Osaisko joku kertoa? Kelasta ja elatustuesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoomoilanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoomoilanen

Vieras
Siis eikös Kela maksa elatustuen aina joka kuukauden 10. päivä?

Mulle on tullu Kelalta tänään kahden kuukauden elareita vastaava määrä. Tilanne on se, että oon hakenu Kelalta Heinäkuusta alkaen elarit koska exä ei huonontuneen rahatilanteen vuoksi niitä voi maksaa.

Oisko noi elarit nyt ollu siis heinä-elokuun ja 10.9. tulee sitte se syyskuun elari? Vai miten teillä muilla on menny?

Yritin etsiä Kelan omilta sivuilta kirjautumalla sinne mutta ei siellä ole mitään tietoa elatustuista (siis siellä missä näkyy kaikki omat hakemukset ja päätökset ja viimisimmät maksut). Myöskään tiliotetiedoissa ei näy että mikä etuus on kyseessä.

Kiitos kovasti jos joku osaa jotain järjellistä tähän sanoa :flower:

Niistä ei oikein osaa sanoa koska Kela on sen verta hämärä paikka, että esim. mun kahdella kaverilla jää välillä monen kuukauden elatusmaksut saamatta ja tulee sitten yhtäkkiä kerralla kun sinne ilmottaa asiasta. Kysyin kaverilta ja se sano että voi olla jopa niin ettei ne jostain syystä maksa koko heinäkuuta ja se raha on nyt sitten elo-syys. Eli vähän miten sattuu ja vain Kelaan soittamalla selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Niistä ei oikein osaa sanoa koska Kela on sen verta hämärä paikka, että esim. mun kahdella kaverilla jää välillä monen kuukauden elatusmaksut saamatta ja tulee sitten yhtäkkiä kerralla kun sinne ilmottaa asiasta. Kysyin kaverilta ja se sano että voi olla jopa niin ettei ne jostain syystä maksa koko heinäkuuta ja se raha on nyt sitten elo-syys. Eli vähän miten sattuu ja vain Kelaan soittamalla selviää.

no niin justiinsa.

hitto ku huomasin tuon vasta nyt kun se puhelinpalvelukaan ei oo enää avoinna.

no, tarvii huomenna soittaa ja tarkistaa se.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:

no niin justiinsa.

hitto ku huomasin tuon vasta nyt kun se puhelinpalvelukaan ei oo enää avoinna.

no, tarvii huomenna soittaa ja tarkistaa se.

vielä sen verran jäi sanomatta tähän että mulla ei siis tule noi tuet silleen että exä maksaa kelalle ja kela sitte tilittää vaan niin että kela maksaa mulle ja exä sitten kelalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mulla sama tilanne, ja heinä-elokuun elarit tosiaan maksoivat kerralla takautuvasti ja nyt syyskuun elarit maksetaan 10pvä.

kiitos kovasti!

tuliko sullaki nyt tänään ne?

Ei, kun viimeviikolla, mut sehän riippuu aina siitä milloin ne on päätöksen tehny. Yleensä sit laittavat takautuvan saatavan maksuun heti päätöksen tehtyään. Ja seuraavat maksut tulee sitte tosiaan aina 10pvä. Varmaan sullekki tulee parin päivän sisään se päätös postissa sitten :)

Mulla sama tilanne, ja heinä-elokuun elarit tosiaan maksoivat kerralla takautuvasti ja nyt syyskuun elarit maksetaan 10pvä.

kiitos kovasti!

tuliko sullaki nyt tänään ne?

Ei, kun viimeviikolla, mut sehän riippuu aina siitä milloin ne on päätöksen tehny. Yleensä sit laittavat takautuvan saatavan maksuun heti päätöksen tehtyään. Ja seuraavat maksut tulee sitte tosiaan aina 10pvä. Varmaan sullekki tulee parin päivän sisään se päätös postissa sitten :)

okei. eli ne voi tosiaan tulla sitte noinki erikoisesti. mä kun odottelin niitä tulevaksi vasta lokakuussa.

Yhteistyössä