Osaisiko joku sanoa, millä käyrällä lapseni paino menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piksu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piksu"

Vieras
Oltiin tänään 4 v neuvolassa ja poika on kuulemma ylipainoinen. Enkä huomannut hämmästykseltäni kysyä, että millä käyrällä se paino sitten huitelee... poika ei näytä mielestäni ylipainoiselta ja housutkin on lähes aina isoja, ainoastaan jotkut name it:n mallit ovat sopivia... No, mutta pituutta oli 108,5 ja painoa 20 kg. Pitäisikö nyt olla hyvinkin huolestunut, millä käyrällä tuo paino mahtaa mennä??
Vuosi sitten 3 vuotiaana oli pituutta 100 cm ja painoa 16,5 kg. Silloin ei puhuttu mitään ylipainosta.

[QUOTE="Piksu";23985840]Oltiin tänään 4 v neuvolassa ja poika on kuulemma ylipainoinen. Enkä huomannut hämmästykseltäni kysyä, että millä käyrällä se paino sitten huitelee... poika ei näytä mielestäni ylipainoiselta ja housutkin on lähes aina isoja, ainoastaan jotkut name it:n mallit ovat sopivia... No, mutta pituutta oli 108,5 ja painoa 20 kg. Pitäisikö nyt olla hyvinkin huolestunut, millä käyrällä tuo paino mahtaa mennä??
Vuosi sitten 3 vuotiaana oli pituutta 100 cm ja painoa 16,5 kg. Silloin ei puhuttu mitään ylipainosta.[/QUOTE]

Hmm... Mitä sait neuvoksi tai ohjeeksi tohon ylipainoon? Eikös se oo oleellisempaa ku se, et millä käyrällä menee? Ja jos mietityttää, niin etkö voi olla yhteydessä neuvolaan?

Kun lisäät tuonne terveyslaskuriin poikasi iän, pituuden ja painon, niin näyttäähän se että menee ainakin tuolla +2 käyrällä, ellei vähän sen yläpuolellakin.

[QUOTE="Piksu";23985840]Oltiin tänään 4 v neuvolassa ja poika on kuulemma ylipainoinen. Enkä huomannut hämmästykseltäni kysyä, että millä käyrällä se paino sitten huitelee... poika ei näytä mielestäni ylipainoiselta ja housutkin on lähes aina isoja, ainoastaan jotkut name it:n mallit ovat sopivia... No, mutta pituutta oli 108,5 ja painoa 20 kg. Pitäisikö nyt olla hyvinkin huolestunut, millä käyrällä tuo paino mahtaa mennä??
Vuosi sitten 3 vuotiaana oli pituutta 100 cm ja painoa 16,5 kg. Silloin ei puhuttu mitään ylipainosta.[/QUOTE]

Oma lapseni on aina mennyt -käyrällä
5-vuotiaana hän on näköjään ollut 108cm ja 17kg
Siihen verrattuna en usko, että liikapainoa nyt ainakaan hirveän paljon on ollut
(omani on vastaavasti 4-vuotiaana ollut 100ck ja 14,8kg)

Kuulostaapa oudolta! Meillä 4 vee poika oli neuvolassa 106 cm ja 19.2 kg, muistaakseni oli +5 käyrällä. Ei meillä terveydenhoitaja puhunut mistään ylipainosta. En usko, että tarvitsee olla huolissaan, minä en ainakaan ole omasta pojastani. Ei näytä yhtään ylipainoiselta!

Voithan katsoa tuolta verkkoklinikan laskurista eriikseen pituus ja paino käyrät ja verrata niitä itse. Onhan se nyt selvää ettei pituudessa yläkäyrällä menevä lapsi mene painossa keskikäyrällä.
Itse olisin kyllä sitä mieltä, että jos lapsi näyttää sopusuhtaiselta ja kumpikin käyrä on suht samoilla ylärajoilla, mikä nyt on kuitenkin toissijainen asia, niin lapsesi on juuri sopivan kokoinen.
Tuntuu vaan että tämä maailma on mennyt niin laihojen/hoikkien ihannointiin, että niitä oikeasti normaali kokoisia lapsia jo kutsutaan ylipainoisiksi.

Käyrästä en osaa sanoa, mutta meillä 4-vuotias painoi 18 kiloa, ja oli 4 senttiä lyhyempi, ja on normaalivartaloinen, ja neuvolassa sanottiin että hienosti kasvaa. Muistaakseni jotakuinkin keskikäyrällä. Sinuna jättäisin terkan (oudon) kommentin huomiotta, koska musta ainakin kuulostaa ihan normaalilta lapselta. :)

Mun tytöllä menee paino -1,5 käyrällä ja on mitoiltaan 15,4kg ja 104cm, eli varmaan on muutama kilo lapsellasi ylimääräistä. Laihduttamistahan ei lapsille missään nimessä suositella,vaan oikee tapa lienee se että rajoitat herkkujen määrää ja teette terveellistä kotiruokaa ja paljon vihanneksia. :)

keskiverto 4v on 105cm ja 17.3kg.. löytyy sairaslapsi.com. En osaa linkittää. onhan se siis ylipainoinen.

Eihän tästä voi näin vetää johtopäätöksiä. Tuolla sanotaan, että 4v poika:
pieni 97cm/ 14,5kg
keskikokoinen 105cm / 17.3kg
suuri 113cm/ 21.4kg
Suurin osa suomalaisista lapsista pienen ja suuren välimaastossa, sanotaan.

Tästä jos ajatellaan, että poikasi on 108,5cm --> painoa vähän enemmän pituuteen nähden kuin tuolla linkissä, mutta ei nyt kyllä mitenkään reilusti ylipainoinen.

Tuon käyrän mukaan mun lapsi on todellakin ylipainoinen (vaikka ei kyllä yhtään rehellisesti sanoen näytä siltä) mulla on kohta viis vee poika joka painaa 21kg ja risat:o!Apua!Ja syö normaalia kotiruokaa ja herkkuja harvoin /kohtuudella.Saa nähdä mitä neuvolassa sanotaan:/

Lasten (2-18-vuotiaiden) painoindeksin (ISO-BMI) laskin
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Lasten painoindeksi (ISO-BMI)
www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01073&p_haku=lapsen%20bmi

Alkuperäinen kirjoittaja voi järkky;23988399:
Tuon käyrän mukaan mun lapsi on todellakin ylipainoinen (vaikka ei kyllä yhtään rehellisesti sanoen näytä siltä) mulla on kohta viis vee poika joka painaa 21kg ja risat:o!Apua!Ja syö normaalia kotiruokaa ja herkkuja harvoin /kohtuudella.Saa nähdä mitä neuvolassa sanotaan:/

Miten pitä poika on?

Yhteistyössä