Neulontaohjeen tulkinta-apua

Kattotuuletin

Uusi jäsen
03.09.2010
11
0
1
Miten ihmeessä tätä oikein pitäisi lukea, olen aika aloittelija näissä "vaativimmissa" neulontatöissä:

(ohje löytyy kokonaisuudessaan täältä: Tekstiiliteollisuus Oy - OHJEET / ASUSTEET)

Luo 57 s
Mallineule 1
1. krs: Neulo *3 o, 2 n* toista *-* 7 kertaa (krt), 2 n ja *3 o, 2 n*, toista *-* 4 krt.
2. ja 3. krs: kuten 1. krs.
4. krs: *Nosta 1 s nurin neulomatta, neulo seuraava s oikein, tee langankierto puikolle ja neulo 1 o, vedä nostettu s 2:n neulotun s:n ja langankierron yli, 2 n*, toista *-* 7 krt.

Tuo on sinänsä ihan selkeä. Ohjeen mukaan tuohon tummennettuun kohtaan tulee siis neljä nurjaa peräkkäin (eli seitsemän ensimmäisen makkaran jälkeen). Mutta, ongelma tulee tuossa neljännessä kerroksessa: kun katson mallikuvaa (http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/dokumentit/1211/Alpakka_rannekkeet2_iso.jpg), huomaan, että ne neljä nurjaa sattuvat tuonne noiden "koristemakkaroiden" keskelle - jos teen ohjeen mukaan seitsemään ensimmäiseen makkaraan tuon langankiertojutun, ne neljä peräkkäistä nurjaa sattuvat vasta noiden koristeltujen makkaroiden jälkeen.

Ja ilmeisesti noita langankiertomakkaroita tulee vain seitsemän, vaikka se onkin vähän hassu määrä:
4. krs: *Nosta 1 s nurin neulomatta, neulo seuraava s oikein, tee langankierto puikolle ja neulo 1 o, vedä nostettu s 2:n neulotun s:n ja langankierron yli, 2 n*, toista *-* 7 krt.

Mikä mättää? Enkö osaa jaotella noita silmukoita oikein puikoille? Eikö tuossa käytetä ihan tavan sukkapuikkoja?

Toivottavasti joku nyt edes hiffasi mistä on kyse, vaikka näin onkin aika vaikea selvittää tätä ongelmaa!

Noita "makkaroita" tulee yhteensä 11 kpl. Ensin tulee ne seitsemän makkaraa ja sitten tulee se 4 nurjaa ja sen jälkeen tulee vielä neljä uutta makkaraa.

Piti oikein ottaa puikot käteen ja kokeilla. Ohjeessa on virhe, siitä puuttuu, että niitä "makkaroita" pitää tehdä sen neljän nurjan jälkeen vielä 4 kpl. Vasta sen jälkeen kerros on lopussa.