osaisko joku kertoa ensisynnyttäjälle mitä nämä oireet on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaisa"

Vieras
moikka, olen viikolla 39+4 ja nyt on aamulla n. Tunnin kohta ollut mahasekaisin ja vähän huono olo. Ihan kuin olisi menkat alkamassa kun maha särkee samalla tavalla. Maha ei mene kovaksi. Vauva on liikkunut vähän, söin aamupalaa jotta vauva virkistyisi mutta ei se paljon liiku. Muutama hento töytäisy tullut. Olin eilen ultrassa ja olin sormelle auki kohdun kaulaa kuitenkin reilu 2cm oli. Onko nää kivut sit näitä avaavia supistuksia. Ei ole tuskaista kipua, lähinnä vain kovempaa jomotusta, mutta ei vielä sellaista että mitään särkylääkettä tarvsisi ottaa.. Olikohan sekava sepustus? :)

Ei mulla ainakaan noi ollut avaavia, mutta se on ihan yksilöllistä. Saattaa olla alkamassa, mutta ei varmaan mikään hoppu vielä. Mulla ainakin ne avaavat oli sellaisia, että ihan oikeasti sattui tosi paljon.

Tuleeko kipu aalloittain? Siis välillä sattuu ja sitten tauko? Minä en supistusten aikana koskaan huomannut, että maha olisi varsinaisesti kovettunut. Mutta kyllä minulla oli loppuraskaudessa ajoittain erilaisia jomotuksia ja tuntemuksia, jotka eivät vielä varsinaista asiaa ollutkaan. Eli kuulostele ihan rauhassa tuntemuksiasi, voi olla että paikat siellä kypsyy ja synnytys lähenee (läheneehän se väistämättä muutenkin, vaikka ei minkäänlaisia tuntemuksia olisikaan :) )

Hyvältä kuulostaa. Tietysti synnytyksissä on eroja, mutta mulla tuollainen tarkoittaisi sitä, että viimeistään illalla vauva olisi maailmassa. Jos sulla on pitkä matka synnärille, kannattaa lähteä ajoissa.¨Mulla tuntuvat supistukset tarkoittaa n. tuntia syntymään, että ei ne aina tunnut niin kovin ja kun sä olet jo hyvällä mallilla kohdunsuusta. On vain mukavampi, jos ensikertalainen ehtii asettua sairaalaan ettei tarvi vessassa tms. synnyttää.

Jep, mulla alkoi noin. Kellota välejä. Jos ovat säännöllisiä, mulla oli muistaakseni heti alusta 5 min väli tai lyhyempi, niin on tosi kyseessä. Jos taas loppuvat välillä kokonaan, niin menee todennäköisesti pidempään. Mutta ei mulla ainakaan ne alun avaavat supistukset olleet hirveän kipeitä, hyvin pystyin olemaan kotona. Sitten vasta n. kuuden tunnin päästä kun vedet meni, niin alkoi sattua oikein tosi lujaa, ja tuli kiire sairaalaan. Silti olin vasta 4 cm auki kun sinne päästiin... Tsemppiä!

Kunhan vauva liikkuu en olisi huolissani. Supistukset ja lähestyvä synnytys (kyse tunneista) usein "hiljentävät" vauvan. Jos meitityttää niin synnärillä voi käydä näyttäytymässä ja pyytää heitä ottamaan vauvan sykekäyrän. Onnea tähän päivään ja tietysti tuleviinkin!

Kun lähden liikkeelle (nousen tästä tuolilta) niin tuntuu "tuikkasuja" semmosia pistoja tuonne alapäähän. Vauva reagoi pikkasen töytäisemällä ennen tätä alapään pistoa, eli vauva liikahtaa, tulee pisto ja sit pitää mennä pissalle :D ja nyt taas jomottaa...

Voi että, jokohan tässa pakkaisi kassin ihan varmuuden vuoksi :D

Mulla avautuu pikkuhiljaa selkäkivuilla. En edes huomaa sitä. Sitten tulee yhtäkkiä lapsivesi poks vaan ja siitä hetkestä kestää noin 20 minuuttia, että vauva on ulkona. Näin meni siis kolmas synnytys meillä, neljättä ootellessa keskussairaalaan 200 kilsaa. :D Jos paljastut sinäkin syöksysynnyttäjäksi, niin toivon, että asut lähempänä synnäriä, vaikka ihka ekaa varmaan syöksyilijäkin tekee hieman kauemmin... ;)

Jos sua on eilen ronkittu, niin todellakin voi käynnistää synnytyksen. Mulla kun ronkittiin, alkoi supistelut. Ne tosin oli ekat 2 päivää kivuttomia, sitten vasta voimistuivat. Tökin vatsaa erottaakseni onko kohtu kovana vai ei, muuten en tuntenut.

ja mulla vatsan sekaisin menosta alkoi sattuu ihan kunnolla..oli tunnin matka synnärille niin lähdettiin ajelemaan aikaisin sinne päin (supistusten kestettyä vaan pari tuntia) ja autossa laskin että väli puolen tunnin matkan jälkeen oli 1-2min ja sitten päästiinkin suoraan ponnistamaan:D

kävin pikku kävelyllä, imuroin ja siistin asuntoa muutenkin. Kolme kivutonta supistusta sain aikaseksi. Mahtokohan tuo aamuinen menkkamainen kipu johtua vain siitä kun oli maha sekaisin ja jouduin olee istunnolla muutaman kerran.. Ääh, mä jo pikkusen kerkesin innostumaan...

Yhteistyössä