee ruokalista ja osta safkaa sen mukaan. Älä osta turhuuksia äläkä osta liikaa, se vasta turhaa onkin ostaa ruokaa roskiin heitettäväksi. Tee itse leipää, puuroja, mehukeittoja. Käytä joskus jauhelihan tilalla soijarouhetta, on paljon halvempaa, kuten kasvisruoka yleensäkin. Syökö mies töissä eväitä vai ruokalassa? Ruokalaan menee helposti iso summa kuukaudessa.

Osaan:) Toki nyt on tilanne aika hyvä kun molemmat töissä, mutta joskus elättiin todella tiukkaasti. Meillä hyvä keino on laittaa kaiki kahden euron kolikot purkkiin - ei tunnu paljon missään, mutta kolme tonnia on jo viety pankkiin:) Ruuasta en toki säästä: hyvä ja laadukas ruoka on minulle tärkeä.

Unohtui vielä mainita, että ostosten tarpeellisuutta kannattaa miettiä ihan pienimpienkin juttujen kohdalla. Vaikka ne eivät maksaisi kuin 50 senttiä. Pikkuostoksista kertyy helposti iso raha.

Lisäksi kannattaa varoa ns. kiinteitä kuluja. Helposti hukkuu rahaa juuri osamaksuihin, lehtitilauksiin ja muihin vastaaviin, joita ei maksa kuin pikkuisen kerran kuussa, mutta niistä kertyy yllättävän iso raha. Kannattaa laskea aina jokaisen hankinnan kokonaiskulut tai vuosikustannus, pysyy paremmin järki päässä. Tai periaatteesta välttää kaikkea, mistä tippuisi laskuja luukusta säännöllisesti.

Opiskeluaikana elin tiukemmin ja nyt kun olen löysännyt, olen huomannut, että rahaa kuluu paljon enemmän, vaikken varsinaisesti tuhlaakaan. Jokunen euro sinne tänne tekee yllättävän isoja summia.

Toki teillä on aika tiukalla rahat, joten en yhtään ihmettele, jos on hankalaa. Silti ei kannata vähätellä pientäkään säästöä. Noissa rahoissa se jo tuntuu.

Viitsitkö laittaa meille menojanne, niin katsotaan keksitäänkö jotain mistä voisi säästää.

Osaan jos vain saisin vähän enemmän rahaa kuukaudessa. Eli jos saan näin vähän kun nyt, niin se kaikki menee ilman törsäilyä ruokaan ja kirppareille yms. Mutta kun olen saanut enemmän, niin ei mulla ole mitään pakkomiellettä sitä tuhlata heti kun saa, vaan ostelen maltillisesti ja jos kuukauden päätteeksi vielä on ylimääräistä saatan sillä ostaa jotain luksusta tai sitten säästää... usein kuitenkin maksan mieheni laskuja sillä :/

Yhteistyössä