Osaisiko joku auttaa aloittelevaa villasukan kutojaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Odottelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Odottelija"

Vieras
Harjoittelen tässä vauvan villasukkien tekoa tällä ohjeella, 60cm koossa: Vekaravaara!: Villasukat vauvalle
Ensinnäkin, mun omat taidot on tosi onnettomat, enkä ymmärrä tuota "neulomiskieltäkään".

Olen nyt siinä vaiheessa, että olen tehnyt kantatilkun ja nyt pitäisi aloittaa kavennukset. Ongelma on siis ohjeen kappaleessa joka alkaa sanoilla "Neulo vielä nurjan puolen kerros ja aloita kantapohjan kavennukset..."
Yritin kertaalleen edetä ohjeen mukaan, mutta ei siitä kyllä tullut yhtikäs mitään. Esimerkiksi tuo ihan eka kavennuskohta joka kuuluu näin: "Neulo työn oikeasta reunasta kunnes toisessa reunassa on jäljellä 7 (4) s. Tee ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja käännä työ." Toimin siis näin, mutta puikolle jäi ylivetokavennuksen jälkeen 2 silmukkaa. Olisiko niille pitänyt tehdä jotain? Käänsin työn kuten käskettiin, jättäen nuo 2 silmukkaa koskematta. Näin etenin noiden ohjeiden mukaan, enkä tajunnut yhtään tuota logiikkaa, että miten homman pitäisi edetä...
Silmukoiden yhteen neulominen teki sitten kudelmaani, onko näin tarkoituskin?

Tein siis ohennuksia tuon kappaleen loppuun, kuten ohjeissa sanotaan, mutta tenkkapoo iski tosiaan kun sanottiin "Jatka edelleen samalla tavalla..." Siis miten?

Osaisko joku vääntää ratakiskosta mulle tän?

Joo sä jätät ne 2 silmukkaa siihen jäljelle, käännyt ja neulot takas. Seuraavalla kerralla teet kavennuksen taas samalla kohdalla ja sinne toiselle puikolle jää vain 1 silmukka. Sit vielä kerran ni se vikakin silmukka on kavennettu. Ja näinhän käy siis kantalapun molemmissa reunoissa.

Toivottavasti ymmärsit mun selostuksen, mä oon tosi huono selostaan näitä juttuja vaikka aika pro neuloja jo oonki :D

Joo eli pidät vaan huolen että sulla on ne 8 silmukkaa siinä keskellä koko ajan. Ne reunasilmukathan on tarkoitus kaventaa poies. Tämä olis helpompi havainnollistaa isompaa sukkaa tehdessä, työn jälki näkyy paremmin, mut tämä on se vaihe kun kantalappuun tulee se kantapään "käännös" eli kun kantalappu kääntyy kantapohjan puolelle., ja nuo kavennettavat silmukat on siinä kantapään vieressä.

Noo, en tainnut mäkään osata tätä häävisti selittää..

Kiitos kummallekin! Kyllä mä nyt ehkä tajusin ainakin sen, mitä tossa olisi tarkoitus tehdä :D Se taisi se ongelma ollakin.

Yritän uudestaan ja katsotaan kuinka käy ;)

Siis en mä osaa! :( :(

Kun teen ensin ylivetokavennuksen oikealta puolelta, jäljelle jää 2 silmukkaa. Sitten kun teen nurjalta puolelta tuon, että neulon kaksi silmukkaa yhteen 1 neulomatta jätetyn ja 4 nurin jälkeen, niin sille puolelle jää 3 silmukkaa... Sitten kun palaan oikealta puolelta takaisin päin, pitää tehdä ylivetokavennus kun jäljellä on 3 silmukkaa. Eli... Eihän ne keskisilmukat pysy samana silloin vaan mun pitää ottaa keskeltä yksi silmukka kavennusta varten. Ja toiselle puolelle jää reikä ja toiselle ei... Siis ei se lopputulos muistuttanu kyllä minkään sorttista tarkoituksellista kudelmaa.

Oisko tästä Käspaikan kuvallisesta ohjeesta jeesiä?

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/sukkaohje.html

Käspaikan ohjeet on aika hyviä ja havainnoillistavia mun mielestä.

Tosiaan niiden keskellä olevien silmukoiden määrän pitää pysyä samana koko ajan, ne reunoilla olevat kavennetaan pois.

siis jos sulla ois vaikka 8 silmukkaa keskellä ja neljä per reuna niin aina toisessa reunassa kavennat yhteen yhden niistä neljästä ja yhden niistä kahdeksasta. seuraavalla kerralla kavennat yhteen yhden niistä jäljellä olevasta kolmesta ja yhden niistä kahdeksasta. jne.

Ei tää nyt ollu yhtään sen selkeämpää selitystä...

Joo ymmärsin sen noista kuvallisista ohjeista nyt :) siis sen idean, et miten se menee. Mutta noissa mun ohjeissa noi silmukkamäärät ei mennytkään noin, että jaetaan kolmeen osaan vaan ne meni jotenkin väärin. TAI siis mä en ehkä vaan osaa :D

yritän jälleen :) haluaisin todella oppia tän homman..

Yhteistyössä